4400 euroa kuukaudessa tienaavat kouluja käymättömät ahtaajat haluavat lisää liksaa ja paljon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, ensinnäkin palkka ei koskaan ole tai sen ei ainakaan pitäisi olla suhteessa pitkään koulutukseen, esimiesasemaan tai työn fyysisyyteen. Sen pitäisi olla suhteessa työn tuottavuuteen. Jos työ kannattaa teettää, ie. sille löytyy halukas maksaja, se työ on teettämisen arvoista ja siitä maksettava hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Mutta kun nyt mietitään ahtaajan työtä erikseen, niin otitko huomioon laskelmissasi esim. sitä, että satamissa käsitellään vaarallisia kemikaaleja? Mitä tapahtuu jos sellainen yksikkö rikotaan jonkun kaupungin keskustassa, jossa satamat usein ovat? Syntyy suuronnettomuus ja evakuointitilanne. Tai otitko huomioon miten kalliita ne trukit ovat? No pikkutrukki ei paljon maksa, mutta konttien siirtelyyn käytettävä kalusto on miljoonainvestointi. Eli työssään se ahtaaja käyttää miljoonan konetta ja siirtelee miljoonan arvoista lastia sillä riskillä, että mokatessaan aiheuttaa suuronnettomuuden, jonka seurauksena Kotkan kaupunki joudutaan evakuoimaan. Ihanko todella tuossa tilanteessa kannattaa lähteä kadulta etsimään sitä halvinta kaveria, joka hommiin saadaan?

Mutta ihan oikeasti jokaiselle annan sellaisen ohjeen, että pyrkikää ahtaajaksi. Kun se kerran on niin helppoa ja kivaa ja palkkaa saa ihan liikaa, niin minkä ihmeen takia ette soita ja kysy duunia? Jos siis satamakaupungissa asutte. Sinne vaan kokeilemaan.
Typerä veto aina tuo "sopii tulla kokeilemaan tätä alaa", koska ei mua kiinnosta perinteiset miesten hommat.

Mutta jaa vastuullisuutta? -Bussikuskilla 30-40 ihmistä kyydissä, päivittäin satoja
-Veturikuskilla satoja ihmisiä kyydissä
-hoitajat vastaavat potilaan elämästä lääkehuollon kautta, joissakin lääkkeissä pieni poikkeama aiheuttaa kuoleman
-poliisi nujakoi oman turvallisuutensa vaarantaen, jotta meillä olisi turvallisempi olla.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
4400 e/kk.
Mä oon jotenkin kuvitellut, että hyvä palkka olisi suhteessa joko pitkään koulutukseen, esimiesasemaan, tai työn fyysisyyteen.

Ahtaajilla se ei ole yksikään noista. Ajelevat trukkia ja painavat nappia.

Hei haloo, varmaan 2/3 yhteiskunnasta tienaa vähemmän. Ahtaajat olisivat purjeissa jos joutuisivat olemaan peruskoulun opettajana, porrassiivoojana, sairaanhoitajana, lastenhoitajana tms.
Siivoojillakin olisi hyvä mahdollisuus hyvään palkkaan jos he yhdistyisivät. Ei sitäkään hommaa oikeasti tehdä kouluttamattomana asianmukaisesti. Ala on vain niin aliarvostettu, että koetaan työ niin, että kaikkihan tuon tekevät kodeissaan, turha siitä on maksaa oikeastaan mitään. Siinä kohtaa kun pitää tietää materiaaleista ja ph-arvoista tai kemiallisista aineista/reaktioista, bakteereista niin monella menee sormi suuhun. Lisäksi siivous on käsittääkseni fyysisesti rankkaa. Silti siivoojat pitävät itseään itsestäänselvyytenä muiden ihmisten tapaan ja työskentelevät ahkerasti köyhyysrajalla tai jopa köyhinä. Yhtäkaikki - matalapalkkaiset ovat tulonsiirtojen varassa.

En tiedä onko minulla oikeutta asettaa opettaja esim. korkeampaan/parempipalkkaiseen asemaan kuin siivooja, onhan meillä kirjastot missä voi opiskella. Molemmille voidaan tarvittaessa järjestää yhtä pitkä koulutus.

Kaikesta oikeasti tarpeellisesta ihmisiä hyödyttävistä aloista tulisi maksaa kunnon palkka, millä tulee hyvin toimeen. Ahtaajat ovat suunnannäyttäjiä kuinka asiat hoituvat hyvin yhdistyneenä.
Ja, kyllä esim. se iso yritys sen siivouksenkin ostaa vaikka tuplahintaan jos on pakko.

• Tykkää
Reactions: Echo
Typerä veto aina tuo "sopii tulla kokeilemaan tätä alaa", koska ei mua kiinnosta perinteiset miesten hommat.

Mutta jaa vastuullisuutta? -Bussikuskilla 30-40 ihmistä kyydissä, päivittäin satoja
-Veturikuskilla satoja ihmisiä kyydissä
-hoitajat vastaavat potilaan elämästä lääkehuollon kautta, joissakin lääkkeissä pieni poikkeama aiheuttaa kuoleman
-poliisi nujakoi oman turvallisuutensa vaarantaen, jotta meillä olisi turvallisempi olla.
Eli sinua ei kiinnosta, mutta tärkeintä on ettei kukaan muu pääse hyötymään sellaisesta asiasta, joka ei sinua kiinnosta? Just. Loogisesti olisi voinut ajatella, että kun nyt jossain jaetaan ilmaista rahaa ilman että edes mitään tarvitsee tehdä, niin tulijoita olisi jonoksi asti. Mutta ei kuulemma ole, kertoi tuttu ahtaaja. Ilmaisia ämpäreitä jonotetaan, mutta unelmaduuni hirveällä liksalla ei olekaan sen arvoista. :unsure:

Veturinkuljettajat tienaavat enemmän kuin ahtaajat. Poliisit suunnilleen saman tai vähän enemmän kun etenevät nujakointihommista tutkintaan. Poliisien työvuorot rakentuvat sillä tavalla, että ylityötä kertyy jatkuvasti eikä peruspalkka kerro mitään ansiotasosta.

En tiedä onko minulla oikeutta asettaa opettaja esim. korkeampaan/parempipalkkaiseen asemaan kuin siivooja, onhan meillä kirjastot missä voi opiskella. Molemmille voidaan tarvittaessa järjestää yhtä pitkä koulutus.
Amen. Sillä koulutuksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihminen tekee ammatikseen. Jos lakimies ajaa taksia, pitääkö saada juristin liksa? Että sori vaan asiakas, nyt tuli vähän kalliimpi teatterimatka kun mun laskutukseni on 270 euroa tunnissa. Ja varsinkaan sillä koulutuksen pituudella ei ole mitään merkitystä. Sukkien neulomistakin voidaan opettaa vaikka 4 vuotta, jos niin päätetään tehdä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Amen. Sillä koulutuksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ihminen tekee ammatikseen. Jos lakimies ajaa taksia, pitääkö saada juristin liksa? Että sori vaan asiakas, nyt tuli vähän kalliimpi teatterimatka kun mun laskutukseni on 270 euroa tunnissa.
Huono esimerkki, koska se asianajaja ei tee silloin asianajajan töitä.

Huono esimerkki, koska se asianajaja ei tee silloin asianajajan töitä.
Eikös kortistossa ole jonkin verran korkeakoulutettuja ja kuinka paljon meillä on näitä ”ikuisia opiskelijoita” tai kuinka moni korkeakoulutettu tekee jotakin muuta…🤔

Eli sinua ei kiinnosta, mutta tärkeintä on ettei kukaan muu pääse hyötymään sellaisesta asiasta, joka ei sinua kiinnosta? Just. Loogisesti olisi voinut ajatella, että kun nyt jossain jaetaan ilmaista rahaa ilman että edes mitään tarvitsee tehdä, niin tulijoita olisi jonoksi asti. Mutta ei kuulemma ole, kertoi tuttu ahtaaja. Ilmaisia ämpäreitä jonotetaan, mutta unelmaduuni hirveällä liksalla ei olekaan sen arvoista.

Veturinkuljettajat tienaavat enemmän kuin ahtaajat. Poliisit suunnilleen saman tai vähän enemmän kun etenevät nujakointihommista tutkintaan. Poliisien työvuorot rakentuvat sillä tavalla, että ylityötä kertyy jatkuvasti eikä peruspalkka kerro mitään ansiotasosta.
Oliko kyse nyt minusta? Ei.

Vaan että jos joku ala ei ole suosittu, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että siitä pitäisi maksaa satumaisia summia.

Vaan sen työn vaativuuden mukaan.

Eikös kortistossa ole jonkin verran korkeakoulutettuja ja kuinka paljon meillä on näitä ”ikuisia opiskelijoita” tai kuinka moni korkeakoulutettu tekee jotakin muuta…

Onhan noita, mutta vähemmän koulutetuista isompi osa tekee muuta kuin mihin koulutettu. Kyllä Suomessa esim. insinööreistä valtaosa tekee just sen alan hommia.

Joo voi olla eri tietyillä pienillä aloilla (esim. humanistit ja valt.tiet.) kaikille noista ei todellakaan riitä oman alan hommia. Ja yleensä niissä oman alan hommissakin palkat aika pienet. Valintakysymys... Kyllä pitää tajuta, että jos rahaa haluaa, niin humanistiset alat ei pääosin ole hyvä vaihtoehto. Toki sieltäkin voi palkoille päästä.

Oliko kyse nyt minusta? Ei.

Vaan että jos joku ala ei ole suosittu, niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että siitä pitäisi maksaa satumaisia summia.

Vaan sen työn vaativuuden mukaan.
Sinähän itse vedit itsesi mukaan peliin kertomalla, ettei sinua kiinnosta. Ei kukaan ole juuri sinua käskenyt ryhtymään ahtaajaksi.

Pitäisikö perustaa jonkinlainen komitea pohtimaan palkkausta? Ei ihan uusi idea ja sitä on kyllä kokeiltu. Itse luotan ennemmin markkinoiden ohjaavaan käteen. Jos joku ala ei ole suosittu, siitä pitää tarvittaessa tehdä suosittu. Jos jollain alalla ei makseta sen vaativuuden mukaan, siitä ennen pitkää tulee epäsuosittu ala. Jne. Kummasti markkinat onnistuvat aika hyvin ohjaamaan resurssit kohdalleen kun niiden vaan annetaan toimia.

No silloin on aloituspaikkoja ollut koulussa liikaa.
Onhan noita, mutta vähemmän koulutetuista isompi osa tekee muuta kuin mihin koulutettu. Kyllä Suomessa esim. insinööreistä valtaosa tekee just sen alan hommia.

Joo voi olla eri tietyillä pienillä aloilla (esim. humanistit ja valt.tiet.) kaikille noista ei todellakaan riitä oman alan hommia. Ja yleensä niissä oman alan hommissakin palkat aika pienet. Valintakysymys... Kyllä pitää tajuta, että jos rahaa haluaa, niin humanistiset alat ei pääosin ole hyvä vaihtoehto. Toki sieltäkin voi palkoille päästä.
On vähän sellainen fiilis, että vaikka esim. humanistisilla aloilla ei ole paljon töitä niin jotenkin oudosti näille duunia riittää kun jengi keksii päästä kaikenmaan hömppäjuttuja mitä aletaan tutkia ja rakentamaan järjestelmiä sen ympärille ja aletaan ujuttaa niitä rakenteisiin.🤷‍♀️

Ihan kiva, että on liberaalia menoa, mutta varmaan olisi hyvä välillä pitäytyä ihan perusasioiden äärellä jotka tuottavat ihmisille oikeasti hyvää. Ideologiat ohjaavat valitettavasti myös markkinataloutta ja sitä kautta työelämäämme.
Valitettavasti valtamedia on ykkönen kansan ohjaamisessa.
Tarvittaisi jämpimpi valtamedia joka alkaisi tehdä kirjoituksia siitä kuinka vipuun moni asia on mennyt, ja kuinka väärässä nämä ”asiantuntijat” ovat olleet ja että nyt loppu paskapuheet!🥰

• Tykkää
Ahtaajan työ on vaativaa, siihen ei jokainen pysty. Siitä vaan koittamaan, jos luulette, että on niin helppoa.

Hassua muuten, että naisia tuolla ei ole yhtään. Tässähän olisi ollut helppo tapa saada paljon enemmän rahaa... paitsi että se ei ole niin helppoa kuin pallopäät luulee. Jossain hommissa pitää olla jotain lahjoja, ei auta pelkkä lukeminen.

Hah...
Ihan hyvä liksa trukkikuskille.

• Tykkää
On vähän sellainen fiilis, että vaikka esim. humanistisilla aloilla ei ole paljon töitä niin jotenkin oudosti näille duunia riittää kun jengi keksii päästä kaikenmaan hömppäjuttuja mitä aletaan tutkia ja rakentamaan järjestelmiä sen ympärille ja aletaan ujuttaa niitä rakenteisiin.

Ihan kiva, että on liberaalia menoa, mutta varmaan olisi hyvä välillä pitäytyä ihan perusasioiden äärellä jotka tuottavat ihmisille oikeasti hyvää. Ideologiat ohjaavat valitettavasti myös markkinataloutta ja sitä kautta työelämäämme.
Valitettavasti valtamedia on ykkönen kansan ohjaamisessa.
Tarvittaisi jämpimpi valtamedia joka alkaisi tehdä kirjoituksia siitä kuinka vipuun moni asia on mennyt, ja kuinka väärässä nämä ”asiantuntijat” ovat olleet ja että nyt loppu paskapuheet!

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että nuorten ei pitäisi saada itse päättää mille alalle menevät. SIten just tulee näitä taiteilijoita ja humppatohtorieita, joille ei ikinä ole töitä. Toki jonkinlainen valinnanvapaus on kivaa, mutta kyllä pitäisi ihmisten tajuta, että siellä taidepuolella ei ole kaikille halukkaille töitä, joten olisi parempi hankkia joku "oikea ammatti".

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että nuorten ei pitäisi saada itse päättää mille alalle menevät. SIten just tulee näitä taiteilijoita ja humppatohtorieita, joille ei ikinä ole töitä. Toki jonkinlainen valinnanvapaus on kivaa, mutta kyllä pitäisi ihmisten tajuta, että siellä taidepuolella ei ole kaikille halukkaille töitä, joten olisi parempi hankkia joku "oikea ammatti".
👎Maailma olisi ankea paikka ilman taiteilijoita ja taidetta.

No ei ole paljoa töitä taiteilijoille ja humppatohtoreille, joten no problem. Ei se tätä maata konkurssiin aja. Sitten tekevät jotain muita hommia. Ite tunnen jonkun verran tuolta osastolta väkeä. Sanoisin, että tuskin ne ilman koulutustakaan takoisi rahaa jossain vientiyrityksessä.

Yhteistyössä