40+ odottajat vol 4 (päiv. yksärillä)

TR
Johanna: Eiköhän tuossa sokerirasituksessa useimmiten hälytä juurikin sellaisilla, jotka sitä sokeria ja niitä höttöhiilareita mättää reippaammin, uskoisin (tai siis tuo on se yleisin syy, yksi syy on myös, ettei naisen elimistö tuota raskausaikana tarpeeksi insuliinia vissiin ihan muuten vaan, correct me if I'm wrong...). Niin ja sama mulla, että uskon ja kuvittelen tietäväni jo kaiken tästä raskaana olosta ja mikä on hyvästä ja mikä ei, en jaksa ottaa paiseita kaikenmaailman ohjeista ja suosituksista joita neuvolasta saa, mutta olenkin jo konkaritasolla siinä mielessä, että odotan 4. lasta...jotenkin hassua aatella, toki kaksi ekaa on jo miltei aikuisia.

Hide, eipä tää raskaana olo ja pienen lapsen äitiys näin kypsemmällä iällä ainakaan naamasta nuorenna ;) muuten ehkä pitää nuorekkaana ja vauhdissa toki: tuo vuotias on alkanut heräillä 2-4 kertaa yössä, nukahtaa kyllä heti kun käy peittelemässä ja tutittamassa tytön, mutten tajua mikä tuolla lailla herättää, kun on ollut oikeastaan aina todella hyvä nukkumaan. Tietysti näin juuri nyt, kun itse kaipaisin ne kunnon yöunet, jotta tän väsymyksen kanssa pärjäilis päiväsaikaan :) Jos tyttö herää, en saa heti nukahdettua uudelleen, vaan pyörin ja mietin asioita jonkin aikaa...tuntuu jo nyt, ettei oikein missään asennossa oo hyvä nukkua |O

Jakselkaahan, taidetaan tästä kohtapuoliin lähteä esikoistytön luo kylään, kun hällä on töistä vapaapäivä, tuntuu, ettei noita isoja lapsia nää ollenkaan tarpeeksi!
 



Odottaja......monesko lapsi.........la


äitiys ja onni (40)...........3..............19.09.13 / TAYS
Odottaja 70 (42)............1yht..........29.10.13
tuulias (40)...................3..............05.11.13
Nicola73 (40)................2..............05.12.13
Sirppuliini (40)..............2..............10.12.13 / KÄTTÄRI
Maisa72 (41)...............4...............11.12.13
HillaKat (39).................6..............12.12.13
Joulu13 (40).................2..............13.12.13
Alexa (40)....................4..............21.12.13 / KOS
mamuska7 (40)............6..............27.12.13
Milla-Sofia (41)............7..............04.01.14
äiskä-73 (40)...............5..............18.02.14
TR (44).......................4..............08.03.14 / K-HKS
JohannaT (39).............1..............18.03.14
memmu05 (40)............1...............03.04.14




Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (2 pvää yli LA)......poika (4050 g, 52 cm)


 
Johanna mä kävin tänään nlassa ja juttelin terkan kanssa ja hän sanoi, että jos on liian pitkä ateriaväli (sokrurasituksessa joutuu paastoamaan sen 12 tuntia), niin sokerit voi mennä liian alas yöllä ja maksa alkaa tuottamaan sokeria. Siitä voi sit tulla pientä piikkiä paastoarvoon. Mulla siis oli juuri rajalla arvo ja terkka ei vaikuttanut asiasta kovin huolestuneelta. Kertoili ruokavaliosta, mutta sanoi että lähinnä tässä vaiheessa on tarkoitus seurailla sokereja. Sain siis sen mittarin mukaani ja seurailua tehdään raskauden loppuun saakka. Kokeilin siellä ekan kerran mittaria ja tulos oli 5,2. Hieman ärsyttävää tässä tilanteessa on sekin, että näissä kotimittauksissa hälyraja on 5,5... Sokerirasituskoe siis hälyttää alhaisemmilla arvoilla. Mutta näillä mennään - hyvähän se oikeesti on että sokereita tarkkaillaan että eivät pääse nousemaan. Aika äkkiä niissä koko päivän kestävissä mittauksissa myös näkee jos joidenkin aterioiden jälkeen sokrut piikkaa, niin voi sitten mulkata ruokavaliota sen mukaisesti.

Tervetuloa back mamuska! Korjailin tietosi listaan.

ON: Mua väsyttää ihan hirmusti koko ajan. Ilmeisesti hempan lasku sit vaikuttaa vaikka arvo onkin ihan mahtavan hyvä noin yleisesti ajatellen. 125 oli viimeksi arvo, mutta mun normiarvot pyörii välillä 142 - 155. Mutta joo, haluisin vaan olla himassa nukkumassa. Eilen tulin sieltä sokerirasituksesta kotiin ja menin nukkumaan joskus ennen yhtätoista. Heräsin varttia vaille kaks! :O Ja taas tänään väsyttää. Olis saanut tuo keskiraskauden pirteys kestää vähän pitempään...

Sirppuliini 24 + 2
 
Sirppuliini: kiitos tiedoista. Tarkoittaakohan tuo sitä, että kannattaisi syödä usein vai onko mitään väliä, paastoarvo on sitten mitä on.
Muistatko yhtään, onko sinulle ei-raskaana koskaan kommentoitu sokeriarvoja. Niitä on ainakin minulta otettu jossain työterveystarkastuksissa ym.

Säikähdin omia kirjoituksiani sen verran, että äsken jätin sitä "oivariinia" vähemmälle. Raskaana tai ei, korkeilla kolesteroleilla ei kannata pelleillä. Ei omia syömisiään tajua, ennen kuin sanoo ääneen tai kirjoittaa. Huonoja rasvoja vastaan pitäisi syödä vähän enemmän hyviä. Minulla taitaa koko ajan jäädä huonot vähän voitolle.

Selailin neuvolan antamaa vihkosta, missä oli kaikki raskausviikot ja viikkojen tapahtumat. Kun pääsin jonnekin viikolle 18, alkoi tulla paniikinomaisia tuntemuksia. MIten tästä keho voi selvitä, miten lapsi voi selvitä siellä ahtaudessa.
Päässä alkaa viirata? En oikein pysty nyt keskittymään töihin, selailen jopa nettikauppoja ja tutkailen uusia käsitteitä... mahatuubi, kantoliina, lisäimu.. ja viikkoja siis 10+2. Hmm.. töihin!
 
  • Tykkää
Reactions: Odottaja 70
Johanna joo on hyvä syödä usein pieniä aterioita ja pitää huoli, että ateriaväli ei nousisi isommaksi kuin 10 - 12 h. Tossa mun ruokavalio-ohjeessa lukee rasvoista näin: Käytä pehmeää kasvimargariinia (40-60%) 6-10 tl leiville päivittäin ja kasviöljyä 1-2 rkl tai juoksevaa margariinia ruoanvalmistukseen sekä kalaa 2 kertaa viikossa, näin turvaat välttämättömien rasvahappojen saannin ja sokerinsieto paranee. Liiallinen kovan eläinrasvan ja rasvaisten elintarvikkeiden käyttö huonontaa rasvan laatua, nostaa painoa ja heikentää sokeriaineenvaihduntaa.

Terkka sanoi, että raskaana rasvaa pitää syödä enemmän kuin jos on sokeritarkkailussa ei-raskaana. Plus terkka myös sanoi minulle, että tässä ei ole tarkoitus laihduttaa vaan vain syödä terveellisesti.

Mulla on aina ollut hyvät sokeriarvot normaalisti. Ja siis nytkin terkka sanoi, että hän ei usko että tässä on oikeasti mitään hätää.

Hih, ihania noi sun aatokset siitä että miten kroppa selviää ja miten lapsi mahtuu masuun. :D Kyllä meidän kropat on silleen luotu, että ne tästä selviää. Joillekin jää enempi taistelumerkkejä kuin toisille, mutta kummasti siitä vaan selviää. Ja ahdastahan sillä vauvelilla siellä lopussa on, mutta aika äkkiä sieltä pääsee sitten maailmaan köllimään ja venyttelemään. :)

Jos sun maha kasvaa maltillisesti, niin noi mahatuubit on ihan lifesavereita. Pystyt pitämään vanhoja housuja jollain hakaneulavirityksellä vaikka miten pitkään ja tuubi vaan päälle. Plus monet frendit ovat pitäneet normitrikoopaitojaan ja vaan laittaneet tuubin alle, niin ei maha vilku. Mä olen aina ostellut mammavaatteita kun musta on niin ihanaa shopata, mutta on mulla muutamia tuubejakin kyllä. Ostelu on iloni. ;)
 
Moikkelis koikkelis

Tässä kun lukee teidän juttuja mitä pitäis syödä ja mitä ei ja kuinka usein, niin paniikki iskee :D
Mähän tee just kaiken väärin..syön mitä sattuu ja millon sattuu :p..sokerikin yksi herkkuni ja silti rasituksessa ihanteelliset tulokset..HEH.

Tänään neuvola ja kaikki lapsella ja äipällä hyvin..paitsi että tunnen itseni tynnyriksi ja napakin on jo kadonnut..
Mutta terkka sanon että mulla on pieni ja siro maha et mun tarttis nähdä joku toinen samoilla viikoilla oleva niin hokaisin sen itsekkin ;)

Kiva mamuska kun palasit joukkoomme, olinkin miettinyt että maako sut oli niellyt ja mikä hienointa että kaikki hyvin=)

Muksaa päivää kaikille mammoille!

Odottaja 30+2
 
Sokerirasituksesta vielä; Sokerirasitukseen pitää paastota 12 tuntia (lomakkeessahan kysytään onko paasto ollut juuri sen 12 tuntia vai enemmän) juuri sen takia, että paaston kestäessä yli tuon ajan alkaa maksa tuottamaan insuliinia ja saa aikaan valheellisen tuloksen. Mutta, jos paasto on kestänyt melko lailla tarkkaan 12h ei maksa ehdi sitä tehdä. Siksi tarkka tieto paaston kestosta on tärkeä.
Raskasuajan diabetekseen ei vaikuta ruokavalio ennen raskautta vaan diabeteksessa on kyse insuliinin tuoton tilapäisestä häiriöstä, eli siihen ei välttämättä pysty itse vaikuttamaan millään. Pullamössölapset eivät välttämättä ole raskausajan diabeteksen tuotantoa, vaan siinä mennään ja kasvatetaan vauvasta iso liialla hiilarimäärällä (äippä voi siis koko raskauden ajan olla insuliinin tuotannoltaan täysin normaali eivätkä mitkään sokeriarvot nouse).
Itse en olisi kovinkaan huolissani jos paastoarvo hälyttää :) uskon, että se on täysin korjattavissa oleva asia. Pahiten hallittavissa arvo on tunti aamiaisen jälkeen, jolloin elimistö ei vielä ole "herännyt" insuliinin tuotantoon. Joten sekin saattaa silloin tällöin viskoa, eikä syytä ole panikkiin (kokeiliemalla eri juttuja tietää itse mikä nostaa arvoa, esim. maitotuotteet mulla on aamulla pannassa) jos muut arvot pysyy ruodussa.
Mulla arvot ovat ruokavaliosta huolimatta korkeat ja mennään koko ajan sillä rajalla, että voinko jatkaa pelkällä ruokavaliolla (voi olla etten saa tarpeeksi energiaa jos vielä tiukennan diettiä, nythän paino on pysynyt puolen kilon tarkkudella samassa koko raskauden ajan, toisin sanoen olen laihtunut:confused:) vai siirrymmekö lääkkeisiin. Vauvan hyvinvointihan tässä on tärkeintä, tietty. Toisinaan tuntuu, että olis helpompi antaa periksi ja ottaa se insuliini kehiin...
Koittakaa sinnitellä sokeriarvojen kanssa ja ajatelkaa niin, että vauvasta pidetään arvojenne takia entistä parempaa huolta ja pääsette ultriinkin useammin, hihiihihi...

Maisa72 ja Pirpana 24+1
 
Sirppuliini
Voi kökkö, mun on pitänyt täyttää joka kerta lomake ja nyt viimeksikin labratätsy vielä kysyi, että onko paasto kestänyt yli/tai alle 12 h:a. Hmm, tuo sun vähän yli 12 tuntia kyl viittais siihen, ettei noihin arvoihin ole vielä maksa kovasti vaikuttanut. Mut lopputulemahan on jokatapauksessa sama, eli ruokavaliolla se sitten selviää. Älä suotta kovasti asiaa mieti. Nopeasti sen mittauksen ottaa päivärutiineihin.
Mulla ekas diabetesraskaudessa mittailin koko ajan hyviä tuloksia, loppua kohti hieman nousivat, mutta maksimissaan pari ylimennyttä arvoa. Tuolloin paastoarvo oli myös mittauksissa 5.3 nykyisen 5.5 sijaan. Ja silloin jäin kiinni nimenomaa rajalla olevasta paastoarvosta samoilla viikoilla kun sä nyt. Silti mua hoidettiin loppuraskaus diabetesäitinä ja vauvaa vastaavasti diabetesvauvana (=lisämaitoa ja verensokerin mittauksia).

Maisa72 / 24+1
 
Olen tänään tehnyt sitä päiväkäyrää ja ihan normaalit arvot ovat olleet. Aamulla paasto oli 4,9 ja ennen lounasta 4,1. Myös aamupalan jälkeinen arvo oli täysin normaali. Ja olen nyt syönyt kuten tätä ennenkin ihan tarkoituksella että näen miten sokerit käyttäytyvät ilman että muutan ruokavaliota mitenkään. Enpäs oikein usko, että mun sokereissa on mitään vikaa, mutta jatketaan mittailuja ja katsotaan miltä pitkän aikavälin mittaukset näyttävät.
 
Hei tytsyt!

On se kumma, jos ei ehdi kirjottaa. Sunnuntai ja rauha maassa. Viimenen visiitti taitaa olla ennen rakenneultraa ja siitä on kauan. Nyt mennään tasan rv 24. Työ vie naista ja perhe vie muut mehut iltaisin. Koneella ehdin istahtaa sen pakollisen s-postin tarkastuksen ja koulupostin merkeissä.

Mutta en valita, energiaa piisaa, huono olo ei vaivaa. Supistelee päivittäin, mutta kohdunsuu on ja pysyy kiinni. Entiseen malliin siis mennään, vaikka yleensä siis olisin jo ollut saikulla monta viikkoa.

Sokerit puhuttaa... luin jostain, että se tehtäis kaikille nykyään, muutamia poikkeuksia tais olla. Sitä ootelless. Oon kerran sen tehnyt, eri asioiden merkeissä, mutta ei ollut mulle kamala kokemus, siis litkun juominen. Mulla oli vain ongelmallinen sokeri noin muuten, laski sokeriliemestä huolimatta. Mutta siihenkin on lääke, nimittäin syöminen. Mä syön vähän väliä ja se harmittaa, että ruoka ei ole aina terveellistä. Tykkään karkista, pipareista,pullasta, jääätelöstä.... tarviiko jatkaa. Normaalipainoinen olen, joten aineenvaihdunta on nopeaa. Pitäis vähän hillitä tahtia, sillä pelkään iän tuovan sen ylipainon tällä ruokavaliolla.

Mutta jatketaan omaa napaa.... tyttö olis kasvamassa mahassa ja sitä olen itsekkin käynyt ultralla tiirailemassa. Kovin tuntuu aika matelevan, vaikka toisaalta enää 3½kk vauvan syntymään. Mun lasketun ajan voi muuttaa 14.12.13.

Äityspakkauksen otamma tällä kertaa ja yritetään pärjätä edellisten vanhoilla vaatteilla mahd.pitkään. Tai sitten sorrun kirppiskierrokselle.
Nyt nuoremmat tahtoo pelailemaan. Jos kokeilis vähän olla aktiivisempi jatkossa.
Hillakat
 



Odottaja......monesko lapsi.........la


äitiys ja onni (40)...........3..............19.09.13 / TAYS
Odottaja 70 (42)............1yht..........29.10.13
tuulias (40)...................3..............05.11.13
Nicola73 (40)................2..............05.12.13
Sirppuliini (40)..............2..............10.12.13 / KÄTTÄRI
Maisa72 (41)...............4...............11.12.13
Joulu13 (40).................2..............13.12.13
HillaKat (39).................6..............14.12.13
Alexa (40)....................4..............21.12.13 / KOS
mamuska7 (40)............6..............27.12.13
Milla-Sofia (41)............7..............04.01.14
äiskä-73 (40)...............5..............18.02.14
TR (44).......................4..............08.03.14 / K-HKS
JohannaT (39).............1..............18.03.14
memmu05 (40)............1...............03.04.14




Synnyttäneet:

Pökön tyttö........3.6.13 (2 pvää yli LA)......poika (4050 g, 52 cm)


 
HillaKat LA päivitetty listaan. Kiva kuulla sinunkin kuulumisiasi pitkästä aikaa! :)

Tää mun masukki tuntuu olevan melkoinen jumppasankari. Hirveetä touhuumista pitää hän. En muista esikosta tällaista myllerrystä, mutta ehkä en vaan muista. Jotenkin mulle on vaan jäänyt sellainen kuva, että ajattelin silloin että taitaa olla isäänsä tullut lapsi kun on niin rauhallinen. No ei ole ollut. :D Vilkas on esikko ja mitenhän vilkas tää kakkonen sit on kun jo masussa pitää tollasta rallia.

Mä en ole katsonut yhtään syömisiäni, mutta mennään nyt pari viikkoa entiseen tapaan ja katsotaan sokereita ja sit pitää miettiä jos oikeesti täytyy katsoa mitä suuhunsa panee.

Sirppuliini 24+6
 
Huomenta Päivää :wave:

Tänne on rantautunut vähemmän kivat lonkkakivut :( en muista aikasemmin tämmösistä kärsineeni vai olenkohan vain unohtanut kun edellisetä raskaudesta 14 vuotta!
Pystyn kyllä liikkuun ja touhuun, kävelylenkillä käyn usein ja eilenkin pesin alakerran kaikki ikkunat (ramppasin jakkaralle ja ylös :), touhutessa siis en kipua tunne ), mutta mutta.. kun istun hetken niin liikkeelle lähtö on aivan järkkyä, hiton hidasta, vaivalloista ja kivuliasta :mad:
Kertokaahan ihanat ja viisaat kanssa sisaret joilla vähemmän edellisetä raskaudesta oliko teillä vastaavaa vaivaa ja millä viikoilla ilmeni?

Odottaja 30+6
 
Odottaja mulla samaa vaivaa... :( Siis jo nyt. Ollut on/off jo muutaman viikon. Ekasta alkoi kanssa jossain vaiheessa, mutta ei vaivannut jatkuvasti. Mulla ihan lonkkia särkee välillä ja tosiaan kun pitää lähteä liikkeelle, niin joskus vaan sattuu niin että ei meinaa päästä kävelemään. Mietin just eilen että ei halvattu jos tätä jatkuu seuraavat kolmisen kuukautta. Tänään on taas hyvä päivä ja ei tunnu kipua, mutta iltaa kohden se yleensä paheneekin. Jaksamisia tuon inhottavan vaivan kanssa. Mä jotenkin luulen että tähänkin vaikuttaa ikä... Mulla on nää molemmat raskaudet ollu seniori-iässä että en osaa verrata nuorena koettuun raskauteen, mutta ihan varmasti iän myötä tulee kaikennäköistä kremppaa ja vaivaa.
 
Sirppiuliini juuri tuon iän piikkiin olen kans itse tuon vaivan laittanu.
Ei auta kun olla liikkeessä eikä pysähtyä lainkaan niin vaivakin antaa rauhan, toki oman haasteen tuohon jatkuvaan liikkumiseen antaa työnteko kun välinen on tämä kone :LOL:
Miehelle kans juuri sanoin että kuinkahan loppuvaiheessa liikun..rollaattorillako vai.. heh he!
 
Olin 21v ensimmäistä odottaessa ja aivan samat kivut olivat silloinkin. Ei se ikä niitä kipuja tee.:)
Yhessä raskaudessa kanniskelin yhtenä päivänä kivilaattoja autoon ja olin yli viikon lonkista/jaloista niiiiin kipee, että vessamatkakin kesti, kun tuskan takia liikkuminen oli aivan kamalaa.
Noi kivut ovat siis paljolti rasituksen aiheuttamaa. Aamusin on ok olo, mutta iltaa kohden ne tulevat. Mitä vähemmän liikkuu, sitä helpompaa on.:)
 
TR
Terkkuja ultrasta...järkytys oli suuren suuri, kun siellä näkyi kaksi vauvelia :O Kyllä, kaksin kappalein ois tuloillaan tänne vauvoja ja vielä identtiset sellaiset! Tossa vähän aikaa sit miehen kanssa naureskeltiin, että aatteles jos tuliski kaks, se ois KAUHEETA :D Ihmekös on massu kasvanu kauheella tahdilla ja olot olleet tuplasti väsymmät ja pahoinvointiset! Nyt koitetaan sopeutua tilanteeseen, aika hurjaa tulee oleen, kun on tuo isosiskokin tyyppien syntyessä vain 1,7 v, mutta onneks on ees nuori iskä ;)

Seurantaa tulee olemaan tiuhaan ja pääsenkin nyt heti loppuviikosta uudelleen tutkittavaksi äitiyspolille lääkärin toimesta, jo pelkästään monikkoraskaus tekee seurannan tarpeelliseksi, sen lisänä vielä tää ikä ja tuo identtisyys...muuten oli kyllä mainiosti asiat, ei hälytelleet niskaturvotukset eikä mikään muukaan ainakaan tässä vaiheessa. Vastasivat tismalleen viikkoja ja olivat jokseenkin samankokoisia.

Eipä nyt oikeen muuta täältäpäin, ainiin, lonkat vaivas viimeks synnytyksen JÄLKEEN pari kuukautta kun koitti lenkkeillä, sitten tokenivat. Nyt tuntuu, et juilivat jo tässä vaiheessa jos itteensä liikaa rasittaa. Ei kyllä ollu mitään lonkkavaivan tapasiakaan silloin parikymppisenä kun kaksi ekaa tyttöä sain.

Näihin fiiliksiin ja tunnelmiin,

TR ja kääryleet 12+2 :heart:
 
Voi vitsi TR Onnea teille oikeen tuplasti :heart: :heart:
Ja kiva että muutenkin ultra kuulumiset hyviä =)

Täällä onkin tullut tarinaa oikeen urakalla,,, ihanaa että jaksatte kirjotella :heart:
Itselläni ollut joku ihmeen alakulo aika ei oo jaksanu tänne kommentoida vaikka oon melkein päivittäin lukenutkin teidän tarinoita.
Täällä kaikki raskauden suhteen sujunut kyllä ihan hyvin, painokin pysynyt onneks kurissa lähtöpainoon tullut muutosta -1kg josta oon tosi ylpee kun kuitenkin lähtöpainoa on todella paljon :D

Mukavaa viikkoa kaikille mammoille tänne

äiskä ja villahousu 14+6
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Oi, kovasti onnea TR! Upeaa! :) Ja hienoa, että muutenkin kaikki oli ultrassa hyvin. :heart:

Itselläni on nyt sitten huomenna se jännityksen täyteinen päivä, mitä on kaksi viikkoa odotettu. Ultra kertoo onko masussa asukkia vai ei. Hirvittää... :|
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Iltaa!
Pakko äkkiä käydä kommentoimassa!

:heart: Onnea kovasti TR turvallista tuplaraskautta! :kiss:

Memmu :kiss: Voimia ja tsemppiä huomiseen, olet kauan jo odotellut ja varmasti pitkä tiedon odottaminen on ottanut voimille! Toivon oikein kovasti,että kaikki on mallillaan ja masussa kölläilee pikkuinen! :heart:

Ihania päiviä ja voimia kaikille Masukkaille!

ON; Vielä olisi täälläkin pari viikkoa ennen kuin pääsee ultraan ja tietää onko siellä ketään. Kyllä tuntuu ikuisuudelta. Tässä välissä siis vielä neuvola jossa taas yritetään etsiä löytyisikö niitä :heart:-ääniä. Huokaus.
 
  • Tykkää
Reactions: memmu05 ja TR
memmu kovasti tsemppiä huomenna tulevaan ultraan ja toivon sydämmeni pohjasta että piinallisen kahdenviikon odottelun jälkeen siellä masussa uiskentelisi hyvinvoiva vaavi :heart:

Talvi toivottavasti sinulta löytyy sydämmen äänet seuraavalla neuvola käynnillä nin helpottaisi jo kummasti oloa :heart: ja kyllä se ultrakin sieltä pikkuhiljaa lähenee :)
Odottavan aika on vaan aina niin pitkäveteistä.
 
  • Tykkää
Reactions: memmu05
TR mielettömän isot onnittelut tuplauutisista! Melkoinen jymypaukku tuli esiin teidän ultrassa. :) Ihanaa. :heart:

äiskä onpas sun painonkehitys ollut maltillista. Onnea sulle! Mä en oo taas muutamaan viikkoon käynyt vaa'alla ja en ole varma haluanko käydäkään. :D

memmulle hirveästi tsemppiä tämän päiväiseen ultraan! Mä pidän sormet ja varpaat pystyssä että uutiset ovat hyviä.
 

Yhteistyössä