Isot lohtuhalit
Onni71 menetyksen johdosta ...:hug:
Tuntuu ristiriitaiselta puhua omasta olostaan tilanteessa, jolloin toinen kokee menetyksen tunteita... Toisaalta nyt tätä nykyistä raskautta kohtaan ovat tunteet ainakin meikäläisellä olleet varovaisemmat, sillä koska jo ikämme puolesta kuulumme ns. riskiryhmään - ja koko raskautuminen ylipäätänsä suuri ihme ... Muistakseni juuri meikä-iässä ns. luonnollisen raskautumisen prosentti on 0,03-0,04 % :n luokkaa vain!... Eli siinäpä ihmettelistä meillekin vielä tässä puolisoni kanssa. Mutta arvostus tästä uudesta elämänalusta on sitäkin suurempi :heart:...
No eilen oli minulla toka neuvola. Jännityksellä odotin, kuuluuko sydänääniä ja onko elonmerkkejä, vaikkakin onhan ulkoisia masun kasvamismerkkejä ja liikkeiksi tunnistettavia elonmerkkejä on jo muuten ilmaantunut. Sydän sykki n. 150:n keskisykkeellä ja potkujakin doppleriin topakasti kuului ... Huh helpotus!
Painoa ei neuvolan vaa´an mukaan ole tullut vielä, muttei tippunutkaan. Käytännössä vaaka näytti 200g enemmän kuin ensimmäisessä neuvolassa joulun alla, mutta tietokoneen ohjelma ei osannut laskea sitä varsinaiseksi painonlisäykseksi, kun viikkoja välissä niin monta. Mutta kyllä silti housut alkavat pingoittamaan aika viimeisillään, ekä aikaisemmin käytössä olleisiin tiukempiin farkkuihin ole ollut pitkiin aikoihin haaveilemista... Työhosutkin alkavat olla vyötäröstä todella sinkeellä, vaikka ennen raskautta housut olivat reilusti väljät!
No painon kehityksen suhteen tämä raskaus muistuttaa erehdyttävästi aikaisempia raskauksiani. Ei siis ikä ainakaan tähän vaikuta sen kummemmin Toki varmaan liikunnallinen elämäntapa ja se, ettei koko raskauteni aikana ole tehnyt mieli juuri erikoisemmin mitään epäterveellisiä makeita tai rasvaisia herkkuja, vaikuttavat asiaan... Tänään paistoin päiväkahville lettuja pitkästä, pitkästä aikaa, mutta illalla on tarkoitus mieheni kanssa lähteä kevyelle 5km:n hölkkälenkille... Kokeilemaan reilun kolmen viikon tauon jälkeen juoksussa, että vieläkö kasvavan kohdun kanssa onnistuisi tuo kevyt "hölköttely" - nopeammat spurtit saavat jo jäädä
Minulla lykästi n. kuukausi takaperin, että sain ns. ilmaiskuukauden läheiselle kuntosalille ja olen tällä hetkellä käynyt siellä 3-4 krt/vko erilaisissa ohjatuissa jumpissa; zumba, fittnessreggae ja bodybalance. Kaikki ovat ainakin vielä osottautuneet minulle sopiviksi lajeiksi. Mahallaan tehtäviä pitkäkestoisia selkälihasharjoitteita en tietenkään ole pystynyt enää tekemään - ensimmäisellä kerralla yritin, mutta ei tuntunut hyvältä - kohtu selkeästi painoi ja tuntui, että vauva litistyy... Zumban pitkät lanteiden vatkaukset nopeimmissa liikesarjoissa olen myös ottanut hieman kevennettynä, mutta muuten kunto on vielä tunneille riittänyt
Kaiken kaikkiaan neuvolassa näytti asiat olevan tällä erää kunnossa. Jopa hemoglobiini oli hieman aikaisemmasta noussut, eikä rautalääkitystä tarvinnut ainakaan vielä aloittaa. Keskiviikkona on kilpirauhasrvojeni takia verikoekontrolli ja mahdollinen tarkistus nyt raksauden aikan aloitetun kilpirauhaslääkitykseni suhteen... Se hieman jännittää, koska oleellisesti myös kilpirauhasarvot vaikuttavat kasvavan maha-asukin hyvinvointiin...
Liikkukaa kanssasisaret, jos vain vointinne sallii... Siten jaksamme paremmin "punnertaa" pienen nyytin kanssa ja liikunnallisen harrastuksen jatkaminen tavalla tai toisella synnytyksenkin jälkeen on helpompaa :heart: - tämä vaikuttaa oleellisesti kokonaisvaltaiseen jaksamiseemme psyykkisesti ja fyysisesti
Hyvää talvista viikonloppua!
Haave2010 15+4