Moi!
Huhuijaa, viimein kotoina..... Otti sitten oma toipumiseni takapakkia ja kotiuduttiin vasta sunnuntaina sairaalasta, tyttöhän syntyi 30.9.
Mutta tässä vähän kertomusta:
Ke 28.9. rv39+3 oli äitipolikäynti, lähinnä verenpainekontrolli ja ultra, lääkäri teki kovakouraisen sisätutkimuksen, jolloin paikat pehmenneet. Samalla myös verikokeet, ettei mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa olisi.
To 29.9. rv39+4 Aamulla normi neuvola, jonka jälkeen äitipolilta soitto, että yksi veriarvo hieman koholla enteillen mahdollista raskausmyrkytystä. Määrättiin käynnistykseen heti perjantaina eli seuraavana päivänä! Noh, torstai-iltapäivänä lähti ensimmäiset palaset limatulppaa, josta alkoivatkin sitten säännölliset supistukset. Illalla kymmenenaikaan synnärille, lähinnä miehen kehoituksesta, kun supparit tulivat jo 2-3 min välein. Itse en ehkä ollut vielä NIIN kipeä , että olisin lähtenyt:O Kun päästiin synnärille en ollutkaan juuri auennut yhtään, vaikka käyrille piirtyi suppareita tiheään. Otin peräruiskeen, jota suosittelen! Päästiin lepohuoneeseen ja minä sain lihakseen kipupiikin. Sitten mulla ei oikein olekkaan ajantajua, jossainvaiheessa olin taas niin kipeä ja jo tarpeeksi auki jotta päästiin synnytyssaliin. Sain epiduraalin, joka ei toiminut täydellisesti, mrrrrrr....
Avautumista jouduttiin odottelemaan, se oli tuskaa, varsinkin ponnistamisen tarpeen pidätteleminen! Sitten yritettiinkin ponnistaa kaksi tuntia, kyykyssä ja kyljellään ja lopuksi puoli-istuvassa, mieskin auttoi lopulta ylävartaloa kohottamalla. Supparitkin laantuivat ja niitä jouduttiin vauhdittamaan lääkkeillä. Sitten otettiinkin imukuppi ja se sattui ihan sa****asti. Onneksi tyttö voi koko homman ajan hyvin eli lapsella ei ollut hätää. Epparia ei tehty, repeämillä selvittiin, olen jo nyt hyvin parantunut niistä. Synnytys oli kyllä tuskaa, mutta ei siitä huonoja muistoja jäänyt. Se oli mun synnytys
Olin paripäivää ihan poikki, en juuri kyennyt sängystä ylös. Olisiko syynä ollut huono hemoglobiini, joka ilmeni tiistai-iltana, kun meinasin totaalisesti pökrätä. Sain verensiirron vielä smana yönä. Keskiviikkona kotiin, jolloin olin kyllä aika huonossa kunnossa ja ihmettelin ylävatsatuntemuksia. Mutta kun verikokeissa ei näkynyt kun tuo pieni yhden veriseerumin nousu, niin raskausmyrkytystä ei kai kukaan osannut epäillä. Illalla kotona verenpaineet kohosivat 193/128 ja eikun takasin sairaalaan. Silloinkaan ei lääkäri osannut sanoa juuta eikä jaata, tarkkailuun vaan. Viimein torstaina multa alettiin kokeilla refleksejä polvesta, jotka olivatkin epänormaalin vilkkaat ja viittasivat selkeästi raskausmyrkytykseen. Jouduin teho-osaston tarkkailuun magnesiumtiputukseen kouristusten ehkäisemiseksi ja verenpaineiden laskemiseksi. Perjantai-iltapäivänä pääsin pois, mutta verenpaineissa ei muutosta. Nykyinen lääkitys sitten tuplattiin ja verenpaineita nyt seurataan. Mulla jännästi iltaa kohden alkaa paineet jyrkästi nousta, kun aamulla ne ovat hyvät.
Sunnuntaita pitempään en halunnut enää sairaalassa olla, vaan toivun nyt kotona. Vauva oli mukana koko ajan, yöt pääsääntöisesti yökköjen hoidossa. Sinivalohoitoakin annettiin yksi vuorokausi, kun hieman oli keltaisuutta. Imukuppi-synnytys kuulemma edesauttaa tuota keltaisuutta.
Pikkuhiljaa alkaa kunto kohentua
ja vauva-arkea on päästy opettelemaan. Tyttö nukkuu ja syö, jaksaa olla jo hereilläkin ja tarkkailee ympäristöään virkeänä:heart:
Tsemppiä tuleviin synnytyksiin
Kittyblue ja tyttönen 10 vrk :heart: