Hello mamat!
Ei niin hyviä uutisia yhteisseuloista, tulosten perusteella ohjattiin jatkotutkimuksiin!:'(
Pudottiin siis vähän maan pinnalle, kun sain yhteisseulan tulokset. Paikalla ei ollut lääkäriä, vaan hoitaja joka ei juurikaan sanonut juutaeikä jaata, vaan että on korkea, matala tai keskiriski ja mä kuulun keskiriskiryhmään mut todennäköisesti juuri ikäni takia. Hoitaja sanoi ettei syytä paniikkiin ole ja huomenna kuulemme enemmän asiasta, mutta eipä paljoa lohduta nyt.
No mun tulokset oli seuraavat:
otettu 11+5 (mut lasketun ajan mukaan 12+2 ja kuviin ja toiseen lausuntoon laitettu 12+0?)
b-HCG 50,10ng/ml eli 1,24 MoM
PAPP-A 1,29 eli 0,69
NT 1mmeli noi pitäis kai olla ihan ok?? Tämä on tietty kaikki statistiikkaa, todelliset tiedot sais vaan tutkimuksella..
Ikäriski 1:107 (tämä nyt oli tiedossa etukäteen)
T21 riski 1:983 (joka mun tietääkseni on tällä iällä tosi hyvä tulos)
T18 <1:10000 (eli loistava tulos)
Sitä kolmatta (mikäsenytli) kromosomipoikkeavuutta ei ole erikseen merkattu mutta joku DOBLE test riski eli tuplatestiriski oli
1:174 eli keskimääräistä suurempi.
Nyt sitten oon murehtinut että tehdäänkö testi (todennäköisesti näillä viikoilla lapsivesitutkimus), jotta saadaan varmuus sikiön terveydestä (kromosomihäiriöiden suhteen, voihan sillä muita sairauksia silti olla), mutta samalla riskeerata ehkä täysin terveen ja niin toivotun sikiön henki! Tiedän että Suomessakin tarjotaan testejä kaikille yli 35v, eli ei vielä tarkoita että riski (muutoinkuin ikäni puolesta) olisi korkeampi, mutta nyt jos päätös on edessä, olen hukassa!
Voi olla että huomenna vaan ultrataan ja jutellaan asiasta, ja jos halutaan niin palataan ens viikolla tekemään testi, Suomessahan sitä tehdään vasta vko 15 (ja musta on liian myöhäistä istukkatutkimukselle?).
Kertokaa ihmeessä omista kokemuksistanne! En todellakaan halua riskeerata sikiön elämää mutta elämä vaikeasti sairaan lapsen kanssa ei kuulosta hyvältä (anteeksi itsekkyyteni :ashamed
Monta tuntia on mennyt itkiessä:'( ja kohta pitää lähteä töihin, takan uneton yö. Huh, koska tosiaan voin iloita raskaudestani ja kertoa vanhemmilleni uutisen! Tänään se päivä ei ainakaan vielä ole!
Hämmentynyt ja pelokas Saana ja Peanut 13+6
Ja tieto tosiaan lisää tuskaa...