4-vuotias yövaipoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenkäsnyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitenkäsnyt

Vieras
Minun nuorimmaiseni, poika 4v käyttää vielä öisin vaippaa. Useinmiten vaippa on aamulla kuiva, mutta jos sen jätän pois niin melkein varmuudella sänky on märkä. Kokeilin tässä viikon ilman vaippaa ja ensimmäinen yö oli kuiva, loput sitten pojan ja/tai meidän sänky märkä. Vaippa takaisin siis.
Vanhemmat lapset ovat olleet yökuivia ja kolmen vuoden iässä, miksi tämä viimeinen ei opi... poika saattaa nukkua märässä sängyssä heräämättä. Ja mikään ei ole niin inhottavaa kuin se, että poika on tullut viereen ja yöllä herään siihen, että sänky on märkä (viimeksi oli myös peitto ja tyyny). Sängyssä saattaa minun ja miehen lisäksi olla kaksi lasta, tämä nelivuotias ja sitten viisivuotias, tulevat yleensä aamuyöllä viereen. Olen vuorotyössä ja laiskuuttani siis en ole taas yrittänyt vaipatta poikaa pitää. Viimeisin yrity oli noin kuukusi sitten.
Kertokaa neuvoja, miten saan pojan kuivaksi myös öisin? Mitään "rakenteellista" vikaa tai sairautta pojalla ei ole.

Meillä 3v8kk ja edelleen vaippa öisin. Pojalla tosin on sokeriongelmia eli janottaa, pissataa, janottaa, pissattaa. Joskus menee yö yhdellä vaipalla, joskus joutuu vaihtamaan kesken yön kun on niin täys/tulee läpi.
Ollaan käytetty nyt viimeaikoina kerran tai kahdesti yössä vessassa, ainut vaan että poika herää ihan kunnolla ja sitten valvoo 15-30min. pissareissun jälkeen.
Ei kai siinä, aikaa myöten onnistunee ja heräilee itse sitten vessaan.

Joillakin se ottaa aikansa. Meilläkin nuorimmainen käyttää yhä edelleen vaippaa ja 90% öistä vaippaan on tullut pissat.
Meillä oli 2 vuotta sitten kausi, että yövaippaa ei käytetty puoleen vuoteen ja sitten se kastelu taas alkoi (lapsi aloitti hoidon ja silloin se alkoi)

Oma 4-vuotiaanikin pissaa välillä sänkyynsä. Ihan normaalia. Meillä pissaa ei tule joka yö ja sängyssä on "kosteussulku", joten lakanat vain menevät pesuun, ei sen kummempaa. Jos vielä pissaa sänkyynsä, kun menette 5-vuotisneuvolaan, puhuisin asiasta siellä. Yökuivaksi oppimista ei voi harjoitella, se on hormoneista kiinni.

Yhteistyössä