4-vuotiaat

olis ihan kiva kuulla millaisia on muiden neljä vuotiaat?mitä osaavat ja missä tarvitsevat enemmän harjoitusta?kuinka puetaan ja nukutaan?mikä piirustustaito?kuinka pitkälle lasketaan jne?kuinka vierastavat uusia paikkoja ja asioita?kuinka on uhma vaiheessa?

Meidän 4v.(tosin 2 kk päästä 5v.) on aikas sosiaalinen,temperamenttinen,humoristinen ja herkän luonteen omaava poika :heart:

Liikkuminen ja tasapainoilu on jo aikas täydellistä, esim.luistimilla oppi pysymään pystyssä ja menemään eteenpäin jo toisella kertaa,pulkalla tykkää menee "skeittaillen" joka on tosin uusi villitys kun alkanu ihailemaan skeittailijoita,ei muuten hyvä juttu näin äidin mielestä :/
mut toiv muuttuu kouluikään mennessä tuo villitys :whistle:
Varsin myöhään muuten oppi istumaan,oisko ollu 9kk ja nouseminen vuoden vasta vuoden ikäisenä ja kävely 1,3kk.

Osaa pukea itse jo aika hyvin,napit ja vetskarit itse laittaa ja on tarkka sukkien kanssa et laittaa näin talvella kalsareitten päälle sekä talvipuvun puntit pitää olla alhaalla asti ja kumilenksut paikoillaan =) Annan myös päättää vaatteiden valinnoissa kunhan stemmaa yhteen muuten, joo pikkutarkkaa on ,tiedän
:LOL:
Nukkuminen tapahtui aina 2v. asti omassa sängyssä kunnes isä otti kerran viereen ja siitä sit nukkui vuoden meidän vieres ja sit siirsin pojan oman sängyn meiän makkariin ja siinä sit nukkuu vieläkin :whistle:
Toiv uudessa kodissa oppisi nukkumaan omassa huoneessa.

Piirustustaito tuli muuten varsin myöhään, vasta tänä kesänä piirsi ekan hahmon ja sitä ennen ollu pelkkää sotkemista =) Leikkaaminen sujuu jo jotenkin muttei läheskää viivoja pitkin.
Laskeminen sujuu taas aika hyvin, osaa noin 20:een ja tunnistaa jo kymmenykset mm.kovasti kiinostunu bussien numeroista ja mihin menee.Tietää aika paljon mikä bussi kulkee ja missä, riippuen missä ollaa kuljettu.Kaikki metroasemat muistaa jo ulkoa, ollaan meinaa paljon liikuttu pojan kans yleisillä :)
Kirjaimista ollu jo kiinnostunut jonkun aikaa ja osaakin melkein kaikki.

Kuten mainitsinkin on poika aikas sosiaalinen ja varsin uteliaskin, mutta tuppaa kyl vierastaa jonnin verran aikuisia muttei lapsia.Paikkoja ei vierasta juur ollenkaan,esim kuntokeskuksen lastenhuoneeseen jäi suosiolla ekan kerran ja sinne on aina mielellää mennykkin, jopa haluaa.
Päiväkotiin viedessä varmaan kerran pari jääny itkemään perään muuten sinnekkin ihan suosiolla.Kauppoihin meno on hiukka rasittavaa pojan kans , varsinkin tuttuihin kauppoihin tuo meidän pikku herra tuppaa häviämään alta aika yksikön, tietty sinne lelu-osastolle tai jumppaväline-osastolle.
Lähtee vaan kysymättä ja ens alkuun meinasin saada monta sydäriä häntä etsiessäni kaupoista kunnes olen oppinu että ei varsinaisesti häviä mihkään vaan kulkee omia polkujaan kohti mielenkiintoisempia osastoja.Tiedän siis mistä lähteä etsimään. Yrittäny olen vaikka millä saada poikaa tottelemaan ettei lähtisi omille teilleen mutta siinä onnistumatta :/

Kerrankin taas lelu-osastolta kun hänet löysin niin en mennykkään näytille vaan seurasin et miten mahtaa reagoida kun en tulekkaan paikalle heti hänen hävittyä lelu-osastolle,
niin mitä tekeekään, leikkii aikansa jonka jälkeen lähtee muina miehinä suunnistamaan kohti ruoka-osastoa ilmeisesti minua etsimään. Pyörii siellä aikansa,ei hätäänny, ei huuda äitiä vaan kulkee ympärilleen katsoen :eek:
Siis mun piti mennä sit jo kiukkuani niellen kysymään et mihkäs taas hävisit..!
Pienestä pitäen on ollut oman tien kulkija.

Ja mitäs uhmaan tulee niin ni se varsinainen uhmis jo ohi mut itse kutsuisin omapäisyydeksi nykyistä kapinaa
;)
Elektroniikasta (luonnollisesti) ollu kiinnostunut pienestä pitäen ja osaakin jo käyttää telkkaria,dvd:tä ja kaukosäätimiä aikas hyvin.Piirretyt laittaa itse päälle aamulla kun herää.Kännykän käytön hallitsee ainakin pelien osalta.Pleikkarin pelaamisen aloittanu,rajoitetusti =)

Näin meillä.

meillä tyttö 4v osaa palapelit palojen määristä riippuen. piirtää pääjalkaisia mutta maisemat hyvin =) pukeminen yms jutut menee täysin ja muutenkin hyvin omaaloitteinen lapsi. kaataa maitonsa itse yms =) kiltti tyttö mutta temperamenttiä löytyy niin ja kovin on sosiaalinen lapsi..johtuen varmaan siitä että äiti ja isä ovat antaneet mallia =)

Meillä 4,5v tyttö. Lukeminen ja laskeminen sujuu hyvin, eli sataan osaa laskea, numerot tunnistaa ja lyhyet sanat osaa lukea. Kirjoittaa osaa myös jo aika paljon. Sosiaalinen tyttö, on tullut isäänsä!
Piirtämään oppi vasta tuossa noin puoli vuotta sitten kunnolla. Sitä ennen hahmoja ja autoja piirteli, mutta nyt tulee kesämökit veneineen ja paljon tarkkoja yksityikohtia. Mitäs vielä. Pukea osaa kyllä ja meilläkin käy jääkaapista maidon ja kaataa lasiin, voitelee leivät jne. Hyvin omatoiminen.
Mutta sitten siihen mitä ei osaa... Tyttö ei ole kovinkaan urheilullinen. Uida ei osaa, pyörällä oppi ajamaan vasta tänä kesänä apupyörien kanssa!! Luistelu oli aika haparoimista viime talvena, samoin hiihto. Vesiliukumäessä (sellaisessa lasten) tuli paniikki ja pois piti hakea, ei myöskään menee kovin hurjiin laitteisiin esim Linnanmäellä (enkä nyt puhu mistään aikuisten laitteista).
Eli summa summarum, älyä löytyy, mutta urheilullisuutta ja rohkeutta ei niinkään. Ihmisten suhteen tosin on rohkea, paljon äitiään rohkeampi :D
Niin ja elektoriikasta on meilläkin kiinnostunut, eli tietokonetta käyttää jo vallan hienosti (itse hakee googlesta esim kissoja jne), samoin telkkarit, tallennukset, kamerat ym.

Uhmaa ei juurikaan ole ollut. Toivottavasti se ei kostaudu sitten teini-iässä... :whistle:

Ja vielä tuosta sosiaalisuudesta. Tyttö jää aina mielellään mummolaan, päiväkotiin, serkuilleen jne, eikä ole mitään kiirettä kotiin. Tämäpä joskus minua jopa harmittaa. On myös nukkunut aina omassa sängyssä ja omassa huoneessa.

Siinäpä meidän neiti :heart:

Sosiaalinen, rohkea, vilkas ja melko luotettava poika 4v2kk asuu meillä:)Osaa ajaa pyörällä ilman apurenkaita, viime talvena oppi luistelemaan hyvin nopeasti ilman tukea, puuhun kiipeää jo hyvinkin korkealle ja laskeutuu ilman apua alas,tekee kuperkeikan,heittää ja potkii palloa, hyppii paljon yhdellä jalalla ja muutenkin paljon ja vaikka mistä, pukee itse niin sisä kuin ulkovaatteetkin, kengän nauhoja ei sentään vielä solmi ja taki vetoketjun kanssa tarvii usein apua,syö ihan itse, kerää omat lelunsa lattialta,voitelee leivät ja kaataa itselleen maitoa, juustoa yrittää kovasti leikata ja välillä onnistuu hyvinkin, vie astiat tiskialtaaseen ruokailun jalkeen ja ottaa purkan, osaa ottaa itse kaapista mukin ja siihen vettä, tykkää lautapeleistä ja trukeista, ei piirrä juuri koskaan mutta muovailu ja saksilla leikkaaminen on mukavaa,jää mielellään mummolaan ja esim.IKEAn lastenhoitolaan ihan ekaa kertaa viikko sitten ja mä olin ihan hämmästynyt kun poika on ollut koko ikänsä kotihoidossa.Tykkää kuunnella satuja ja leikkiä lorupussia, laulut eivät ole tämän pojan mielestä kiinnostavia.Katsaa pikkukakkosta ja tykkää myös muista kakkosen pienten lastenohjelmista, muita meillä ei anneta edes katsoa.Mitäköhän muuta... ai niin tahtoa kyllä löytyy pienen kylän verran ja vanhempien asettamia rajoja kokeillaan säännöllisen epäsäännöllisesti ja vastaan kyllä jaksetaan väittää ja jankuttaa:/Osaa laskea kymmeneen mutta ysi saattaa toisinaan vielä unohtua ja muutamia kirjaimia tunnistaa.neuvolan testissä tunnisti kaikki 12 väriä.Hieman kyllä vierastaa uusia ihmisiä mutta koska pikkuveikka ei vierasta eikä ujostele ketään niin sen vanavedessä esikoinen uskaltaa vaikka mitä:)
Puhuu pitkiä ymmärrettäviä lauseita ja kaikki kirjaimet tulevat oikein.
Ai niin on ollut jo kaksi vuotta täysin kuiva ja pyllynsä pyyhkii itse.Harjoittelee pesemään suihkussa itsensä mutta silti vanhemmat tarkistus pesee.
Nukkuu omassa sängyssään, omassa huoneessaan-on aina nukkunut ja nukahtaa itse iltasadun jälkeen.Sänkyyn meno ja erityisesti hampaidenpesulle meno on taistelua eli ei herran mieleen.kovasti haluaisi olla yksin pihalla ja sosittiin että syksyllä saa alkaa kerran viikossa harjoittelemaan pihalla yksin oloa (meillä on hyvin suojaisa piha mihin hyvät näkymät ikkunoista ja poika on luotettava).Ens talveksi haluaa sukset.Että sellainen nuori mies:)

Meillä tyttö 4v10kk. Laskee ainakin kahteenkymmeneen, tunnistaa melkein kaikki kirjaimet mutta ei osaa lukea. Tykkää kauheasti kirjoittamisesta ja kirjoittaa kirjeitä mummuille ym. kun minä sanelen kirjaimet. Rakastaa piirtämistä ja värittämistä. Piirtää hyvin ja yksityiskohtaisesti ihmisiä, eläimiä, taloja, autoja, kasveja jne. Uusin villitys on pukusuunnittelu eli hän piirtää mekkoja toivomusten mukaan (väri, pituus, haluatko puhvihihat vai tavalliset ;) ). Myös askartelu on mieleistä ja siinäkin on taitava - saksien käyttäminen, teippaus, liimaus ym. sujuvat hyvin. Niin ja värityskirjat värittää hetkessä täyteen ja tarkasti niin ettei reunoista mene yhtään yli. :)

Pyöräilemään suostui vasta tänä kesänä kunnolla, koska pelkäsi pyörän kaatuvan. Nyt pyöräilee apupyörien kanssa reippaasti. Luistelu ja hiihto eivät onnistuneet vielä viime talvena, nyt luulen että ensi talvena voisi hyvinkin oppia. Tanssi, jumppa, trampoliinitemput sujuvat taitavammin ja tänä kesänä on rohkaistunut kiipeilemään kiipeilytelineissä ja meneekin taitavasti ylös asti. Eli liikunnallisissa jutuissa vähän arka ja tekee vasta sitten kun on varma osaavansa.

Huumori kukkii nykyään, eli vitsien kerronta ja hyväntahtoinen jekuttelu ovat suosittuja. Sosiaalinen tyyppi, kova puhumaan ja huh sitä kysymysten määrää! :eek: On rohkeasti kontaktissa aikuisten kanssa ja kavereiden ja pikkusiskon kanssa leikit sujuvat hyvin. Mielikuvitusleikkejä leikkii pitkiä aikoja kerrallaan. Ja "lukee" kirjoja pitkään yksikseenkin.

Päivä- ja yökuiva on ollut 2,5 vuotiaasta asti mutta ei vieläkään suostu pyyhkimään itse!

Yhteistyössä