4-vuotiaan yövahingot...

  • Viestiketjun aloittaja wilhelmiina79
  • Ensimmäinen viesti
wilhelmiina79
ensi kuussa tyttömme täyttää 4 vuotta ja vieläkin sattuu vahinkoja yöllä. on varmasti vielä ihan normaalia, mutta välillä ärsyttää itseään. hassua tässä asiassa on se että vahinko sattuu aina kun lapsi nukkuu minun kanssa (hän ei siis nuku yksin omassa huoneessa vaan jomman kumman meidän kanssa :ashamed: ) Jos he ovat esim. mummolassa isän kanssa, vahinkoa ei käy koskaan. tai jos muuten nukkuu isän kanssa ei vahinkoa käy, vain minun kanssa. ja pisu saattaa tulla ehkä kerran tai kaksi parissa viikossa. ja kaik on yritetty vahingon estämiseksi... saattaahan tuo olla hyvinkin pienestä kiinni
 
Minun poika kasteli pitkään öisin. Täytää kesällä viisi ja ollut nyt muutaman kuukauden pissimättä alleen tosin vielä saattaa silloin tällöin vahinko tulla mutta se on kyllä jo pientä.. Neuvolassakin sanoivat että yökastelijoilla ei monesti tule alle ku ollaan reissussa ja eipä kyllä tullut yökylässä ollessa.. en kyllä tiedä kikkoja kotona mutta kyllä se ajan kanssa loppuu. Ja voihan niitä vaippojakin käyttää jos on todella häiritsevää.. Voimia sulle ja lapselle sillä kyllä se tuon ikäistäkin jo osaa vaivata..
 
Meidän pian 4 vuotiaalla pojalla ei ole vielä toivoakaan kuivana pysymisestä. Emme ole edes päässyt kokeilemaan kuivana pysymistä ilman vaippaa, kun isoimmatkaan vaipat eivät pysty aina pitämään yön pissoja sisällään. Olemme rajoittaneet iltajuomista ja käty illalla pissalla. Petivaatteet ovat viikottain pesussa vuotojen vuoksi. Toivon että jonain päivänä asiat loksahtavat ja samaa toivon teille.
 
Terveydenhoitaja oli tästä aiheesta puhumassa meidän perhekahvilassa. Viesti oli se, että yökastelu johtuu erään hormonin (nimeä en muista) vielä riittämättömästä erityksestä. Tämä hormoni siis aiheuttaa sen, että pissaa ei yöaikaan erity niin paljon kuin päivällä, ja kun tätä hormonia ei vielä erity tarpeeksi, yölläkin sitä pissaa erittyy paljon. Ja kun lapsi on vielä hyväuninen, eikä herää pissattamisen tunteeseen. Tuo on juuri tyypillistä, että kyläpaikassa lapsi ei nuku niin syvää unta, eikä kastelekaan öisin. Sille ei oikeastaan voi mitään, mistään illalla juomatta olemisesta ei ole apua eikä myöskään ole kovin järkevää heräillä yöllä varta vasten pissattamaan lasta. Vaipat siis öisin kehiin niin säästyy pyykiltä! Ennemmin tai myöhemmin sitä hormoniakin alkaa erittyä. 5-vuotiaana tähän ongelmaan voidaan alkaa puuttua, etenkin jos se lasta itseään häiritsee. Tällöin käytetään lääkehoitoa + mahdollisesti kasteluhälytintä, joka herättää lapsen jos pissaa lirahtaa. Neuvolasta saa hyvät ohjeet, ja tämä yökastelu on tosi yleistä. Kouluikäisistäkin vielä moni kuulemma kastelee. Ja takavuosina sitä selitettiin psykologisilla syillä, mutta syyt ovat tuossa hormonituotannossa.
 
Meillä vajaa 4-v. käy itse yöllä pissalla, mutta noin kerran viikossa sänky kastuu. Meillä tehdään niin, että kun itse mene nukkumaan (22-23 aikaan), käytän lapsen pissalla. Ei hän edes kunnolla herää, eikä tavitse sitten yöllä itse mennä vessaan eikä äidin vaihtaa lakanoita.
 
wilhelmiina79
kiitos tosi paljon vastauksista. eihän tuo nyt iso ongelma ole, mutta aina on lohduttavaa kun tietää että on muitakin painimassa näiden pienen pinten ongelmien kanssa :) hyvää viikonloppua kaikille :flower:
 
en osaa tähän sanoa mitään.. miellä on tammikuussa 5v täytänyt täysin yökasteleva poika.VAipan laittaa joka ilta nukkumaanmennessä ja laittaaaamulla roskiin....

me ollaan kans molemmat veljen kanssa oltu kuus vuotiaaks yömärkiä
 

Yhteistyössä