4-vuotiaan ujostelu

hei!
Minulla on 4,5 vuotias tyttö joka on aina ollut jokseenkin arka ja ujo, mutta tänä keväänä tilanne on mennyt aivan mahdottomaksi. Aikuisia ei ujostele juurikaan ja puhuu oudoillekkin esim. kaupoissa, mutta on alkanut suorastaan pelkäämaan toisia lapsi niin paljon, että jos tiellä kävelee joku toinen lapsi niin hyppää pyörän päältä pois ja juoksee karkuun. Samoin jos naapurin lapset tulee käymään, niin juoksee kaappiin piiloon. Ja jos tutummat lapset tulevat niin ensin menee piiloon, mutta kohta jo leikkii. Lapsi ei ole koskaan ollut päivähoidossa, mutta kerhossa käy 2 kertaa viikossa ja siellä on ihan reipas , ehkä vähän syrjäänvetäytyvä välillä. Tytöllä on 2 vuotta nuorempi sisko, ja kotona onihan iloinen ja leikkii, mutta kaikki lapset ujostuttaa ihan hirmuisesti, olen neuvoton miten tytön kanssa pitäisi käyttäytyä, kun saattaa iloisena olla lähdössä kyläänkin mutta kun ollaan perillä,niin ei mistään tule mitään. miten minun pitäisi asiaan suhtautua? kun rohkaisutkaan ei auta.

En voi oikein auttaa, kun 3v10kk pojan kans IHAN SAMANLAINEN "ongelma" Ihan kuin olisin itse tehnyt aloituksen..Ei nyt ehkä vastaantulijoita karkuun juokse, mutta esimerkiksi kirjaston leikkinurkkauksessa ensin leikkiin onnessaan, mut jos sinne tuleekin muita, juoksee heti äidin helmoihin, eikä rohkaisut yms auta ollenkaan :/
Tämä on ilmennyt nyt viime kevään aikana, kun ollaan kotosalla taas oltu kuopuksen syntymän jälkeen..Oon miettinyt että onko syy siinä, ettei muita ihmiskontakteja juuri oo tai tarkemmin lapsikontakteja, koska on kotihoidossa ja tuttuja lapsiperheitä ei järin ole

Yhteistyössä