4-vuotiaan pukeminen ja riisuminen

Voih.. Alkaa kypsyttää nämä jokapäiväiset taistelut pukemisesta ja riisumisesta. Olisiko jollakin antaa hyviä vinkkejä?

Kohta 4-vuotias osaa toki pukea ja riisua kaikki vaatteet itse. Mutta ei tahdo. Välillä maanittelen, houkuttelen, lahjon, uhkailen, ja välillä annan periksi ja puen/riisun itse tytön. Eli toimin epäjohdonmukaisesti -> huono juttu.

Mitä itse olet tehnyt kun tuon ikäinen ei suostu pukemaan/riisumaan, onko hyviä vinkkejä? Tuon ikäiseltä mielestäni voi tämän asian kuitenkin jo vaatia.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
puen itseni ja menen ovelle odottamaan ja teen lähtöä.. tulee kiire tytöllekin..
Tätäkin teen, mutta siitä tulee vain entistä kovempi huuto ja tyttö heittäytyy lattialle huutamaan. Enkä oikeastaan haluaisi uhata jättää tyttöä yksin.

Millipidetär
Meillä tosi laiska pukemaan itse paitsi kun annan itse valita vaatteet niin pukee innoissaan, yhdistelmät on kylläkin kaikkea muuta kuin hienoja :D tänäkin aamuna lähti sellainen sillisalaatti isänsä kanssa tarhaan että huh...

anni
meillä pian 4-v. poika, osaa pukea itse muut paitsi paidat vaikeita, vetoketjut ym. samoin osaa riisua hienosti mutta ei haluaisi. pikkusisko pukee ja riisuu itse...joo, meillä olen ollut tekemättä nroa asiasta, päiväkodissa pukee ja riisuukin sitten kuulemma reippaasti itse, kotona haluaa apua ja sitä ollaan annettu eli poitsu puetaan ja riisutaan ja halitaan siinä samalla, kaipa se tästä piakkoin sujuu omatoimisemminkin, huomaa muuten että jos haluaa kavereiden kanssa ulos homma toimii huomattavasti nopeammin kuin jos normilähtö :)

Mulla
Mulla olis 2 ideaa.

1. Teet pukemisesta leikin. Teette lapsen kanssa jokaisesta vaatekappaleesta kortit, esim. sukat, paita, housut, hame, sukkahousut jne. Kontaktoitte ne. Varaat sinitarraa ja vaikka lapsen valitseman kopan, pussukan, laukun tmv. niille säilytyspaikaksi.

Pukeminen alkaa siitä kun joko sinä tai lapsi valitsee päälle laitettavat vaatteet eteen valmiiksi ja niitä vastaavat kortit. Lapsi järjestää kuvat seinälle/taululle riviin siinä järjestyksessä, missä vaatteet laitetaan päälle. Lisäksi, jos haluaa, lapsi voi jokaisen vaatekappaleen pukemisen jälkeen laittaa sitä vastaavan kortin takaisin korttien säilytys paikkaan.

Tärkeää tässä on kuitenkin se että yhdessä valmisteletta "Vaate -leikin" kortit, olet koko ajan positiivinen ja kannustava ja pukemisen lomassa muistat kehua lasta onnistuneesta suoriutumisesta.

2. Munakello johon aika esim. 5-10min jonka aikana lapsi jos ei pue niin lapsi saa rangaistuksen. Esim. lelun menetys. Sovitte säännöt etukäteen ja säännöistä ei luisteta.

Riippuu niin lapsesta mikä konsti on kenellekkin paras, mutta itse suosin 1. esimerkin tapaisia tapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Mulla olis 2 ideaa.

1. Teet pukemisesta leikin. Teette lapsen kanssa jokaisesta vaatekappaleesta kortit, esim. sukat, paita, housut, hame, sukkahousut jne. Kontaktoitte ne. Varaat sinitarraa ja vaikka lapsen valitseman kopan, pussukan, laukun tmv. niille säilytyspaikaksi.

Pukeminen alkaa siitä kun joko sinä tai lapsi valitsee päälle laitettavat vaatteet eteen valmiiksi ja niitä vastaavat kortit. Lapsi järjestää kuvat seinälle/taululle riviin siinä järjestyksessä, missä vaatteet laitetaan päälle. Lisäksi, jos haluaa, lapsi voi jokaisen vaatekappaleen pukemisen jälkeen laittaa sitä vastaavan kortin takaisin korttien säilytys paikkaan.

Tärkeää tässä on kuitenkin se että yhdessä valmisteletta "Vaate -leikin" kortit, olet koko ajan positiivinen ja kannustava ja pukemisen lomassa muistat kehua lasta onnistuneesta suoriutumisesta.

2. Munakello johon aika esim. 5-10min jonka aikana lapsi jos ei pue niin lapsi saa rangaistuksen. Esim. lelun menetys. Sovitte säännöt etukäteen ja säännöistä ei luisteta.

Riippuu niin lapsesta mikä konsti on kenellekkin paras, mutta itse suosin 1. esimerkin tapaisia tapoja.
Tämä (1) oli todella hyvä ajatus, kiitos! Täytyy kokeilla.

Mulla
Itse en suosi uhkausta, kiristystä enkä lahjontaa. (lahjontaa kyllä joissakin harvinaisissa tilanteissa)

Joskus on hyvä käyttää pientä porkkanaa avuksi, jos tilanne on aivan mahdoton tai ei yksinkertaisesti keksi enää muuta. Mutta tapa siitäkään ei saisi tulla.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja minela:
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Mulla olis 2 ideaa.

Tämä (1) oli todella hyvä ajatus, kiitos! Täytyy kokeilla.
Ollos hyvä vaan :)

Paljon olen ammentanut ideoita päiväkodista, siellähän käytetään myös näitä kuvia apuna, niin pukemisessa, vessassa kuin ruokaillessakin.

Nykyään oma 9v on oppinut itsekin käyttämään tätä äidiltä opittua tapaa. Hän teki meinaan itselleen päiväohjelman isolle paperille sarjakuvamaisesti. Teki kuvat päiväntoiminnoista ja kirjoittu niihin kuvatekstit esim. aamupala - hammaspesu - vaatteet - ulos jne. ;)

Yhteistyössä