4-vuotiaan lelut lähti "roskiin"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loistoäiskä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loistoäiskä

Vieras
joka jumalan päivä sama sota: "en siivoa, en jaksa, en viitsi". tänään pistin siskokset (4v ja 6v ) siivoamaan yhteisen huoneensa ennen päiväruokaa. isosisko siivosi kiltisti, pikkusisko leikki ja pelleili. lopulta kiitin isosiskoa omasta panoksestaan ja pyysin pöytään. pikkusisko sai ukaasin siivota huoneen loppuun yksin. me oltiin jo syöty eikä mitään ollut tapahtunut. laitoin munakelloon 5 minuuttia aikaa ja ilmoitin, että jos kellon soidessa on lattialla yksikin lelu niin neidin omat lelut lähtevät roskiin. kellon soidessa mitään ei oltu tehty... :/ niin lensi pussillinen neidin juuri synttärilahjaksi saamia leluja "roskiin" (isin vaatekaappiin ). ja huuto tietysti aivan jumalaton...

oppiiko tuo oikeasti koskaan? :(

oppinee joskus. kovasti ei toki noin pieneltä voi viä odottaa,mutta kyllä sen ikäisen jo siivota pitää omat lelut. tuo lelut jäähylle on ihan hyvä ratkaisu. tosin en käyttäisi termiä roskiin koska lapsi ne vielä takaisin saanee? ennemmin jäähylle ja siellä voi olla paripäivää,kunnes on ansainnut ne takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja loistoäiskä:
joka jumalan päivä sama sota: "en siivoa, en jaksa, en viitsi". tänään pistin siskokset (4v ja 6v ) siivoamaan yhteisen huoneensa ennen päiväruokaa. isosisko siivosi kiltisti, pikkusisko leikki ja pelleili. lopulta kiitin isosiskoa omasta panoksestaan ja pyysin pöytään. pikkusisko sai ukaasin siivota huoneen loppuun yksin. me oltiin jo syöty eikä mitään ollut tapahtunut. laitoin munakelloon 5 minuuttia aikaa ja ilmoitin, että jos kellon soidessa on lattialla yksikin lelu niin neidin omat lelut lähtevät roskiin. kellon soidessa mitään ei oltu tehty... :/ niin lensi pussillinen neidin juuri synttärilahjaksi saamia leluja "roskiin" (isin vaatekaappiin ). ja huuto tietysti aivan jumalaton...

Noinhan se oppii :).

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Noinhan se oppii :).

Ei opi jos sanoit että ne lentää roskiin ja tyttö saa ne kuitenkin takaisin .

aattelin, että sais "ansaita" niitä lelujaan sit pikkuhiljaa takaisin, yhdellä sujuneella siivouksella sais aina yhden lelun takaisin.

juu, ei ollu fiksua sanoa roskiin, mutta kun pinna palaa niin se palaa... :/ pidinpä kuitenkin sen verran kielenkannasta kiinni etten sanonu ääneen ihan kaikkea mitä mielessä taas liikkui... ;) *perin tyytyväinen itseensä loppujenlopuksi*

Mä oon varmaan sitten liian lepsu, koska meillä lähtee ns tapauksessa lelut jäähylle. Niitä sitten ansaitaan takaisin, ja lisää lähtee joka ehtoo jos ei oo korjattu

määkin oon tehny noin, kun 6v ei millään jaksanut siivota, tosin vein ne varastoon 2viikkoo sitten ja siellä ovat vielä. lemppari lelut :snotty: mikä ärsyttävintä, tyttö ei edes kaipaa niitä ja sama meno jatkuu :ashamed: pitäis kai heittää loputkin lelut sinne :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja täh?:
Luuletko oikeasti, että neljävuotias siivoaa YKSIN? Tai että ymmärtää, kuinka pitkä aika on 5min...Olisit siivonnut kaverina?

tuota, eikö tarkoitus ollut isomman kaverina siivota vaan ei suostunut, ja kyllä 1v osaa jo kerätä tavaroita laatikkoon.

Luuletko oikeasti, että neljävuotias siivoaa YKSIN? Tai että ymmärtää, kuinka pitkä aika on 5min...Olisit siivonnut kaverina?

muista 4-vuotiaista en tiedä. meidän 4-vuotias osaa kyllä siivota jos haluaa ja viitsii. harvoin vain haluaa.

Kyllä meillä laitetaan 2-vuotiaskin keräämään lelujaan ja varsinkin jos ottaa leikkeihinsä keittiön kaapista kattiloita ym. Oikein oli laittaa lelut piiloon, meillä mennään omaan huoneeseen miettimään ja sitten saa tulla pois kun kerää mitä pyydettiin. Ja kyllä 2-vuotias kerätä osaa, miksi ei myös 4-vuotias.

Mä toimin samalla laillla. Sit ansaitsi lelujaan takaisin. Jossain vaiheessa tää vaan meni jotenki tehottomaks. Nyt sit menen mukamas siivoomaan yhdessä lasten kanssa, pyörin siellä muka siivomas ja hups heijakkaa...huoe ennätys ajassa siisti ja itse vaan huuhailin "taustatukena" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sangria:
määkin oon tehny noin, kun 6v ei millään jaksanut siivota, tosin vein ne varastoon 2viikkoo sitten ja siellä ovat vielä. lemppari lelut :snotty: mikä ärsyttävintä, tyttö ei edes kaipaa niitä ja sama meno jatkuu :ashamed: pitäis kai heittää loputkin lelut sinne :kieh:

sun pitää keksiä joku tiukempi keino vielä.. :| aikas pikkuemäntä teillä siellä on :D tsemppiä vaan...

tässä muistan ko eräs äiti sanoi vieneensä KAIKKI lelut mitä lastenhuoneessa oli silloin käytössä.. aika radikaaliveto kun ei mitään sanojensa mukaan jättänyt mutta osasivatpa kuulemma siitä etiäpäin pitää järjestystä yllä..

Alkuperäinen kirjoittaja viherminttu harmaana:
Kyllä meillä laitetaan 2-vuotiaskin keräämään lelujaan ja varsinkin jos ottaa leikkeihinsä keittiön kaapista kattiloita ym. Oikein oli laittaa lelut piiloon, meillä mennään omaan huoneeseen miettimään ja sitten saa tulla pois kun kerää mitä pyydettiin. Ja kyllä 2-vuotias kerätä osaa, miksi ei myös 4-vuotias.

meillä tuo 1,5-vuotias on kaikista innokkain siivoaja. ;)

isosiskolle on testattu lelut piiloon -metodia myös aikoinaan (silloin tajusin sanoa piiloon, en roskiin :ashamed: ) ja yksi kerta riitti. alkoi siivoaminen taas maistumaan. pikkusisko vaan HUOMATTAVASTI kovapäisempää sorttia...

muista 4-vuotiaista en tiedä. meidän 4-vuotias osaa kyllä siivota jos haluaa ja viitsii. harvoin vain haluaa.

Juu kyllä osaa 4vee siivota yksinkin. Ja tuo eikös se munakello ollut näyttämässä aikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Mä toimin samalla laillla. Sit ansaitsi lelujaan takaisin. Jossain vaiheessa tää vaan meni jotenki tehottomaks. Nyt sit menen mukamas siivoomaan yhdessä lasten kanssa, pyörin siellä muka siivomas ja hups heijakkaa...huoe ennätys ajassa siisti ja itse vaan huuhailin "taustatukena" :D

tätä mä teen myös usein, seison siinä vieressä ja kyselen muka tyhmänä että mihinköhän tääkin leego nyt kuuluu.

mutta aina ei jaksa eikä ehdi. :/

Meitin neiti 4 vee on sitä mieltä ettei hänen tarvii tehdä yhtään mitään, kun isoveikka on sitä varten. Ja monesti on isoveikka päässy touhuu jotain muuta kun neiti saa ihan itsekseen opetella siivoamisen jaloa taitoa. :kieh:

Se vinkuminene "en tee mitään byääh" käy hermoille aika raastavasti..

Alkuperäinen kirjoittaja Tsirppa:

Juu kyllä osaa 4vee siivota yksinkin. Ja tuo eikös se munakello ollut näyttämässä aikaa?

juu, kello näytti aikaa, vaikkei lapsi tietysti sitä 5 minuuttia käsitäkään. mutta mä oon joskus selittänyt sen 5 minuuttia niin, että se on se aika mikää kuluu lelujen keräämiseen, jos ei yhtään jää leikkimään ja mietiskelemään vaan siivoaa koko ajan. eli meillä toi kello tarkottaa vaan sitä, että nyt on toimittava oikeasti eikä saa enää leikkiä.

Meillä vajaa 2-vuotiaski on iltaisin apuna lelujen keräämisessä...

isäntä muuten toteutti yksi ilta semmoista taktiikkaa, että kun isosisko oli selkeästi siivonnut yksin sen huoneen ja pikkusisko vaan leikkinyt niin isosisko sai siivoamisesta palkinnoksi karkkia ja pikkusisko ei saanut mitään. ;) arvatkaa mikä huuto kun tulin kotiin...

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:

tätä mä teen myös usein, seison siinä vieressä ja kyselen muka tyhmänä että mihinköhän tääkin leego nyt kuuluu.

mutta aina ei jaksa eikä ehdi. :/

Ei mullakaan aina aika riitä että mukana olisin. Tyttö 5v on tietonen siitä et äiti välillä "auttaa", ja jos siivoo välillä itse reippaasti niin äiti "auttaa" jatkossakin.

Mä taistelin ton asian kans tosi pitkään ja lopuksi tulin tulokseen että osa leluista lähtee lukolliseen kaappiin. Suosikki lelut vaan saatavilla hyllyssä ja jos kaapista jotain haluaa niin ensin siivotaan muut ja sitten otetaan yhdessä kaapista jotain muuta. Ja leikin jälkeen sit takas kaappiin.

Yhteistyössä