Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Oliko pojallanne kenties happivajausta syntyessään/synnytyksen yhteydessä?
Napanuora kaulan ympärillä, pitkäksi venynyt synnytys tms?
Napanuora oli "henkseleinä", oli syntyessään ns. mustikkanaama.
Voiko sillä olla jotain tekemistä tän kanssa?
Noh, itse olen esimerkkitapaus tästä.
Minua yritettiin maailmaan 18 tuntia, lopulta jouduttiin vetämään imukupilla.
Kärsin happivajauksesta, mutta muka ihan terveenä tyttönä minut lähetettiin sairaalasta kotiin, ei pitänyt olla mitään.
Opin kävelemään aikaisin ja puhe oli sujuvaa, mutta muissa asioissa alkoi ilmetä vaikeuksia. Minulla oli juuri tuota empatiakyvyn puutetta, saatoin lyödä kissaa tai muulla tavoin kiusata sitä. En välittänyt muista ihmisistä, en ymmärtänyt miltä heistä tuntuu ja saatoin sanoa pahasti. Olin erittäin vilkas. Koulussa huomattiin oppimisvaikeudet mm, oikeinkirjoituksessa ja matematiikassa. Mitä vanhemmaksi tulin, se vaikeammaksi kaikki meni, ammattikoulussa minun oli vaikea pysyä muiden perässä. Minulle alkoi tulla ahdistusta. Siinä vaiheessa kun jouduin jättämään autokoulun kesken, koska en yksinkertaisesti oppinut mitään, hakeuduin itse lääkärin pakeille.
Ja tosiaan, minulle oli jäänyt aivoihin vaurio happivajauksesta, siinä selitys kaikkeen. En siis ollutkaan tyhmä tai hullu.
Suosittelen ottamaan selvää tuosta mahdollisuudesta, ettei poikanne joudu kärsimään yhtä kauan kuin minä ennen kuin hänen tilansa ymmärretään.