4 v. valittaa ja vänkyttää vastaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Todella kypsä äitiyteen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Todella kypsä äitiyteen

Vieras
Mitä teen. Lapsi jäkättää, valittaa ja vaatii koko ajan. Ihan mitä tahansa teen niin mikään ei kelpaa. (Paitsi jos saa herkkuja). En jaksa enää mitään muuta kuin leikkiä "pakolliset" hetket ja tehdä ruoat. Tosin ruokakaan ei kelpaa ja sitten vasta kiukku on. Olen niin täynnä valitusta. Lisäksi lapsi on kimpussa koko ajan. Silti, melkein mitä juttua ehdotankin niin lapsi haluaa tehdä aina päinvastaisen! Ihan kuin olisi kimpussa vain ärsyttääkseen ja osoittaakseen mieltä, että mikään ei kelpaa!

Ainoo hetki on hiljaisuutta kun lapsi kattoo dvd tä, oikein mihinkään muuhun ei ole tyytyväinen. Ihana olisi vaan laittaa lapselle dvd pyörimään koko päiväksi ja itse unohtaa tää *****.

Meidänkin 4 vuotiaalle jokin ihme kausi meneillään, on todella rasittava ja kysyy kyllä hermoja. 6- vuotias on kuin ihmisen mieli..toiveissa on siis että on ohimenevää. Koeta jaksaa, niin teen minäkin :).

Kiitti!!! Jospas tää on vaan vaihe. Yksi lapsi kun on niin ei oikein kokemusta. Olihan se vaihe 2-3 v välissäkin tosi raisu. Hirveä suorastaan. Sitten helpotti radikaalisti monessa asiassa, kunnes taas... Mutta ei kai lapsi aina pysy näin vaikeana.

Tänäänkin hoki usein "tyhmää, tyhmää" ja hakemalla haki riitaa, väsymättä. Puren vaan itsekin hammasta koko ajan. Ihana olis itte itkeä väsystä ja kiukusta lapselle, tai huutaa omasta kiukustaan, tai painua taka-alalle, mutten kehtaa. Puuh. Pakko vaan olla ja jaksaa.

Itse olin 4 vuotiaana jo useita tunteja päivässä yksin, ja sitä en omalls lapselle halua mutta haluaisin saada hetken rauhan.

Kiitti!!! Jospas tää on vaan vaihe. Yksi lapsi kun on niin ei oikein kokemusta. Olihan se vaihe 2-3 v välissäkin tosi raisu. Hirveä suorastaan. Sitten helpotti radikaalisti monessa asiassa, kunnes taas... Mutta ei kai lapsi aina pysy näin vaikeana.

Tänäänkin hoki usein "tyhmää, tyhmää" ja hakemalla haki riitaa, väsymättä. Puren vaan itsekin hammasta koko ajan. Ihana olis itte itkeä väsystä ja kiukusta lapselle, tai huutaa omasta kiukustaan, tai painua taka-alalle, mutten kehtaa. Puuh. Pakko vaan olla ja jaksaa.

Itse olin 4 vuotiaana jo useita tunteja päivässä yksin, ja sitä en omalls lapselle halua mutta haluaisin saada hetken rauhan.

Jätä turha valitus täysin huomiotta kuten aiemmin mainitsin ja laita korvatulpat tai musanapit korviin mikäli kyrsii totaalisesti.

Mikset tee tyhmä tyhmä höpötykselle loppua, meillä ei tuollaisia höpötetä, hei tulee rangaistus. Eikä myöskään vänkytetä vastaan tai vinguta, sanon että kuulin asian, sinä et saa nyt karkkia, siitä ei enää keskustella. Jos vielä vingutaan, tulee rangaistus.

Ei muutakun lastenohjelmat pyörimään. Ihan hyvin voi joskus hengähtää ja antaa katsoa vaikka useamman tunnin putkeen. Ei sitä aina jaksa olla niin täydellinen äiti ja läsnä jokaikinen sekuntti. Korvatulpat tai kuulokkeet hyvä myös!

Tuommosii nuo ainoot lapset monesti on, kun saavat jakamattoman huomion ja jokaiseen änähdykseen reagoidaan ja yritetään kommunikoida ja vääntää pieninkin asia rautalangasta. Anna olla. Älä reagoi. Työnnä tosiaan ne tulpat korviin ja älä ota kuuleviin korviiskaan.

Mikä teillä on rangaistus? Toimiiko läpi koko päivän 4-vuotiaalle? Vai tuleeko useita rangaistuksia päivässä?

Siperia opettaa, alkuun varmaan tulee. Rangaistus pitää olla sellanen että tuntuu, meillä esimerkiksi pelaa pyörän käyttökielto, se on paha nakki jos napsahtaa. Kauppakielto, ei pääse kauppaan mukaan vaan jää isän kanssa kotiin, tykkää käydä kaupassa, jos ollaan johonkin menossa, vaikkapa uimaan, jää kotiin jne. ja vain sellasia rangaistuksia mitkä myös pidetään, jos kerrankin uhkaa sellasella mitä ei pysty pitämään, menee jutulta pohja.

Ja rangaistus pitää olla sellanen jokaa tapahtuu heti, ei ens viikon karkkipäivää, ellei se karkkipäivä ole juuri se samainen päivä, tuon ikänen ei käsitä noin pitkää viivettä.

No joo tiedän että OLEN NYT ITSE VASTAANVÄNKYTTÄJÄ... Tuolleen sanonkin lapselle topakasti, että KYLLÄ nyt tehdään näin ja sillä sipuli! Lapsi vastaa yhtä topakasti että EI, vaan nyt tehdään näin ja sillä meloni! Jos jaksaisin muuta kuin hakata päätä seinään henkisesti, niin nauraisin. Pidän kyllä pääni, mutta periytyykö kovapäisyys....

Alkuperäinen kirjoittaja Se väsynyt äiti;30104538:
No joo tiedän että OLEN NYT ITSE VASTAANVÄNKYTTÄJÄ... Tuolleen sanonkin lapselle topakasti, että KYLLÄ nyt tehdään näin ja sillä sipuli! Lapsi vastaa yhtä topakasti että EI, vaan nyt tehdään näin ja sillä meloni! Jos jaksaisin muuta kuin hakata päätä seinään henkisesti, niin nauraisin. Pidän kyllä pääni, mutta periytyykö kovapäisyys....

Ei periydy, ne omput tippuu hyvin kauas puusta.

Tohon rangaistukseen, meillä toimii pahantekoon ja sen lopetukseen rangaistus (ei jälkiruokaa), mutta ei oikein valitukseen. Ehkä sitä vänkytystä vaan pitää oppia olemaan kuuntelematta ja ärsyyntymättä siitä... Olin kuulema itse "kiltti" lapsena, en uhmannut, ja olin tunteja jo oman lapseni ikäisenä yksin, ehkä tää oman lapsen valittaminen on mulle vaikea paikka.

Onneks saan täällä edes purkaa tuntoja.

Yhteistyössä