4.v lapsi ei uskalla pyöräillä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nasu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nasu"

Vieras
Meidän tyttö 4.v ei uskalla pyöräillä,aina kun yrittää lähteä kokeilemaan alkaa kauhea huuto ja raivo.
On apupyörät käytössä,ei uskalla mennä mäkiä alas joten laitettiin se tanko siihen perään mistä vanhempi pitää kiinni....ei auta.

Pelkää hysteerisenä sitä että kaatuu ojaan kun tiellä tulee vastaan autoja ja pyydetään menemään reunaan.

Pitäiskö vaan antaa olla ja kokeilla ensi kesänä uudestaan???
Olen ehdottanut miehelle että jos ostettais isompi pyörä että olisko sillä helpompi polkea,nyt käytössä 12 tuumainen joka mun mielestä on pieni.

Helpompi se 12 tuumanen on hallita, penkki niin alas, että jalat yltää maahan, niin eihän se pyörä pääse kaatumaan, kun saa jalat maahan jos alkaa pelottaa.
Menkää johonkin loivaan, pitkään alamäkeen harjoittelemaan sitä jarruttamista, silleenettä saa ite kaikessa rauhassa tulla vaikka 10cm kerralaan mäkeä alas niin saa tuntumaa jarruihin. Ja menkää ajamaan johonkin jossa on erillinen pyörätie(vaikka se tarkoittaisi että pyörä pitää pakata autoln).

Onko teillä muuta paikkaa missä ajaa kuin maantien laita? Meillä 5v. poika on tänä kesänä ajanu Hesassa rauhallisen autotien laitaa joka on oma kotikatumme, mutta muuten ajalee omassa pihassa tai jalkakäytävällä. Kannattaa opetella ensin ajamaan sellaisessa paikassa, jossa ei ole autoja ja vasta myöhemmin autotiellä. Ja lasta ei kannatta pakottaa, vaan antaa aikaa.

Meidän nelivuotias viime kesänä jännitti kovasti, no appareilla jotenkuten ajoi.
Tänä keväänä 5-vuotiaan halusi apparit melkein heti pois ja sitten harjoiteltiin pihassa loivassa mäessä ja harjoitteli omasta halustaan yhtä soittoa yhden illan ja seuraavana päivänä ajaminen onnistui jo upeasti. Oli kyllä itselleni yllätys, koska aiemmin lapsi on ollut hyvin herkkä lopettamaan uuden asian harjoittelun, on muutenkin aika ujo ja jännittää uusia tilanteita.

Meidän neiti sai 5v lahjaksi 16 tuumaisen pyörän apupyörillä. Keväällä ajaminen oli hirmu vaikeaa eikä halunnut edes harjoitella. Pidettiin kesä taukoa ja syksyllä polki kuin vanha tekijä ja nyt otettiin apupyörät pois. Pieni tauko voi auttaa :)

Meillä oli samanlaista. 4v (täyttää syksyllä 5) alkoi vasta tänä kesänä polkea, aiemmin ei suostunut. Alamäkiä ei halunnut mennä, koska ei osannut jarruttaa eikä kuulemma aikonut ikinä opetellakaan ;)

No, minä vein puolipakolla tytön myös alamäkeen ja pidin paidan rinnuksista kiinni ettei pyörä pääse karkaamaan, ja siinä tyttö huomasi että on se ihan turvallista. Kuukauden verran täytyi silti pitää kiinni ennen kuin tyttö oppi luottamaan taitoihinsa niin, ettei enää tarvitse pitää kiinni. Vielä ei silti voida mennä niin että minäkin pyöräilen, vaan minun täytyy kävellä varmuuden vuoksi vieressä.