4-v käytös kun vieraita kylässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huonosti käyttäytyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huonosti käyttäytyvä

Vieras
Meidän vajaa 4-vuotias poika on viimeisen puolen vuoden aikana käyttäytynyt todella huonosti vieraiden läsnäollessa. Tai tilanne on hiljalleen pahentunut ja eilen tuli mulla mittari täyteen. Pidemmän aikaa on jo käyttäytynyt eri tavalla vieraiden läsnäollessa, tietynlaista huomionhakuisuutta ja/tai ujoutta ym. mielestäni ns. normaalia.

Mutta nyt jos häneltä kysytään jotain, vastaa tosi töksäyttämällä ja töykeästi ja käyttäytyy hyvin ylimielisesti ja ärsyttävästi. Yhtä vierasta kohtaan jopa halventavasti. Meitä vanhempia ei kuuntele tai tottele lainkaan. Normaalisti on oikeinkin kiltti poika ja hyvin käyttäytyvä. Koskaan ei oman perheen läsnäollessa käyttäydy noin. Tai kyllä siltä luonnetta ja temperamenttia löytyy, mutta se ilmenee ihan eri tavoin, mielestäni ns. normaalina uhmana. Että mun teki mieli eilen tumpata koko kakara hankeen, kun sai mut niin näkemään punaista käytöksellään, itsehän tässä peiliin katsoa mutta silti! Yritin puhutella lasta, välillä tiukastikin, mutta ei tuntunut olevan korvia päässä lainkaan. Ihan selvästi tiesi, ettei tästä kuitenkaan mitään erityistä rankkua seuraa ja mun puhuttelustakin käveli pois eikä ollut kuulevinaankaan. Vieraatkin pyörittelivät silmiään ja kummaksuivat pojat nakkeluita ja käytöstä. Normaalisti huonosta käytöksestä seuraa puhuttelu ja jos ei uskota niin jäähy. Jäähyä ei olla paljon vieraiden läsnäollessa käytetty, koska siitä seuraa hirveä huuto ja härdelli. Mutta ei kai se auta, pakko kai jäähyttää ja huudattaa vieraidenkin läsnäollessa ei tuota tuollaistakaan kukaan siedä. Poika menee ikään kuin tilanteen herraksi ja käyttäytyy kuin olisi isäntä talossa.

Sekava sepustus, mutta vieläkin tympäsee kun ajatteleekaan eilistä käytöstä. Muita kohtalotovereita?

Tottakai lapsi temppuilee sillon kun tietää että siitä ei seuraa mitään, koettaa mitä kaikkea saakaan tehdä ennnenkuin tulee rangaistus. Tavanomainen käytäntö myös vieraiden aikana, yksi varotus ja jäähy ja jäähylle myös mennään.

no poika uhmaa vieraiden läsnäollessa juuri sen vuoksi että silloi pääsee kuin koira veräjästä. tietysti pitää olla samat säännöt ja jäähyt vaikka missä oltais.

Meilläkin 4-v käyttäytyy monesti huonosti vieraiden läsnäollessa. Puhuu rumasti esim. jos joku kysyy jotain saattaa vastata "en tiiä, tollo!". Monesti käytös menee vielä ihan päättömäksi riehumiseksi eikä lapseen meinaa saada mitään otetta. Ja kuten teillä, muulloin osaa käyttäytyä ihan nätisti eikä tosiaankaan puhu tuolla tavalla.

Todella ärsyttävää ja noloa. Luulen, että kyse on jonkinlaisesta esittämisestä. Kun lapsi alkaa puhua rumasti, komennamme tätä ja selittelemme nolona vieraille, että meidän Matti rupeaa aina esittämään kun tulee vieraita. Ja jos alkaa riehua eikä usko kun komennetaan, niin sitten mennään toiseen huoneeseen rauhoittumaan äidin tai isän kanssa. Siellä sitten karjuu aikansa aikuisen pitäessä kiinni ja kun rauhoittuu, pääsee takaisin vieraiden pariin ja osaa taas käyttäytyä. Noloa on.. Ja on siis myös puhuttu etukäteen, että vieraille ei puhuta rumasti ja käyttäydytään rauhallisesti, mutta ei ole ihan tehonnut se..

Jos minä olisin teillä kylässä ja nelivuotias rupeais mulle aukomaan päätä, eikä vanhemmat tekis mitään, kun lapsi ei puhetta usko, niin joo pyörittelisin silmiäni.

Ihan samat jäähysäännöt ja varoitukset käytössä normisti kuin vieraiden läsnäollessa. Vieraat vain huomaa, että heitä kunnioitetaan ja lasta kasvatetaan.

Lisäksi jos on päässyt jo pahaksi laittaisin vielä ns. uhkasakon ennen vierailun tuloa. Jos käyttäytyy huonosti, niin joku lempparilelu lähtee varikolle tietyksi ajaksi tmv.

Meillä ihan samaa tytön kanssa, samaa ikäluokkaa. Uskon että on yhdistelmä ujoutta ja "esittämistä" ja pälle vähän ylikierroksia. Välillä aika raivostuttavaa, mutta (anteeksi vaan) ihan "helpottavaa" huomata että muillakin samaa.

Yritän tehokkaasti puuttua, mutta joskus huomaan että melkeinpä parempi on, kun olisi ettei huomaiskaan ja yrittää ottaa huumorilla. muuten kyläilyt menee varsinaiseksi showksi. Lisäksi yritän itse olla jännittämättä etukäteen, olla mahdollisimman rento, uskon että lapsi aistii oman jännittämisen siitä että" mites homma tällä kertaa menee". Huumoria kehiin ja liika pingotus pois, tietenkin niitä rajoja unohtamatta. Ja etukäteen ja jälkikäteen keskustelua lapsen kanssa, vaikka tuntuu ettei mikään mitä on juteltu tehoakaan siinä kyläilytilanteessa. Ja silloin kun menee kivasti, muistapa kehua.

Yhteistyössä