4 v. ensimmäistä kertaa vatsataudissa - apua!

Heippa,

meidän 4-v on ensimmäistä kertaa vatsataudissa, ja kyselin apua.
Mitä kannattaa syöttää / juottaa, kun mikään ei tunnu pysyvän sisällä (eli oksentaa aina syötyään, ei muuten)? Miten nopeasti pitää viedä lääkäriin?
Ja miten helposti tarttuu muihin perheenjäseniin ja miten nopeasti? olen lähdössä perjantaina kuudeksi päiväksi työmatkalle.
 
Soittamalla terveydenhoitajalle/neuvolaan saa parhaimmat ohjeet, mutta tässä jotain. Lapsen pitää juoda paljon (mutta vähän kerrallaan), jotta ei pääse kuivumaan. Meidän 2v:lle ohjeistus ripulissa oli vähintään 6dl nestettä päivässä. Ripulissa tosin osa nesteestä ehtii imeytymään, oksentaessa ei. Nestehukka voi tulla jo päivässä. Aikuiset tykkää varmasti keltaisesta jaffasta, lapset ehkä laimeasta mehusta. Liian makeaa muistaakseni kannattaa välttää. Terkat suosittelevat myös mustikkakeittoa. Osmosal:ia saa apteekista (sisältä sokeria ja joitakin suoloja).

Voi tarttua nopeastikin (2-7pvää?), mutta meillä just minä ja poika vissiin säästyttiin, vaikka mies oli vatsataudissa ja ripulissa. Tehostimme hygieniaa ja käytimme eri vessaa kuin mies.
 
Moi!

Parannuttiin justiinsa ilmeisesti noro-viruksen aiheuttamasta vattataudista. Poika ripuloi ensin aika rajusti ja sitten alkoi oksentelu. Mikään ei pysyny sisällä ja kolmen päivän päästä oltiinkin sitten sairaalassa nenämahaletkussa (on muutenkin aika sintti). Mutta sanoivat sieltä, että nestettä pitäisi saada meneen noin litra per vuorokausi (poika 2vuotta 9kk). Toi osmosal on ihan ehdoton. Kylmänä menee paremmin alas kuin lämpimänä ja sitä voi yrittää mehuun sekoittaa. Selvittivät muuten jotain sokereista ja nesteen imeytymisestä. Eli jos heittää tosi pahaksi ei kannattaisi makeita mehuja kovastikkaan juottaa kun ne sokerit vaikuttaa jotenkin kai sen nesteen imeytymiseen. Lopulta annoin pojalle lääketruutalla Osmosalia, oli kivaa kun sai itse se painaa suuhunsa!

Sanoivat että jos on tarttuakseen niin tarttuu tosi nopeesti. 1-2 vuorokautta. Meillä pikkukakkonen säästy, luulen että pelastuksena oli rintaruokinta.
 

Yhteistyössä