4-kympin kriisi parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Quenn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

Quenn

Vieras
Onko kokemusta, miten käy kun toiselle osapuolelle iskee järkyttävä neljänkympin kriisi? Miehelleni näin on ilmeisesti käynyt, ja hän on muuttunut aivan toiseksi ihmiseksi.

Aiemmin äärimmäisen huomaavainen, hellä, ihana, rakastava ja tunteellinen mieheni on nykyään itsekäs, kiukkuinen, vastuuta pakoileva ja sulkeutunut :( Hänellä ei omasta mielestään ole mitään kriisiä, vaan on vain lakannut rakastamasta minua. Siltikään ei lähde lopullisesti, tekee vain useiden viikkojen reissuja ympäri Suomea, asuu kavereillaan jne. Töissä hän ei ole tällä hetkellä. Hän on lakannut pitämästä yhteyttä lähimpiin kavereihinsa, ja soittelee ainoastaan kaukopaikkakunnilla oleville ystävilleen.

Olen kaiken lisäksi raskaana, ja mies ei ole pätkääkään kiinnostunut vauvasta. Lasta on yritetty 3 vuotta ja nyt sitten tärppäsi - ja mies ei enää haluakaan lapsia.

En tajua, mikä tää tilanne on. Selvästi näen, ettei mies ole oma itsensä. Ainoa mitä osaan tehdä on antaa aikaa hänelle, enkä painosta. Mutta mitä ihmettä tästä voi tulla??

Ehkä miehelle on tullut paniikki, kun hän on tajunnut, että vapaus loppuu, kun hänestä tulee isä. Hän ehkä etsii vapauttaan ja nuoruuttaan niin kauan, kun sitä vaan on tarjolla. Ehkä häntä ahdistaa työttömyys ja tuleva isyys sekä sitoutuminen sinuun & vauvaan. On myös mahdollista, että hän on löytänyt esim. netin kautta itselleen toisen naisen, jonka luona hän vierailee eli ei osaa valita, että ottaako sinut vai uuden naisen.

On vaikea sanoa, mistä loppujen lopuksi miehesi käyttäytyminen johtuu. Tämä on vain arvailua. Tietenkään ei kannata heti heittää miestä pihalle, koska vauvan takia kannattaa yrittää, jotta hänellä olisi isä ja äiti molemmat. Sinun itsesi pitää kuitenkin päättää, että missä oma sietokykysi menee. Yritä saada mies juttelemaan, mutta jos meno jatkuu samana, niin kannattaa ehkä varautua siihen, että joudut kasvattamaan lapsesi yksinhuoltajana. Olisi kuitenkin tärkeää, että pystyisit olemaan rentona ja nauttimaan raskaudestasi, koska jatkuva stressaaminen voi aiheuttaa sen, että myös vauva tulee olemaan itkuisa (en tiedä, onko tästä todisteita, mutta omassa kaveripiirissäni esim. tosi stressaavaa työtä tehneet ovat saaneet kitiseviä vauvoja).

Voisit ehdottaa miehelle parisuhdeterapiaa, jos ette pysty keskenänne juttelemaan ja selvittämään asioita. Toivottavasti sinulla olisi kaveripiirissä joku läheinen, jonka kanssa voisit jutella (ystävä, sisko, äiti).

Hei suksija, kiitos sympaattisesta viestistäsi :)

Olen ehdottanut pariterapiaa, mutta mies kieltäytyy jyrkästi. Tuntuu ihan uskomattomalta, että suhde, joka ennen merkitsi hänelle kaikkea, on nyt pelkkää ilmaa, jonka eteen hän ei halua tehdä mitään. Olen miettinyt tuota toista naista, ja onhan se mahdollista. Kaikki ystäväni sanovat, ettei ikinä hänellä voi olla toista naista, mutta mies on niin muuttunut, että kaikki on mahdollista. Olen kysynyt suoraan, ja mies tietenkin kieltää kaiken.

Minulla on onneksi ystäviä joiden kanssa voin puhua, ja lisäksi käyn terapiassa tän asian takia. Muuten olisin varmasti työkyvytön jo. Ei kai se auta kuin odottaa ja katsoa, mitä tässä tapahtuu. Onneksi en ole taloudellisesti millään tavalla riippuvainen hänestä (enkä voisikaan olla kun hän on työtön..) Mutta rakastan häntä ihan mielettömästi, sehän tässä se hankala juttu on :( mutta ehkä aika näyttää.

siltä, että miehesi on masentunut. Pitäisi vain lähteä liikkeelle ja varoa, että ei jämähdä kotiin. keväällä on hyvä yrittää muutosta miehen elämään.

Onko kokemusta, miten käy kun toiselle osapuolelle iskee järkyttävä neljänkympin kriisi? Miehelleni näin on ilmeisesti käynyt, ja hän on muuttunut aivan toiseksi ihmiseksi.

Aiemmin äärimmäisen huomaavainen, hellä, ihana, rakastava ja tunteellinen mieheni on nykyään itsekäs, kiukkuinen, vastuuta pakoileva ja sulkeutunut :( Hänellä ei omasta mielestään ole mitään kriisiä, vaan on vain lakannut rakastamasta minua. Siltikään ei lähde lopullisesti, tekee vain useiden viikkojen reissuja ympäri Suomea, asuu kavereillaan jne. Töissä hän ei ole tällä hetkellä. Hän on lakannut pitämästä yhteyttä lähimpiin kavereihinsa, ja soittelee ainoastaan kaukopaikkakunnilla oleville ystävilleen.

Olen kaiken lisäksi raskaana, ja mies ei ole pätkääkään kiinnostunut vauvasta. Lasta on yritetty 3 vuotta ja nyt sitten tärppäsi - ja mies ei enää haluakaan lapsia.

En tajua, mikä tää tilanne on. Selvästi näen, ettei mies ole oma itsensä. Ainoa mitä osaan tehdä on antaa aikaa hänelle, enkä painosta. Mutta mitä ihmettä tästä voi tulla??

Et kai ole mennyt sanomaan hänelle, että sulla on neljänkympin kriisi.....oli tai ei, niin se kuulostaisi tosi ärsyttävältä.....

Viimeksi muokattu:

Toss on nyt ristiriitaa. asuu viikkoja kavereillaan. ja lähikavereille ei soita. kaukokaverilla asuu. Olisiko niin että etsii työpaikkoja uutta alkua siellä toisella paikkakunnalla. Valmistaudu siis siihen että voi kevään kesän aikana vaan ilmoittaa ett nyt lähen. Kannattaisi keskustella asiat tältäosin kuntoon.

Saattaa tietysti olla et on masentunut heikolta tuntuva kun ei onnistu saamaan töitä. Katkerakin sinulle ?? Pidä mielessä että tukeudut itseesi ensimmäisenä. Jospa hän tässä ymmärtää asioiden tarkeyden kun et hötkyile ja vaadi läsnäloa vielä kun vauva on vatsassa..Tilanne voi muuttua ihan silmissä kun mieskin näkee kokee vauvan konkreettisena ihmisenä. Tsemppiä.

Viimeksi muokattu: