4-5v ja huoneen siivoaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Meillä tyttö täyttää kesällä 5v ja huone on AINA sekaisin mutta siivous ei kiinnosta. Tyttö tykkää hirveästi kynistä, helmistä, tarroista, koruista eli kaikesta pienestä tavarasta ja ne on aina levällään. Siivoaako lapset teillä oman huoneensa? Vähennättekö tavaraa jos ei siivous onnistu? Olen uhkaillut että alan sitten itse siivoamaan eli laitan tavarat lattialta säkkiin ja pois jos ei tyttö itse siivoa, mutta vaikeeta se siivoaminen on silti! Alkaa hääräämään ihan muuta, esim. kastelemaan oman huoneen kukkaa tms. Vaadinko liikaa vai mikä tässä mättää? Pitäisikö olla vielä tiukempi ja vaan pistää kaikki pois mitä ei kerää? Sitten huoneessa ei paljoa mitään olisikaan...

täyttää ens kuussa 5v eikä tee mitään mitä pyydetään. :kieh:
siivoominen ja järjestäminen varsinkin tuottaa ongelmaa. sängyssä saattaa olla roskaa mitä se roudaa pihalta ja mukeja, lusikoita, likasia vaatteita ym. ellei kattoisi joka ilta ennen nukkumaanmenoa että mitä se on sinne tänään roudannut. toivottavasti on jotain ohimenevää koska muuten toi joutuu vielä nelosen himohamstraaja-dokkariin. :D

Meillä siivoaa 5v ja 3v itse huoneensa. Sääntönä on ettei uutta leikkiä aloiteta ennen kuin entinen on siivottu pois. Jos tehdään hama-helmillä, ne on siivotta pois ennen kuin voi alkaa piirtämään. Näinhän päiväkodissa ja koulussakin toimitaan.

Lisäksi laittavat tavarat paikoilleen aina iltaisin. Meillä on myös sääntönä ettei nukkumaan mennessä saa olla leluja yms lattialla. 5v tekee nämä melko omatoimisesti, 3v pitää muistuttaa lähes joka ilta.

Tosin meillä on ollut tämä aina sääntönä. Siivoamisesta ei rangaista tai palkita, koska se on itsestäänselvää kuten hampaiden pesu ja pukeminen.

Ei se mielestäni ole liikaa vaadittu, että omat tavarat laitetaan takaisin paikoilleen.

Mulla poika 5 v., joka kyllä pääsääntöisesti siivoaa huonettaan kiitettävästi. Tässä alkukeväästä meillä oli vääntöä siitä, kun "siivosi" tavarat minne sattuu, ja sitten vinkui kun ei löytänyt jotakin pikkutavaraa, joka ei ollut omassa boksissaan.

Meillä on siis lajiteltu sillä tavalla lelut, että pehmoille on oma boksinsa, autoille omansa, rakennustarvikkeille omansa, junaradalle omansa, piirustus.- ja askartelutarvikkeille omansa, legoille omansa, astioille ym. kotileikkitarvikkeille omansa, kauppatarvikkeille omansa ja roolivaatteille, lääkärileikkitarvikkeille jne. omansa. Sitten on ns. miljoonalaatikkoja, joista löytyy kaikkea "kivaa" pikkutavaraa.

Kerran olen imuroinut kynänpätkiä lattialta, kun ei kerännyt niitä siivouksen alta pois. Toista kertaa ei ole tarvinnut tuota uhkausta toistaiseksi toteuttaa ;).

[QUOTE="Minna";23694199]Meillä siivoaa 5v ja 3v itse huoneensa. Sääntönä on ettei uutta leikkiä aloiteta ennen kuin entinen on siivottu pois. Jos tehdään hama-helmillä, ne on siivotta pois ennen kuin voi alkaa piirtämään. Näinhän päiväkodissa ja koulussakin toimitaan.

Lisäksi laittavat tavarat paikoilleen aina iltaisin. Meillä on myös sääntönä ettei nukkumaan mennessä saa olla leluja yms lattialla. 5v tekee nämä melko omatoimisesti, 3v pitää muistuttaa lähes joka ilta.
[/QUOTE]

Näin meilläkin tosiaan tuon herra 5 veen kanssa ollut "aina". Hyvin on toiminut!

Siis haloo 3 v siivoaa huoneensa... ja 5 vuotis. Minusta liikaa vaadittu jos aina pitää elää siististi ja jämptisti... Hyvä jos meillä 14 v pitää huoneensa siistinä - välillä näkyy elämän jälkiä eli kiireisiä aamuja jne. Mutta vko siivouksen tekevät itse. Kyllähän kodissa ja lasten huoneissa saa näkyä elämisen jälki - ei niiden pidä olla mitään päiväkodin huoneita.

hmm,sillon ku pojat oli ihan pieniä taaperon alkuja niin siivottiin yhessä leikin tiimellyksessä.eli lapset on oppinut tuohon jo pieninä,ja nyt kun herrat on 4v ja 7v niin he siivoavat itse.jos tuntuu kankealta teidän lapsen siivoamisen aloittaminen niin mene mukaan ja tee siitä rutiini.meillä siivotaan joka ilta lelut pois ennen iltapuuhia.

[QUOTE="äiti";23694317]Siis haloo 3 v siivoaa huoneensa... ja 5 vuotis. Minusta liikaa vaadittu jos aina pitää elää siististi ja jämptisti... Hyvä jos meillä 14 v pitää huoneensa siistinä - välillä näkyy elämän jälkiä eli kiireisiä aamuja jne. Mutta vko siivouksen tekevät itse. Kyllähän kodissa ja lasten huoneissa saa näkyä elämisen jälki - ei niiden pidä olla mitään päiväkodin huoneita.[/QUOTE]

Mun mielestä tämä taas on asenne, jonka jälkiä näen työssäni päivittäin. Nuoret jättävät asiat ja tavarat vinksin vonksin, kun kotoa ei tule mallia ja asennetta siihen, että jäljet on siivottava.

Minusta on outoa olettaa, että 5-vuotiaan siivoaminen olisi pakkosuorittamista ja pilkuntarkkaa puuhaa. Se, että sitä odotetaan ja vaaditaankin ei tarkoita sitä, että kaikki tehdään millilleen ja itku kurkussa. On luonnollista opettaa lasta ihan pienestä pitäen huolehtimaan itsestään, lähimmäisistään ja elinympäristöstään. Asiat voi tehdä monella tavalla. Jos teillä on natsimeininki, ei se tarkoita sitä, että kaikilla muillakin olisi niin.

Kyllä, 3v laittaa ottamansa lelut takaisin laatikoihin iltaisin. Ei tietenkään tarvi elää koko ajan siististi. Kyllä meillä saa levittää vaikka kaikki löytämänsä lelut ympäri huonetta, kunhan ne leikin loputtua laitetaan takaisin paikoilleen.

Eikä sitä sotkua pääse syntymään järkyttäviä määriä, jos edellinen leikki kerätään pois uuden tieltä. Toki huoneessa saa elämän jälki näkyä kiireisenä aamuna, voihan sen sängyn petata koulusta tullessaan tai mitä aamulla kiireessä nyt jäikin levälleen, mutta ei meillä kävisi sellainen, että huoneessa on perjantai-aamuna viikon kiireen jäljet.

Yhdessä siivotaankin aina, eikä siltikään koskaan tunnu oppivan että pitäisi itse järjestyksessä. No, minustakin alle 5v on vielä pieni ja siksi en ole vielä sitä natsimeininkiä koittanutkaan ;) Mutta laiska tuo tyttö on! Osaisi varmasti siivota, mutta ei halua. Enpä tiedä mikä tässä nyt auttaa. Vähentänyt olen leluja ja kirjoja, ei niitä niin mahottomasti ole.

3.5 ja 4.5 vuotiaat siivoaa huoneensa joka ilta. Vaikka sitten niin, että käyn keräämässä leluja roskikseen kun ei ala toimintaa tulla. Lopulta siivoavat. Imurista tappeleevat kenen vuoro imuroida, itse pitää nurkat jne käydä vaan läpi lastenhuoneesta ;)

Siivottava on itse, autan apuna tarvittaessa. Elämä saa näkyä muttei kyllä eletä kun siat pellossa.

Yhteistyössä