4,5kk vauva ei "juttele" juurikaan, onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma

Vieras
Minun 4,5kk tyttö ei kovasti jokeltele tai "juttele" ja nyt mietin huolissani, että onko se epänormaalia?? Tyttö kyllä huutelee välillä kun on lelu suussa ja satunnaisesti jotain ääntelyä tulee. Mutta vastavuoroista juttelua ei ole tullut pitkään aikaan.. pikkuinen jutteli vastavuoroisesti 3 kk ikäisenä mun mielestä hieman enemmän? Omituista. Vauva havainnoi kovasti ympäristöä ja vastaa hymyyn hymyllä. Välillä on kikattanutkin, mutta tosi harvoin.

Miten muiden saman ikäiset vauvat kommunikoi? Onko minulla syytä huoleen?

Joo ihan normaalia minusta. Ja just tuo että sitten tulee ääntä kun on jotain suussa :) Ei sitä vastavuoroista juttelua tule välttis vielä moneen kuukauteen. Mun mielestä se juttelu alkaa lisääntyä vasta puolen vuoden jälkeen.a

Meidän esikoinen oli "hiljainen" vauva, ei paljoa jokellellut. Nyt on 2v7kk ja vasta nyt alkanut sanoja tulemaan, eli meillä oli jokeltelun vähyydellä ilmeisesti yhteyttä viivästyneeseen puheen oppimiseen.

poika nyt 4v täysin terve ja oli hiljainen 3v asti hyvä et öö sanoi..tyttö,nyt 1.4v puhuapulputtaa KOKO ajan..suurimmaksi osaksi omaa kieltää.. =) niin lapset ovat erillaisia

Yhteistyössä