4-5 vuoden ikäero lapsilla, onko "huono homma"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieraileva:
mulla ja siskollani on 6v ikäeroa ja mie isompana tytönä sain aina hoitaa ja kattoa ku olenhan mie jo isosisko ja kaikkea...Ja piti olla reipas ja iso ja kaikkee mahollista Ja sitten se , että eipä sitä yhteistä juttua ollu pienempänä, nyt näin aikuisiällä olhan tultu jo vähän parmmin juttuuna ja olemma hyvissä väleissä, mutta kyllä se oli penskana hirmusta vääntöä.

Mun esikko tykkää leikkiä omiaan vauvan kanssa. Hän on tykänny osallistua ja hoitaa. Häntä ei ole pakotettu mitenkään sen varjolla, et hän on se isompi. Hyvin isompana on keksiny vauvan kans yhteisiä juttuja, vaikka vauva on vielä pieni.

Meillä ikäeroa 5.5 vuotta ja on tosi kivasti mennyt. Leikkivät yhdessä, isosisko osaa ottaa pikkuveljeä hyvin mukaan leikkeihin ja on nauttinut aina isosiskon roolista. Pikkuveli taas ihailee siskoaan.

Itsellä nyt näin aikuisena on hyvät välit kaikkiin sisaruksiin, 1v nuorempaan veljeen, 3.5v nuorempaan veljeen ja 7v nuorempaan siskoon. Siskon kanssa eniten tekemisissä ollaan, muistan kuinka ylpeä olin, kun sain pikkusiskon ekalla.

Mun lapsilla vähän yli 5 vuoden ikäero. Tappeluita ei ole ollut, koska isompi ei ole koskaan "alentunut" nahistelemaan rääpäleen kanssa. Toi 5 vuotta oli mulle sopiva ikäero eli yksi peräänkatsottava kerrallaan.

Kun on jo tuonkin verran ikäeroa niin eivät ehkä niin paljon leiki keskenään vaan enempi niin että isompi hoivaa ja auttaa pienemmän hoitamisessa. Onhan siinä ihan erilaiset leikitkin jo kyseessä kun toinen jo kohta menee eskariin ja kouluun, toinen vasta opettelee kävelemään ja puhumaan.

Puhtaasti lapsen kannalta tarkastelutuna on Tiina Kaitaniemen kirjassa "Luonnollinen lapsuus" määritelty n. 4 vuotta. Näkökulma on evoluutiossa sekä biologiassa ja perustelut kattavat. Suosittelen lukemaan, ketä aihe kiinnostaa

Minun kahdella lapsella on 3v ikäeroa. Toisinaan tappeleevat, toisinaan ovat ylimmät ystävät. Kolmosta aletaan yrittämään syksyllä. Jos tärppää ja ensi kesänä meillä on vauva niin ikäeroa sisaruksiin tulee 6v ja 9v. Kyllähän sitä alkuun mietti onko liikaa, mutta olkoon vaikka iso ikäero, en ollut valmis kolmanteen aiemmin, eli hyvä näin. Pääasia on että vanhemmat on muutokseen valmiita ja lapsi on toivottu.

Mulla sisko on 3,5v nuorempi, aika paljon leikittiin yhdessä lapsena, toki tapeltiinkin. Aikuisinakin ollaan edelleen läheisiä.

Miehellä 7v vanhempi veli - he eivät tulleet kuulemma lapsena kovin hyvin juttuun, mutta nyt aikuisina on tosi läheiset välit.

Ei sillä ikäerolla ole niin merkitystä eikä sen varaan voi laskea, että lapset tekee peräkkäin niin leikkivät nätisti... Jos sattuukin tulemaan sairautta, nukkumisvaikeuksia tai on muuten vaan temperamenttiset muksut niin siinä voi äiti olla todella uupunut kahden taaperon kanssa. Eli eniten kannattaa miettiä niitä omia voimavaroja siinä vaiheessa kun lapset on pieniä ja vaatii ja tarvitsee sitä huolenpitoa eniten.

Jos haluat että leikkivät yhdessä, on se liikaa. Mulla on 4,5 v vanhempi veli, 7 ja 8 v vanhemmat siskot. Ei nousta ole koskaan ollut mulle kaveriksi. Päinvastoin, aina mua rääkättiin, varsinkin se 4,5 v vanhempi.

Aikuisena olen vanhimman siskon kanssa läheinen.

Yhteistyössä