4-5 vuoden ikäero lapsilla, onko "huono homma"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:)

Vieras
Haluaisimme tytöllemme sisaruksen, mutta vauvakuumetta ei vaan ole tullut vaikka lapsi on 2 vuotta. Mies olisi jo valmis, mutta minä en. Haluan vakituisen työpaikan (tai yrittää saada sen) ja muutenkin haluan vielä nauttia ainoasta lapsesta ja pienestä perheestämme. Ikää minulla on 24 ja miehellä 26, eli aikaa varmaankin on saada lapsi, vaikka tiedän, ettei toinen lapsi välttämättä saa helposti alkunsa vaikka eka sai. Eli millaisia kokemuksia on noin 4-5 vuoden ikäerosta? Minusta tuntuu, että uusi vauva saisi odottaa vielä pari vuotta. Raskaus oli minulle stressaavaa aikaa, olin jotenkin masentunut ja ahdistunut, mutta synnytyksen jälkeen kaikki muuttui iloksi. Eka vauvamme oli todella helppo, mutta pelottaa, että jos toinen ei olekaan. No, ehkä nämä epävarmuudet siirtyy kun vauvakuume iskee?

Alkuperäinen kirjoittaja :) :
Haluaisimme tytöllemme sisaruksen, mutta vauvakuumetta ei vaan ole tullut vaikka lapsi on 2 vuotta. Mies olisi jo valmis, mutta minä en. Haluan vakituisen työpaikan (tai yrittää saada sen) ja muutenkin haluan vielä nauttia ainoasta lapsesta ja pienestä perheestämme. Ikää minulla on 24 ja miehellä 26, eli aikaa varmaankin on saada lapsi, vaikka tiedän, ettei toinen lapsi välttämättä saa helposti alkunsa vaikka eka sai. Eli millaisia kokemuksia on noin 4-5 vuoden ikäerosta? Minusta tuntuu, että uusi vauva saisi odottaa vielä pari vuotta. Raskaus oli minulle stressaavaa aikaa, olin jotenkin masentunut ja ahdistunut, mutta synnytyksen jälkeen kaikki muuttui iloksi. Eka vauvamme oli todella helppo, mutta pelottaa, että jos toinen ei olekaan. No, ehkä nämä epävarmuudet siirtyy kun vauvakuume iskee?

Siskolla lapsilla taasen on noin 4v ikäeroa ja suht hyvin on mennyt ihmeempiä mustasukkaisuuksia. Mutta lapsesta kai toikin on kiinni.

Ei meillä ainakaan oo 5 vuoden ikäero ollut huono. eilenkin ne leikki ammeessa yhdessä niin kivasti ja aika hyvin tulee toimeen keskenään ja usein ovat toistensa seurassa.

meillä on ikäeroa 3v9kk ja minusta oli hyvä ikäero, esikoinen oli jo omatoiminen, ja nyt kuopuksen kasvaessa (1v3kk) leikkivät keskenään, on tosin tappeluakin, mutta eikö kaikilla sisaruksilla ole...isompi myös "hoitaa" kuopusta

mulla ja veljelläni on ikäeroa nelisen vuotta ja leikit ei mennyt yksiin juuri koskaan. Eikä nyt aikuisenakaan kauhean läheisiä olla. itse en noin isoa ikäeroa lapsilleni haluaisi. Toki sitä nyt ei itse oikein voi päättääkään, ainoastaan yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja 4:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhtä tappelua on tuolla ikäerolla olevien kesken ollut jatkuvasti. Pienemmällä erolla olevat leikkivät yhdessä nätisti.

Höpönpöpön!

Tule katsomaan noita meidän koululaisia, jos et usko. Ihan alku menee hyvin, mutta sen jälkeen kun pienempi pääsee liikkeelle, tulee valitusta, kuinka se sotkee jutut. Yhteisiä leikkejä ei juurikaan ole.

Meillä tulee 5v ikäeroksi enkä ole ajatellut sitä ongelmaksi. En olisi jaksanut kahta pientä samaan aikaan kun ensimmäinen oli sairas.

Leikkivät tai eivät, tappelevat tai eivät, mistäs sen tietää. Ehkä ensimmäinen on mustasukkainen tai innostuu auttamaan vauvan hoidossa. Nämä voivat tapahtua myös pienellä ikäerolla.

Ei me kuitenkaan ensisijaisesti haluttu sisarusta lapselle vaan toinen lapsi.

Mulla ja siskolla ikäeroa 5v. Ei me koskaan kait kauheesti tapeltu, mut ei kyllä hirveesti leikittykään, tai ehkä tyyliin mie oon opettaja pikkusisko sai olla oppilas, elikkäs mie pomotin sillon kun mulle sopi. Paljon hoidin pikkusiskoa sillon.

Alkuperäinen kirjoittaja terkkari:
mulla ja veljelläni on ikäeroa nelisen vuotta ja leikit ei mennyt yksiin juuri koskaan. Eikä nyt aikuisenakaan kauhean läheisiä olla. itse en noin isoa ikäeroa lapsilleni haluaisi. Toki sitä nyt ei itse oikein voi päättääkään, ainoastaan yrittää.

Ei se ikäerosta ole kiinni jos sisarukset eivät ole aikuisena läheisiä.

jaa, en osaa sanoa, meillä kuitenkin tulee vähintään 4 vuotta ikäeroa, toista on yritetty siitä lähtien kun esikko oli vuoden, nyt hän on 3 ja vielä yritetään. Olisin halunnut esim. 2 vuoden ikäeron!! :( Toisaalta esikoinen on jo aika iso tyttö sitten kun joskus saadaan vauva, että ymmärtää paremmin imetystilanteet yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yhtä tappelua on tuolla ikäerolla olevien kesken ollut jatkuvasti. Pienemmällä erolla olevat leikkivät yhdessä nätisti.

Ja meidän suvussa taas on toisinpäin! Eniten serkuksista tappelevat ne perheet, joissa ikäeroa 2-3 v, ja vähiten ne, joilla ikäeroa 4-5 v. Oikeasti luulisin että luonteista eniten kiinni, mutta näin jokataopauksessa täällä.

Kaikki lapset tappelee keskenään. Kaikki ei leiki keskekänään jokatapauksessa, vaikka ois kuinka lähekkäin syntyneet. Meillä on nahistelua, mutta on tosi paljon myös rauhallista ja hyväntuulista leikkimistä, monta tuntia päivässä joka päivä. Ja kun toinen on vanhempi, se osaa paremmin suhtautua pienenpään ja osaa olla sille avuksi, puhaltaa pipiä antaa lasissa vaikka vettä.

Ikäerosta tehdään mielestäni liian iso haloo, jokainen perhe toivon mukaan löytää itselleen sopivan ratkaisun. Ihan turhaan ihmiset aina etsimällä etsii huonoja puolia kun voisi keskittyä niihin hyviin...
Esimerkiksi meidän lapsilla on ikäeroa alle 11kk kun taas minulla on ainoaan veljeeni melkein 6v eroa enkä koe kummastakaan mitään ongelmaa.

Ihan rauhassa odottelette ja toivottavasti saatte vauvan kun taas alkaa siltä tuntumaan :heart:

Mun sisko on mua 9 vuotta ja veli 11 vuotta vanhempi. Olemme tosi hyviä ystäviä nykyisin. Ehkä lapsena olin hieman yksinäinen, mutta toisaalta minulla oli sitten monta "aikuista" sen sijaan. Ikäerolla ei enää ole väliä, koska olen itsekin aikuinen. Tietysti muhun suhtaudutaan aina pikkusiskona, mutta mä pidän siitä, että saan olla se "pikku".

En ole kärsinyt mitenkään tavattomasti. Jotkuthan ei ole sisarusten kanssa lainkaan väleissä, mutta minulla he on hyviä ystäviä.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Mun muksuilla on 6v ikäeroa. En valita. On apua isommasta tosi kovasti ja isompi tykkää hirveesti.

mulla ja siskollani on 6v ikäeroa ja mie isompana tytönä sain aina hoitaa ja kattoa ku olenhan mie jo isosisko ja kaikkea...Ja piti olla reipas ja iso ja kaikkee mahollista Ja sitten se , että eipä sitä yhteistä juttua ollu pienempänä, nyt näin aikuisiällä olhan tultu jo vähän parmmin juttuuna ja olemma hyvissä väleissä, mutta kyllä se oli penskana hirmusta vääntöä.

Niin, kai silläkin on paljon merkitystä miten vanhemmat toimivat. Mä olen yrittänyt esikoiselle muistutella myös sitä, että vaikka on isompi ja esimerkkinä nuoremmalle niin saa silti olla lapsi edelleen; kiivetä syliin, haluta huomiota jne. Hoitamiseen liittyvät jututkin sellaisia, että ne ovat lapsesta kivoja.

meille tuli nyt lapsille ikäeroo 4 vuotta, vielä on paha sanoa onko huono juttu kun nuorin vasta 7kk. tosin nyt jo tulossa kolmas ja ikäeroksi tulee n 1v1kk

ainakin helpottaa kummasti kun ulos täytyy lähteä että toinen osaa jo melkeen kaikki pukea itse. ja niin monia muitakin asioita helpottaa kun toinen jo osaa

Miä oon kokenu, että joko tosi pieni ikäero, eli alle 1,5v, tai sitten ihan kunnolla, tollanen 5v.

Meillä ekoilla eroa 1v 2kk - leikit menee aivan loistavasti yksiin.

Ja sit tää kuopus on 5v nuorempi ko keskimmäinen. Ja isommat leikkii ja hoitaa nätisti pienempää.

Mulla ja veljellä ikäeroo 3v ja koin sen tosi huonona sillon kakarana.

Mutta vaihtelee kyllä iha lapsosen mukaan.

Yhteistyössä