3vuotias katsoo joka päivä n.5 tuntia lastenohjelmia

  • Viestiketjun aloittaja "väsy"
  • Ensimmäinen viesti
"väsy"
ja minulla on niin huono omatunto. Mutta kun meillä on pieni vauva niin en jaksa yrittää touhuta ton 3veen kanssa mitään... ja lapsi itse haluaa katsoa telkkua. Tottakai ehdotan leikkejä jota voisi mennä leikkimään, mutta katsoo mielummin ohjelmia :(
saatan myös aamulla laittaa telkun päälle ja mennä jatkamaan unia vauvan kanssa.
ulkoilua ei harrasteta.

haluan että tää tilanne muuttuu, mutta EN VAAN JAKSA TEHDÄ MITÄÄN :'(
 
"vieras"
Hanki apua, toi on jo lapsen kehitykselle haitallista. Miten olis puistotäti, perhekerho, kahvilat? Jotain sun pitäis keksiä.

Mikset jaksa? Eikö isä voi antaa sun välillä nukkua?
 
kmkm
no eiköhän se muutu kun vauva kasvaa?kyllä mä oon ainaki vauvan syntymän jälkeen aina vähä joustanu tossa tvn kattelussa niin et isommat on saanu kattoa enempi jos vaan on halunneet. meillä tilanne ainaki on korjaantunu kun vauva on kasvanu, alkanu tulla rytmiä ym.
 
No,
onko teillä mitään perhekerhoja lähistöllä? menkää niihin,poika saa ikäistään seuraa ja sinä juttuseuraa. Olisko mitään kerhoa isommalle pari kertaa viikossa pari tuntia? Ja hyvällä säällä ulkoilemaan,pulkkamäkeen yms...
 
....
Jos laitat vauvan vaunuihin nukkumaan, niin kai sillä aikaa voit leikkiä isomman kanssa pihalla?

Telkan katselu ei mun mielestä ole haitallista, mutta jos ei muuta tee niin sitten on...
 
"väsy"
[QUOTE="vieras";22673047]Hanki apua, toi on jo lapsen kehitykselle haitallista. Miten olis puistotäti, perhekerho, kahvilat? Jotain sun pitäis keksiä.

Mikset jaksa? Eikö isä voi antaa sun välillä nukkua?[/QUOTE]

vauva on 5kk ja nukahtaa joka yö vasta 2-3 aikaan. sitten kun olen nukahtanut niin 3vuotias yleensä herää pissalle tai omassa huoneessa itkemään ja saan mennä nukuttamaan hänet uudestaan ja jossakin vaiheessa havahdun siihen kun nukutaan koko porukka samassa sängyssä.

lasten isä menee nukkumaan illalla 10 aikaan koska hänen pitää mennä seiskaksi töihin.
 
"myö"
[QUOTE="väsy";22673091]vauva on 5kk ja nukahtaa joka yö vasta 2-3 aikaan. sitten kun olen nukahtanut niin 3vuotias yleensä herää pissalle tai omassa huoneessa itkemään ja saan mennä nukuttamaan hänet uudestaan ja jossakin vaiheessa havahdun siihen kun nukutaan koko porukka samassa sängyssä.

lasten isä menee nukkumaan illalla 10 aikaan koska hänen pitää mennä seiskaksi töihin.[/QUOTE]

Viisikuukautinen on jo korkea aika rytmittää muun perheen tahtiin, ja erityisesti esikoisen aikatauluihin.
 
kmkm
[QUOTE="väsy";22673091]vauva on 5kk ja nukahtaa joka yö vasta 2-3 aikaan. sitten kun olen nukahtanut niin 3vuotias yleensä herää pissalle tai omassa huoneessa itkemään ja saan mennä nukuttamaan hänet uudestaan ja jossakin vaiheessa havahdun siihen kun nukutaan koko porukka samassa sängyssä.

lasten isä menee nukkumaan illalla 10 aikaan koska hänen pitää mennä seiskaksi töihin.[/QUOTE]

apua, miten sen rytmi voi tuossa iässä olla vielä noin?meillä kuopus on 5kk ja se menee nukkumaan klo22 ja herää klo8, syöden siinä välissä 1-2 kertaa. nukkuuko vauva illalla pitkät unet vai miten se noin myöhälle menee?
 
"mä"
meillä kanssa 5kk vauva ja kun aamust ollaan ulkona vauva nukkuu sen ajan vaunuissa, hyvin pystyy touhuumaan ulkona muitten lasten kanssa. ja kun tuo tuosta vanhenee niin rupee nukkuun päikkäreitä myöhemmin eli samaan aikaan 3 veen kanssa. miksi menee vasta niin myöhään yöunille?? meillä mennään klo.20..
 
v
apua, miten sen rytmi voi tuossa iässä olla vielä noin?meillä kuopus on 5kk ja se menee nukkumaan klo22 ja herää klo8, syöden siinä välissä 1-2 kertaa. nukkuuko vauva illalla pitkät unet vai miten se noin myöhälle menee?
Joo yritä ap tehdä jotain rytmille.
Meillä 6kk vauva ja menee nukkumaan noin klo22 ja herää 7, syö kerran. Tiedän, että jokainen on yksilö, mutta kuulostaa kyllä erikoiselta, että noin myöhään nukahtaa.
Joskus oon kuullut puhuttavan vyöhyketerapiasta, että siitä saisi apua myös uniongelmiin.
 
t
Olen samassa elämäntilanteessa. Telkkari meillä katsotaan max.2x30min/päivä. Mullakin on huono omatunto, etten ehdi esikoisen kanssa touhaamaan mitään. Mut silti olisin sitä mieltä, et telkkarin kattominen on huono vaihtoehto. Se ei kehitä lasta, mut leikkiminen kyllä. Tylsyys ruokkii leikkiä. Ja lapsi osaa leikkiä. Jos et viihdytä lasta, alkuun se kiertää ympärilläsi ja marisee, mut vähitellen löytää oman puuhansa. Leikkiä voi millä vain. Myös piirtäminen, palapelit ym. kiinnostavat tuon ikäistä. Sun ei tarvi touhuta ite, kunhan oot kiinnostunu. Imetys on hyvää aikaa lukea esikolle.
 
Ehkä toi 5 h on turhan paljon, mutta varmasti sullakin väliaikainen tilanne. Kun vauva kasvaa, niin jaksat sinäkin ehkä enemmän taas touhuta. Saisitko apua esim. naapurilta, sukulaiselta tai ystävältä? Jos vaikka joku ulkoilisi lapsen kanssa muutaman kerran viikossa tai joku ottaisi hänet heille leikkimään muiden lasten kanssa? Tai veisi esim. johonkin kerhoon pari kertaa viikossa? Tykkääkö lapsesi esim. piirtää, muovailla, värittää, tms. ? Sekin olisi jotain muuta tekemistä kuin tv.

Mutta kyllä 3-vuotias voi katsoa välillä lastenohjelmiakin -ei hän siitä pilalle mene. Jos vaikka yrittäisit rajata sen 1 h aamupäivällä ja 1 h illalla?

Tsemppiä -toivottavasti saat apuja ja helpottaisi väsymys! :hug:
 
Mun pelastus oli avoin päiväkoti. Tädit tiesivät meidän tilanteen, siis sen että meillä oli tosi rajua valvomista 3 vuotta putkeen. Nuokuin siellä, esikoisella oli kavereita ja tädit jeesasivat. Oisin saanut jopa nukkua siellä, mutta en kehdannut. Sinne raahauduin monesti viitenä päivänä viikossa. Me saatiin myös perhetyöntekijä kerran viikossa 4 tuntia...
 
kmkm
[QUOTE="väsy";22673177]nukahtaa aina illalla noin 9ltä 20min torkuille :/[/QUOTE]

siis valvooko se sit sen jälk 2 asti ennenku nukahtaa uudestaa?missä vietät tuon ajan vauvan kanssa, pidätkö valoja päällä?jos seurustelet ja pidät valoja päällä niin varmaan ei ymmärrä et on yö ja pitäis nukkua.
 
kmkm
Ehkä toi 5 h on turhan paljon, mutta varmasti sullakin väliaikainen tilanne. Kun vauva kasvaa, niin jaksat sinäkin ehkä enemmän taas touhuta. Saisitko apua esim. naapurilta, sukulaiselta tai ystävältä? Jos vaikka joku ulkoilisi lapsen kanssa muutaman kerran viikossa tai joku ottaisi hänet heille leikkimään muiden lasten kanssa? Tai veisi esim. johonkin kerhoon pari kertaa viikossa? Tykkääkö lapsesi esim. piirtää, muovailla, värittää, tms. ? Sekin olisi jotain muuta tekemistä kuin tv.

Mutta kyllä 3-vuotias voi katsoa välillä lastenohjelmiakin -ei hän siitä pilalle mene. Jos vaikka yrittäisit rajata sen 1 h aamupäivällä ja 1 h illalla?

Tsemppiä -toivottavasti saat apuja ja helpottaisi väsymys! :hug:
meidän 3v käy srk:n päiväkerhossa kaks kertaa viikossa.
 
"väsy"
siis valvooko se sit sen jälk 2 asti ennenku nukahtaa uudestaa?missä vietät tuon ajan vauvan kanssa, pidätkö valoja päällä?jos seurustelet ja pidät valoja päällä niin varmaan ei ymmärrä et on yö ja pitäis nukkua.
valvoo joo sitten sinne yömyöhään kun iltatorkuilta herää. Ja olen kyllä yrittänyt,että valot pois ja mennä sänkyyn makoilemaan hänen kaa, mutta alkaa vaan kitisemään kun on niin pirteänä..
 
Ja tosta rytmistä. Meillä oli myös tuo tyttö varsinainen yökukkuja. Ja ei auttanut väkisin rytminväännöt. Jos yritti muutaman kuukauden ikäisenä laittaa klo 21 yöunille, niin sieltä heräsi just puolen tunnin päästä ja mikään ei auttanut, että olisi jatkanut unia. Ja päiväunien lyhentäminen tai muu puuttuminen uniin aiheutti vaan ihan kamalaa kaaosta väsyneen lapsen kanssa. Annettiin jossain kohtaa periksi ja rytmi oli pitkään sellainen, että meni nukkumaan klo 24-01 ja nukkui klo 10-11 aamulla. Nyt tyttö on 1v4kk ja edelleen on iltavirkku. Menee noin klo 21-22 nukkumaan ja yksillä parin tunnin päiväunilla klo 13-15 pärjäilee.

Mutta toki, yritä pikkuhiljaa hiukan aikaistaa nukkumaanmenoa, mutta älä ota liian kovia tavoitteitta ajan suhteen. Tunti tai puoli kerrallaan yrität hilata aiemmaksi. Saatat väsyä siihenkin, jos ei onnistu, niin mielummin hitaasti ja varmasti. Tsemppiä edelleen!! :kiss:
 
Niin ja meilläkin nukahti just klo 20-21 välillä hetkeksi. Kutsuttiin niitä esiuniksi. :D Kun ne jäi pois, niin aikaistui hiukan yöunillekin meno. Yritä, kaiken väsymyksen keskellä, ajatella, että tämä vaihe ei kestä ikuisesti ja kohta jo helpottaa.
 
Miten olisi jos hakisit lapselle vaikkapa tarhapaikkaa?
Ikävältä tuo 5 h telkkaria kuulostaa..
Mä en kyllä ihan tarhaan laittaisi koska kuitenkin noin pieni eikä ole aiempaa kokemusta. Mutta tuon ikäinenhän pääsee jo kerhoihin, kyllä Oulussakin varmasti hyviä kaupungin järjestämiä kerhoja on pari kertaa viikossa.
Mutta jos nyt haluaa ihan kotosalla hoitaa niin ei auta kuin äidin muuttaa rytmiään. Telkkari ei saa tehdä kasvatustyötä vaan se on aina vanhemman tehtävä, tulet sen huomaamaan ennemmin tai myöhemmin jos jatkat samaa rataa. Vauva vaunuihin ja yhdessä pulkkamäkeen kun vauveli nukkuu. Ihana pakkasilma tekee hyvää silmäpusseillekin jos olet hieman univelkainen :) Meillä on lapsilla 3,5v ikäeroa ja tiedän että se on tasapainoilua mutta ei mikään mahdottomuus.
 

Yhteistyössä