3v3kk yhä täysin vaipoissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Kysyn nyt teiltä neuvoja. 3v3kk lapsellani on vakava puheenviivästymä ja tämän seurauksena ei osaa millään tavoin ilmaista vessahätää. Puhetta ei tule oikeastaan ollenkaan eikä tukiviittomia osaa vielä käyttää. Tämän takia lapsi on toistaiseksi ollut vielä täysin vaipoissa. Kokeilin pari viikkoa sitten, ja jos muistan laittaa lapsen pöntölle 1½ tunnin välein, pysyy suht kuivana. Kakat tulee silti aina housuun ja vahinkoja sattuu pari kolme päivässä, mutta muuten pysyin suhteellisen kuivana. Mietin vaan onko mitään järkeä käyttää lasta pöntöllä jatkuvasti vaikka ei osaa itse hätää ilmaista ja vahinkoja sattuu siitä huolimatta. Vai antaisinko olla vaipoissa siihen asti että puhe kehittyy?

Meillä oli poika vaipoitta 2v3kk alkaen, rytmillä. Puoli vuotta myöhemmin vasta itse ilmoitti vessahädästään. Ja puhui sujuvasti jo 2vee :)

Ei minusta ole mikään vaiva ottaa niitä vaippoja pois ja viedä lapsi säännöllisesti vessaan. Ulkoiluissa kannattaa alussa pitää sitä vaippaa ja kun rytmi selkiytyy senkin voi jättää pois. Päiväkoti ehdottomasti halusi näin.

Meillä on vieläkin eka vastaus aina "EI", vaikka täysin kuiva on ollut jo pitkään. Viimeisessä hädässä vasta vessaan....

Alkuperäinen kirjoittaja vilu:
eikö lapsi osaa ilmaista asiaa muulla tavoin, esim tulemalla vaikka nykimän hihasta?? ymmärtääkö puhetta??

Ymmärtää puhetta. Ei osaa millään tavoin ilmaista vessahätää. Jos kysyn, vastaus on aina ei. Pönttöön kuitenkin tulee aina jotain kun laitan siihen, mutta itse ei mitenkään ilmaise että olisi hätä.

Kyllä mä varmaankin veisin pöntölle, kyllähän tuon ikäinen osaa jo mennä sinne myös itse kunhan ensin tajuaa sen missä pitää käydä kun hätä on.

Eiköhän kuitenkin ymmärrä puhetta ihan hyvin? Kun selität hänelle että nyt kun pissattaa/kakattaa niin menet vessaan.
Aluksi varmasti tulee vahinkoja mutta rullaa matot pois lattioilta ja ota se asenne että ei kymmenetkään pissat lattialla haittaa, pienin elkein vaan käyt putsaamassa, tässä ei missään tapauksessa saa mennä torumaan lasta.
Vaan tyyliin "oho, tuli pisut lattialle, muistathan seuraavalla kerralla mennä vessaan ajoissa"

Tsemppiä!

Siis puhu lapselle, eihän hänen tarvii puhua siulle. Minä pidin ilman mitään vaippoja tai housuja ja lapsi rupesi itse menemään potalle kun oli valmis, oli noin 3,5 kun rupesi pissaamaan ja kakkaamaan pottaan ja nyt on suht päiväkuiva, yöllä vaippa ja ulkoilleessa

Puheenviivästymä täytyy tietysti ottaa huomioon, mutta on puheenviivästymää tai ei, kuivaksiopettelu vaatii kärsivällisyyttä meiltä vanhemmilta.

Itse aloitin tyttäreni kuivaksiopettelun niin, että laitoin aina tietyissä tilanteissa lapsen potalle. Heti aamulla, ennen ulos lähtöä, heti lounaan jälkeen (tekee yleensä kakan silloin), heti päikkäreiden jälkeen jne. Olisko siitä teille apua? Tai jos pitäis potan "kädenulottuvilla" että lapsi hoksais ruveta kiskomaan housuja alas tms. kun on hätä.

juttele asiata lasta hoitavien tahojen kanssa ja kysy neuvoa ja miten toimia juuri tämänmlapsen kanssa. Minulla vaikeavammainen lapsi (jotain puhetta ymmärtää, ei paljon, itse ei puhu) ja päämääränä on toki, että oppisi käymään vesssassa.

vaikkei osais puhua,ni kyl pitäs osata mennä potalle ku tulee hätä... Mä en vissiin oikein tajua tätä miten se puhuminen oikeestaan liittyy siihen kuivaks oppimiseen. Ku osaa meil vähän reilu yks vuotiaski mennä vessan ovelle ku sanotaan et mennäänpä pyllynpesulle,eikä sekään osaa puhua... Ja kolemvuotias menee itse pöntölle ku on hätä,toki sieltä sit huutaa äitiä pyyhkiin,mut mut...
Aijoo ja meilläkään tuo kolmevuotias ei aikoinaan millään halunnu pottaan tehä,mut se et sai tarran aina ku tuli pottaan,ni motivoi aika hyvin :)

Sinuna keskustelisin ihan ammattilaisten kanssa asiasta ennenkuin alkaisin tekemään mitään. Vakava puheenviivästymä saattaa "pitää sisällään" myös muita viivästymiä ja lapsi tarvitsee enemmän tukea myös päivittäisaskareisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
en käsitä miksi yleensäkin annetaan olla noin isoksi vaipoissa. En todellakaan.

montaakaan asiaa ei käsitä, ennekuin sattuu omalle kohdalle. Min ulla on vaikeavammainen lapsi ja hänen kuivaksi opettamisensa on hyvin vaikea, johtuen siitä, ettei hän ymmärrä puhetta juurikaan, ei ollenkaan tunnista vessahätää, eikä osaa mitenkään ilmaista asiaa. Häntä opetetaan kuivaksi, mutta on tilanteita, joisaa hänellä on oltava vaippa ilman muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:
vaikkei osais puhua,ni kyl pitäs osata mennä potalle ku tulee hätä... Mä en vissiin oikein tajua tätä miten se puhuminen oikeestaan liittyy siihen kuivaks oppimiseen. Ku osaa meil vähän reilu yks vuotiaski mennä vessan ovelle ku sanotaan et mennäänpä pyllynpesulle,eikä sekään osaa puhua... Ja kolemvuotias menee itse pöntölle ku on hätä,toki sieltä sit huutaa äitiä pyyhkiin,mut mut...

Juu en minäkään oikein hokassu tuota yhteyttä, kyllä 2v2kk menee ihan itse potalle kun hätä tulee, ei se siitä kellekään ilmottele.

Aika järkyttynyt oon, millaisia vastauksia oot saanut. Että toi kuivaksi oppiminen olisi joku tärkein asia teidän elämässä juuri nyt. Pidä vaippaa vaan, keskity lapsen hyvään oloon, kehittäkää kommunikointikeinoja välillenne. Otat vaipan pois, kun olette siihen valmiita.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja tripptrapp:

Juu en minäkään oikein hokassu tuota yhteyttä, kyllä 2v2kk menee ihan itse potalle kun hätä tulee, ei se siitä kellekään ilmottele.

tätä mäkin mietin et miten puheen viivästyminen vaikuttaa kuivaksi opetteluun. kaverin vajaa kaks vuotiaskin osaa ilmoittaa koska vessa hätä vaikka ei puhua osaakkaan.
oisko lapsella muita ongelmia jos ei tunne koska pissa tai kakkahätä...?

Alkuperäinen kirjoittaja älä stressaa:
Aika järkyttynyt oon, millaisia vastauksia oot saanut. Että toi kuivaksi oppiminen olisi joku tärkein asia teidän elämässä juuri nyt. Pidä vaippaa vaan, keskity lapsen hyvään oloon, kehittäkää kommunikointikeinoja välillenne. Otat vaipan pois, kun olette siihen valmiita.

PEESAAN TÄYSILLÄ TÄTÄ AP !

On kuitenkin niin, että pidätyskykyä ei lapselle opeteta tai tunnetta nyt mua pissattaa-pitää pidättää ja kiirehtiä vessaan. Tässä voi ohjata ja opastaa toki, mutta itse oppiminen on lapsen kehityksestä kiinni. Toki voi viedä lasta vessaa tietyin välein ja näin pystyä pitämään lapsi kuivana. Toisaalta ei ole kovin mukavaa, jos koko päivä menee vahdatessa lapsen vessatarpeita. Meillä lapsia on opastettu potalle ja käytetty potalla, jotta nämä asiat tulee tutuiksi, mutta sitten kun pidätyskyky hallitaan ovat alkaneet käymään itse vessassa tai pyytäneet potalle päästä. Jos oikein jännät leikit menossa saatan muistuttaa. En vain ymmärrä sitä, että koko päivä kysellään lapselta onko hätä. Kyllähän lapsikin jo siihen tuskastuu mistään muusta ei puhuta..näin kärjistetysti:)

Alkuperäinen kirjoittaja vilu:
[
oisko lapsella muita ongelmia jos ei tunne koska pissa tai kakkahätä...?
Kuule, se voi olla myös ihan jästipäisyyttä ja sitä ettei malta leikeistä mennä vessaan. Ihan normaali lapsi minullakin on.

Rytmittämällä selviää, osaako sen pidättämisen. Miksi lapsen pitää osata heti sanoa vessahädästään, kun rytmillä päästään eteenpäin? Tämä ei ollut meillä mikään show. Hyvin nopeasti se rytmi tuli selville ja ainakin meillä lapsesta on aina nähnyt, kun vessahätä on ollut....

Ja EI, ei varmasti ole kärsinyt siitä, että siltä on 1.5 vuotta kysytty onko sulla hätä...

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsen parasta ajatellen:

Joo, ei muuta ku anna olla vaipat. Vaikka loppuiän. Äläkä vain missään nimessä pakota lastasi opettelemaan käyttämään vessaa sinä paha äiti.

Voi vittu, niin ne lapset maksaa loppuikänsä näiden äitien lempeydestä.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsen parasta ajatellen:

Joo, ei muuta ku anna olla vaipat. Vaikka loppuiän. Äläkä vain missään nimessä pakota lastasi opettelemaan käyttämään vessaa sinä paha äiti.

Voi vittu, niin ne lapset maksaa loppuikänsä näiden äitien lempeydestä.

Painu syvälle ääliö

Kyllä meillä yritettiin pakolla pitkään, ei tullut kuin huutoa. SItten annettiin olla koko asian, poika oli munasillaan ja sitten se yhtäkkiä ite alkoikin käymään potalla.... Eli tais olla vaan siitä kiinni että piti saada tehdä "minä ite"

Eli ei voi väkisin miun mielstä opettaa ketään, sen on lähettävä siitä mukulasta jonkin verran...

Älä välitä, tällä palstalla pyörii kaikenlaisia ääriaineksia, hyvässä ja pahassa. Ei pystytä ymmärtämään, että lapset ovat erilaisia. Kun MINUNKIN lapseni on kuiva niin sinunkin lapsen pitäisi olla. Onko lapsellasi muuten joku muu kehitysvamma vai onko kyse vain puheeseen liittyvä viivästys?

Yhteistyössä