3v1kk ikäinen ei opi kuivaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Pottailu aloitettiin 8kk iässä, ja tasan 2-vuotiaasta oltu kotona ilman vaippaa, ja nyt pari kuukautta silleen ettei ole laitettu ollenkaan vaippaa päiväsaikaan, käytetty kyllässä yms. tiuhaan pissalla ettei tulisi vahinkoja. Mutta ei tuo lapsi vaan osoita mitään mielenkiintoa kuivaksioppimista kohtaan, joka päivä pissaa useita kertoja housuun eikä häntä häiritse märät housut ollenkaan. Kyllä se pysyy kuivana jos tunnin välein käytän vessassa, mutta heti jos en käytä, niin kohta on pissat housussa, ei hakeudu itse vessaan ja kysyttäessä vastaa ettei ole pissahätä :(

Meil on pian 3v täyttävä tyttö jolla sama tilanne. Pysyy kyl kuivana ku muistaa käyttää wc:ssä tasaisin aika-ajoin, mut itellä ei ole kiinnostusta opetella. En ole jaksanu ressata, kyl se aikanaan oppii!

lapsi ei ilmiselvästi ole valmis. meillä pari kuukautta vajaa 3v oppi hetkessä kuivaksi, kun jätettiin vaipat pois. sitä ennen oli lähes aina ollut vaippa. lapsi oli valmis kuivaksi.

pidä ny vaa sitä vaippaa sillä muksullas. kokeilet kuukauden parin päästä uudestaan.

Onko lapsi ihan terve? Meidän lapset ovat tuon ikäisinä jo huolehtineet itsenäisesti vessakäynneistään ilman muistuttelua. Ap:n lapsen kohdalla ei voi olla kyse vanhempien saamattomuudesta, koska lasta on opettu potalle ihan normaaliin aikaan.

Onko lapsi ihan terve? Meidän lapset ovat tuon ikäisinä jo huolehtineet itsenäisesti vessakäynneistään ilman muistuttelua. Ap:n lapsen kohdalla ei voi olla kyse vanhempien saamattomuudesta, koska lasta on opettu potalle ihan normaaliin aikaan.

ai normaali aika opettaa potalle on 8kk iässä ja sit raahata lapsi seuraavat 2v potalle ja menettää hermonsa 3v:nä ku lapsi ei opi. Ei se ole vain "opettelua".. kuivaksi oppiminen on muutakin kuin vanhempien aktiivisuutta kuskata potalle

No diu diu.... Kyllä meillä on menty kaveriksi ja jopa se pylly pyyhitty lapselta... Ennen tarhasta siirryttiin eskariin nii opeteltiin se vessakäynti ihan itsenäiseksi toimitukseksi.Mikä hiton kiire on opettaa lapset ihan liian aikaisin omatoimiseksi joka asiassa..

Missä mielessä terve? Siis aattelitko ihan kokonaiskehitystä, vai että olisi pissitulehdus? Muuten on kyllä esim. motorisesti todella taitava, luistelee sujuvasti, tunnistaa kirjaimia ja numeroita aika paljon, osaa tehdä 80 palaisia palapelejä, leikata viivaa pitkin sakseilla jne, eli muut taidot on kyllä ikätasoon nähden jopa edellä (?)

Kuivaksi oppimista siirtää yleensä se, että se aloitetaan liian aikaisin ja sitä tuputetaan lapselle liikaa, vaikka ei ole siihen vielä valmis. Itse olen kaikilta kolmelta jättänyt vaipan pois aina hetkeksi ja jos olen todennut, että homma ei suju niin vaippa takaisin ja kuukauden päästä uudelleen. Esikoisen kanssa (poika) mentiin tuolla systeemillä 2v ikäisestä tuonne 2v8kk ikäiseksi, jolloin eräänä perjantaina oli päivä-ja yökuiva ihan laakista.

Keskimmäinen oli 1v11kk kun oli päiväkuiva heti ekasta kokeilusta ja 3kk myöhemmin yövaippa pois.

Kuopuksen kohdalla oli elämäntilane (parisuhde jne) tosi retuperällä juuri tuohon parhaimpaan pottailuaikaan enkä pahemmin jaksanut keskittyä siihen. Välillä jätin vaipan pois ja tytöllä olisi ollut ilmeisesti valmiuksia, mutta minun keskittymiseni ei riittänyt siihen. Jätin vaipan pois lopulta kokonaan tuossa 2v8kk iässä. Siihen asti tyttö oli välillä päivät ihan ilman vaippaa ja välillä vaipassa, mutta kävi silti pissalla jos huomasi. Itse en siis tosiaan pystynyt keskittymään ihan täysillä siihen asiaan.

Kaksi isompaa eivät olleet pissanneet kertaakaan pottaan ennen tuota kuivaksi oppimista.

Kyllä oppii, usko pois. Meillä esikoisen kanssa alettiin pottailu 6kk iässä...kun poika oli 3,5v niin yhtäkkiä hoksasi että mikä se jutun juoni on. Siitä meni muutama kuukausi ja jälleen ihan yllättäen alkoi käydä yöllä potalla ja sekin loppui viikossa. Toisilla siinä vaan menee pidempään. :hug:

mä olen huomannut että jokainen oppii kuivaksi sitten kun oppii,ressiä siitä saattaa tulla vanhemmille,mutta ne oppii sitten kun on aika,ei yhtään aikasemmin vaikka kuin muistuttas ja yrittäs opettaa.jotkut ennemmin,jotkut myöhemmin..ei kannata verrata miten toiset ovat oppineet.mutta toki kannattaa vaikka ennemmin kysellä neuvolasta jos huolettaa,kuin täältä palstalta,jossa tulee jos minkälaisia vastauksia,ja epäillää onko lapsi terve.

[QUOTE="kaveri";22985409]ai normaali aika opettaa potalle on 8kk iässä ja sit raahata lapsi seuraavat 2v potalle ja menettää hermonsa 3v:nä ku lapsi ei opi. Ei se ole vain "opettelua".. kuivaksi oppiminen on muutakin kuin vanhempien aktiivisuutta kuskata potalle[/QUOTE]

Jos minua tarkoitat niin en ole menettänyt hermojani asian suhteen, vähän vaan mietityttää/harmittaa että miksi ei opi. Ja tuo alkuaikojen pottailu 8kk iästä lähtien oli nyt sellaista pottaan tutustumista kaikessa rauhassa vaipanvaihtojen yhteydessä, ei mitään väkipakolla istuttamista ole ollut missään vaiheessa.

Mikähän palstalääkäri täällä tekee diagnoosiaan. Ei todellakaan tarvi huolestua lapsen terveydestä! Jotkut oppii aiemmin, jotkut toiset myöhemmin. On täysin yksilöllistä, milloin lapsi on kypsä asialle. Kyllä se aikanaan oppii. Mutta ehkä itse en laittaisi vaippaa enää. Yrittäisin käyttää vessassa säännöllisesti, niin ehkä se jonain päivänä itsekin sitten hoksaa asian.

Juu ihan liian aikaisin olet alottanut. Joskus päälle 1v voi alkaa totuttaa pottaan, ehkä vasta 1.5v. Ei se sitä kuivaksioppimista nopeuta, mitä aikaisemmin aloittaa, kuten olet huomannut. Meillä poika oli tossa iässä ollut jo vuoden täysin kuiva. Aloin aktiivisesti "potattaa" poikaa 2v iässä ja 2v1kk oli täysin kuiva. Yritä jotain palkitsemiskikkaa tai ota sun kanssa vessaa ja kehu isoksi lapseksi, jos tekee pottaan/pyttyyn.

Tuli mieleen myös se, että ehkä lapsella on rakko kutistunut, kun tunnin välein häntä pissatat vessassa.. tosi usein mielestäni. eikä taida hyödyttää, kun silti housuun tekee.

Juu ihan liian aikaisin olet alottanut. Joskus päälle 1v voi alkaa totuttaa pottaan, ehkä vasta 1.5v. Ei se sitä kuivaksioppimista nopeuta, mitä aikaisemmin aloittaa, kuten olet huomannut. Meillä poika oli tossa iässä ollut jo vuoden täysin kuiva. Aloin aktiivisesti "potattaa" poikaa 2v iässä ja 2v1kk oli täysin kuiva. Yritä jotain palkitsemiskikkaa tai ota sun kanssa vessaa ja kehu isoksi lapseksi, jos tekee pottaan/pyttyyn.

Tuli mieleen myös se, että ehkä lapsella on rakko kutistunut, kun tunnin välein häntä pissatat vessassa.. tosi usein mielestäni. eikä taida hyödyttää, kun silti housuun tekee.

Ahaa, eli meillä nyt sitten ihan sen takia varmaan pissataan vielä 5-vuotiaanakin housuun kun hänelle on pottaa tehty tutuksi noin pienenä, ei sitä kuivaksi oppimis-harjoitteluksi voinut vielä siinä vaiheessa kutsua.Heh mikä mielipide.Eikä siis pissaa housuun jos tunnin välein roudaan vessaan, mutta jos en roudaa niin sitten tulee housuun.Eli kaikki toivo on nyt sitten vissiin menetetty?

[QUOTE="a p";22985609]Ahaa, eli meillä nyt sitten ihan sen takia varmaan pissataan vielä 5-vuotiaanakin housuun kun hänelle on pottaa tehty tutuksi noin pienenä, ei sitä kuivaksi oppimis-harjoitteluksi voinut vielä siinä vaiheessa kutsua.Heh mikä mielipide.Eikä siis pissaa housuun jos tunnin välein roudaan vessaan, mutta jos en roudaa niin sitten tulee housuun.Eli kaikki toivo on nyt sitten vissiin menetetty?[/QUOTE]

Ei kun se on oikeasti ihan totta. Tasan 1v osaa pidättää pissaa 1 sekunnin eli ei käytännössä lainkaan. Eli aivan turha oli 8kk vauvaa laittaa potalle, ei sitä voi edes tutustumiseksi laskea, sillä eihän vauva siitä mitään ymmärrä. Totta on myös se, että liian varhain alotettu pottailu on usein ennemmin haitaksi kuin hyödyksi. Ei se kesto, vaan miten sen tekee.

Ei kun se on oikeasti ihan totta. Tasan 1v osaa pidättää pissaa 1 sekunnin eli ei käytännössä lainkaan. Eli aivan turha oli 8kk vauvaa laittaa potalle, ei sitä voi edes tutustumiseksi laskea, sillä eihän vauva siitä mitään ymmärrä. Totta on myös se, että liian varhain alotettu pottailu on usein ennemmin haitaksi kuin hyödyksi. Ei se kesto, vaan miten sen tekee.

Joo, eli kaikki toivo menetetty, ei opi ikinä kuivaksi sun mielestä.Hain vinkkejä tulevaisuuteen, en siihen mitä on tehty 2 vuotta sitten.HEIPPA!

Mä olen tehnyt kuten ap eli aloittanut POTTAAN TUTUSTUMISEN lasten ollessa vähän alle vuoden ikäisiä. Missään vaiheessa ei tullut ongelmaa siitä, ettei lapsi olisi suostunut vessaan menemään. Molemmat lapset myös olivat päiväkuivia ennen kuin täyttivät 2. Kuopus oli tuolloin myös yökuiva ja esikoinen jätti yövaipan pari kuukautta sen jälkeen kun täytti 2. Meidän lapset ei ainakaan menneet pilalle siitä, että joutuivat raukat näkemään potan ennen kuin täyttivät 3 vuotta. 3-vuotiaana he kävivät jo itsenäisesti vessassa, vaikka toki pyykimiseen tarvitsivat apua. Mutta ei tarvinnut tunnin välein viedä vessaan tai pestä pissapyykkiä jatkuvasti.

Käytin lapsilla kestovaippoja, eikä mua innostanut ajatus pestä niitä vaippoja vuositolkulla. Uskon, että lapsen kannalta oli kivampaa, kun pääsivät ajoissa vaipoista eroon. Tätä palstaa kun lukee, tulee sellainen olo, et on epänormaalia, jos lapsi käy ekan kerran potalla vapaaehtoisesti ennen kuin on vähintään 3-vuotias. Ensin annetaan herkkyyskauden mennä ohi ja sanotaan, ettei vielä noin pientä saa laittaa potalla. Seuraavaksi ihmetelläään miksi Nico-Esmeralda ei suostu yhtään käymään potalla, vaikka on jo 3-vuotias ja edelleen täysin vaipoissa...

Yhteistyössä