3v...???

apua...alan oleen jo ihan neuvoton...
poika tahtoo lyödä äitiä eikä suostu pyytämään anteeks....miten sellasta estetään kun ei suostu kuuntelemaan ,lyö heti kun kiellän jonkun asian..
entä mites se miettimis paikka?minkälaiset on hyviä paikkoja ja miten lapsi saadaan sielä pysymään ja asia tajuaman??
 
meillä on oma huone ja ovi kiinni kolmivuotiaalle, ja sieltä ei tule pois ennen kun osaa pyytää äitiltä anteeksi ja on rauhoittunut, yrittää välillä tulla huutaen huoneesta pois mutta laitetaan takaisin sinne kiukuttelemaan.. Jos on riehumistuulella(vaarana satuttaa itsensä) niin pidetään sylissä väkisin kunnes rauhoittuu.
 
Jäähypenkki on meilläkin käytössä, mutta se on milloin missäkin lattialla. Mä oon sitä mieltä että lasta ei sais jättää jäähypenkkiin yksin vaan pitäi olla näköyhteys äitiin (tai isiin), että on turvallista olla. Nyt oon taas kokeillu "hyvällä kasvattamista" eli yritän olla huutamatta ja rankaisematta. Kumarrun lapsen tasolle ja selitän asian. Mielestäni se toimii hyvin ... kun vaan jaksaa :hug: .
Vielä: Joskus laitan jonkun lelun jäähylle yläkaappiin ja sen saa takaisin käyttäytymällä tietyn ajan, esim vuorokauden, hyvin.
 
Joo, näköyhteys vanhempiin ja se jäähypaikka ei saisi olla se oma huone, koska oman huoneen pitäisi olla positiivinen paikka lapselle, turvapaikka jonne mennä, eikä "rangaistussali".

Jäähypenkin pitäisi olla joku virikkeetön nurkka kotona, ja rangaistusaika yhtä monta minuuttia, kun on ikävuosia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipii:
Jäähypenkin pitäisi olla joku virikkeetön nurkka kotona, ja rangaistusaika yhtä monta minuuttia, kun on ikävuosia.
Näin myös meillä.

Ja se tosiaan, että sinun täytyy kyykistyä lapsesi tasolle kertomaan asioista rauhallisesti eikä huudella sieltä yläilmoista lapselle.

Ja se 3-vuotiaan anteeksipyytäminen... kärsivällisyyttä. Ehkä se pikkuhiljaa alkaa tajuumaan mitä sillä tarkoitetaan, mutta ei välttämättä ihan vielä 3-vuotiaana kuitenkaan täysin.

 

Yhteistyössä