3v uhma/kiukuttelu

  • Viestiketjun aloittaja hermo-äippä
  • Ensimmäinen viesti
hermo-äippä
onko muiden lapsosilla ilmestynyt 3v uhmaa? mitä merkkejä?
mä oon aina aatellut että meidän tyttö onkuin hangon keksi iloinen ja pirtsakka ollaan säästytty jokasesta uhmasta ei oo ollut mitään kitinöitä eikä tappeluja vauvana anto kiltisti laittaa piikit peppuun eikä itkenyt yhtään hampaatkin tuli ilman rähinöitä mutta nyt
nyt se varmaan vasta alkokin nimittäin neiti kiukuttelee kaikesta..
tänään oli tunnin sota siitä että tyttö halus laittaa hellehatun päähän ja mä pipon koska ulkona sato vettä se vaan parku parku parku en antanut periks kävin välillä toisessa huoneessa ja sanoin että ei pääse kauppaan jos ei pipoo laiteta mutta se vaan itki..toissapäivänä suuttu siitä kun en laittanut tytön nukelle sukkia jalkaan siitä ½tunnin itku show. et ne voi olla tällättestä aika turhasta ja mun mielestä se itku on aina joskus sellasta teko itkuu en tiä kertokaa miten te ootte pärjänny? ja selvinny ilman hermoromahdusta? niksejä otetaan vastaan
 
Meillä on kanssa 3 v vuotias tyttö ja kauhee uhma alkanut nyt keväällä. Tempperamenttiä löytyy. Meillä esikoispoika oli tempperamenttinen ja ajattelin että tämän pahempaa ei voi enää tulla, mutta tämä neiti on vielä pahempi. Meillä kanssa tulee tappelu ja itku asiasta kuin asiasta. Lähes päivittäin kun haen lapset hoidosta tulee neitille joku asia joka ei mene niin kuin hän haluaa ja koko kotimatkan kuunnellaan huutoa. Minä en myöskään anna kaikissa asoissa periksi. Varsinkaan töistä tullessa. Aamut on yleensä pahoja sillä millään ei jaksaisi nousta aamulla ylös ja kaikki menee väärin. Vaatteet ei passaa, kangät on huonosti jalassa, pitää kantaa autoon ym. ym.

 
Mirpeli
Meilläkin asuu reulun kolmen vanha tyttö joka muuttuu silmänräpäyksessä iloisesta prinsessasta raivottareksi. Toisinaan huutaa ja kiukkuaa mitä pienemmistä asioista, uhkaa heittää äidin roskikseen ja rikkoa koko talon, hetken päästä äiti on kultaseni rakkaani.

Mä en kyllä kovin paljoa tuon uhmiksen kanssa neuvottele mistään, jotain kun äiti sanoo, niin tehdään -huudolla tai ilman. Kyllä meille ääntä mahtuu ja kiukkua saa karjua mielensä mukaan ulos. Mitään ei kuitenkaan saa rikkoa eikä ketään satuttaa, niistä joutuu sohvalle rauhoittumaan. Huutokin loppuu yleensä nopeammin kun siihen on lupa ja jos vielä kannustan huutamaan kovempaa pahan mielen ulos niin eipä sekään ole enää kivaa.

Toi psygologi Keijo Tahkokallion kirja "Myönteinen ajattelu lasten kasvatuksessa" on tosi hyvä opus avaamaan näkökulmia lasten maailmaan. Siinä ei neuvota tekemään jollakin tietyllä tavalla vaan ennemminkin se auttaa vanhempaa siitä syyllisyydestä pois mitä kieltojen aiheuttama lapsen kiukuttelu aiheuttaa. Kannattaa jokaisen lukea, suosittelen!
 
Hilutsu
Meillä asustaa kans pieni raivotar. Välillä menee päiviä ilman raivokohtauksia, mutta seuraavana päivänä mikään ei mene Neidin mielen mukaan. Olemme antaneet huutaa kiukun pois. Yleesä rauhottuu räyhättyään aikansa. Tietysti on päiviä jolloin ei ole aikaa antaa huutaa, vaan asioiden on tapahduttava äidin aikataulun mukaan (hoitoon meno). Silloin vien huutojan mukanani ilman neuvotteluja tai odotteluja. Miten te tekisitte lyömisen kanssa? Raivokohtaus voi purkaantua äidin tai isän lyömisenä. Meillä ei "harrasteta" väkivaltaa edes telkkarista. Olen kokeillut tiukaa syliotetta, mutta sekään ei estä potkimista ja puremista.
 
meilläkin on kolmevuotias uhmakas tyttö. on päiviä kun kaikki on ihan mahdottoman vaikeaa ja kaikesta tapellaan. välillä kyllä oon tosi väsynyt. mutta sanokaapa mitä pitää tehdä esim. kun sanon että nyt mennään iltapesulle niin tyttöpä sanoo ettei mennä ja alkaa kiukuttelun.. kannanko väkisin ja pesen hampaat yms. väkisin vai mitä??? tyttö on niin kovapäinen että harvoin auttaa mitkään "nukkekin pesee hampaansa "jutut. vinkkejä väsyneelle äidille \|O
 
Meillä 4v tyttö on kiltti ja reipas ja näpsäkkä ja vaikka mitä...mutta arvaas kun asiat ei meekään niinkun neiti on ajatellu :eek: kauheeta kiukuttelua.Itkee ja huutaa ja puree ja ties mitä venkoilua \|O Siinä sitä sitte ollaan hetki jos toinenkin.Ei auta puhe vaikka tuntuu että rautalangasta vääntäs. Jostain kuitenki aina löytyy kiva naru mistä nykästä niin taas paistaa aurinko =)
 
Meillä vajaa 3v raivotar itkee usein ja välillä tuntuu että useammin kuin vauvana. Itku tulee melkein joka asiasta. Meillä on auttanut sylihoito, esim kerran kun ei millään suostunut siivoamaan leluja, heitteli niitä vain pitkin poikin. Otin tiukasti syliin ja niin siinä vierähti puolisen tuntia, välillä lupaili siivota, muttei tehnyt elettäkään kun päästin irti, tämä toistui 3 kertaa. Sitten pidin sylissä niin kauan kunnes todella rauhoittui ja niin kiltisti siivosi lelunsa ja myös sen jälkeen on siivonnut. Teki kyllä hyvää. Hiestä märkänä olivat hiukset ja välillä otin vaatetta vähemmäksi, aikamoista kiemurtelua on mutta kannattaa kuitenkin.
 
Meiltä löytyy kotoa 3v8kk poika ja 1v11kk tyttö joilla molemmilla on uhmaa.Pojalla uhma alkanut vasta tänä keväänä ja kiukuttelee milloin mistäkin asiasta vaatteista ,vessassa käymisestä ja ruuasta. Tytöllä uhma alkoi kanssa tänä keväänä ja tytöllä sitä tahtoa ja ääntä löytyy vielä poikaa enemmän.Tyttö kiukuttelee kans mitä ihmeellimmistä asioista.Vääränlainen muki,tuoli on vinossa tai ihan mistä vaan..oikeen pelkään et millainen tyttö on sitten parin vuoden päästä :\|
 

Yhteistyössä