3v tekee vieläkin tarpeensa vaippaan!!

  • Viestiketjun aloittaja "Äityli"
  • Ensimmäinen viesti
"Äityli"
Onko muiden 3 vuotiaat vielä täysin vaipoissa? Täältä löytyy yksi poika, joka vielä tekee kummatkin tarpeensa vaippaan. Välillä menee kyllä vessaan pissalle, mutta kakkaa aina vaippaan. :(
 
No,
oletko tarrataulua kokeillut? eli aina kun käy potalla ,saa liimata tarran (sun tekemään) tauluun ja kun on esim. 10 tarraa,saa lelun tai vaikka mennään uimahalliin tms. kivaa.Tuon ikäinen varmaan jo ymmärtäis.
 
"pipari"
Täällä vaippa ollu poissa nyt kuukauden Ikää 2v11kk. meillä kuivaksi opppiminen meni näin: ruvettiin 2v9kk ikäisenä säännöllisesti käyttään vessassa 2 tunnin välein (vaippa oli sillon kuitenki käytössä vaikkakin useimmiten kuiva), kunnes sit noin kuukausi sitte rupesi ilmottamaan ku pissattaa tai kakattaa ja sit jätettii vaippa pois kokonaan.
 
Onko kotihoidossa vai tarhassa? Mitä olet tehnyt kuivaksi oppimisen eteen? On hieman vaikea neuvoa, kun ei yhtään tiedä millaisessa tilanteessa olette. Itse käytin lasta potalla tietyissä tilanteissa (ennen unia ja unien jälkeen, syönnin jälkeen, ennen ulkoilua jne) ja jossain vaiheessa lapsi sitten oppikin ilmaisemaan tarpeensa. Potalla käydessä katseltiin kirjaa tai leikittiin jollain lelulla. Ei haitannut vaikka potta jäikin joskus tyhjäksi, mutta pissasta tai kakasta sai aina kehut. Lapsi oppi täysin kuivaksi aika tarkalleen 2-vuotiaana. Kotihoidossa oli ja ainoa lapsi, joten oli helppo rytmittämällä opettaa.
 
aste
Meidän poika oppi pissaamaan pönttöön 2-vuotiaana, mutta kakan halusi tehdä edelleen vaippaan. Potasta ei ikinä tykännyt ja kakkasi housuun aina jos ei vaippaa laittanut. En painostanut poikaa kakalle pöntölle, kun kerta kaikkiaan kieltäytyi tekemästä kakkaa sinne. Tai 2-vuotiaana onnistui pari kertaa, mutta sitten tuli stoppi. Ei auttanut lahjonnat missään muodossa. Kakkahädän kyllä selvästi tunnisti. No, kun poika oli 3v 2kk niin ei kerran ehtinyt hakea vaippaa, suostui pöntölle kakalle ja siitä lähtien homma onkin sujunut mallikkaasti :)

Neuvoni: kokeile lahjontaa, älä pakota. Sitten kun on valmis, niin kakkaa kyllä muuallekin kuin vaippaan :) ei se ole niin vakavaa.
 
mie tiiän
et on monia kouluikäsiäkin jotka tekee vaippaan. sellaista se elämä kuulkaas mammat on.
toisilla lapsilla tutista luopuminen ja vaipasta luopuminen kestää eikä kerta kaikkiaan onnistu. mun pojalla oli sama juttu ja ongelmia on sen jälkeen ollut vaikka muille jakaa, raivoamista ja sellaista. siirtymätilanteet on kaikkein vaikeimpia. yritä jatkaa säännöllisiä pottailuja niin kuin joku tuolla jo neuvoikin hyvän rytmin :)
 
seitsikon äiti
[QUOTE="vanha äiti";23356340]Yllättävän paljon löytyy tuon ikäisiä joiden kuivaksi oppimiseen ei ole panostettu.[/QUOTE]

Yllättävän paljon myöskin on kuivaksioppimisiässä vaihtelua ihan samalla tavalla kasvatetuilla lapsilla :)
 
"vieras"
Meidän poika oli 2.5 vuotiaana yökuiva muutamia kuukausia siitä eteenpäin oppi hiljalleen päiväkuivaksi kun jätettiin vaippa kokonaan pois, mutta kakan rupesi tekemään pottaan noin 2 kuukautta sitten ja pojalla nyt ikää 3.5 vuotta. Teki siis kakkansa pikkuhousuihin noin puoli vuotta. Ei auttanut lahjonnat eikä mikään muukaan. Rupesi tekemään kakan pottaan kun oli itse valmis ja sen jälkeen ei vahinkoja ole tullut. Vessassa kannattaa kyllä käyttää säännöllisesti parin tunnin välein.
 
"mä"
Älä huolestu kyllä poikasi oppii vielä :) Minulla poika nyt 3v3kk ja meillä on oltu kokonaan ilman vaippaa nyt 1kk. Yrityksiä on ollut moneen eri otteeseen, edellinen kerta n.1,5kk aikasemmin, ei mitään tulosta 99% kaikki tuli housuihin, samoja juttuja käytettiin esim. tarrataulua. Sitten pari kuukautta myöhemmin taas yritys ja hups vain poika osasikin pidättää pissaa ja mennä oma-aloitteisesti potalle. Hän oli silloin vasta valmis tähän touhuun. Viikko tästä jätettiin myös yövaippa pois ja kuivana on pysytty :) Kyllä ne lapset oppii kun ne on itse valmiita siihen. Me kerettiin käydä 3.v neuvolassakin niin ei siellä oltu yhtään huolissa vaikka pojalla oli vaippa edellee, käskivät vain jatkaa pottatreenejä.
 

Yhteistyössä