3v poika sai sitten pöljän paperit kehitysarvioinnissa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitee

Vieras
Ei osannut ottaa pallosta koppia, ei heittää sitä hoitajalle, ei hypätä tasajalkaa viivan yli, ei piirtää täydellistä ympyrää.
Puhe on kuulema huolestuttavaa (puhuu melko epäselvästi mutta tosi paljon ja yrittää oikeita sanoja, ei omaa pölinää). Ei osannut näyttää kuvista, että olisiko hän itse tyttö vai poika... ei ole totellut hoidossa tätien kieltoja esim, pöydässä toisten tönimisestä, nauranut vaan kielloille... jne jne... (ja niin helkkaristi kun niitä oikeita ja vääriä on meillä vauvasta asti tolkutettu ton päähän!!! ei mitään oo mennyt päähän asti!)

Sen sijaan tekee kotona 80-palaisia palapelejä, rakentaa pikkulegoilla, laittaa pyykkipoikiin roikkumaan sukkia ym pikkupyykkiä, osaa laulaa yli kymmenen laulua ja lorua, osaa laskea yli kymmeneen... näyttää empaattisuuttaan, lohduttaa, vitsailee... mutta näillähän ei ole mitään merkitystä, kun niitä ei tuossa testissä kysytty.

Mä ihan kuvittelin, että mulla ois ihan normaali ja fiksu pikkupoika, vaan ei sit ookaan. Lisätuen tarvetta arvioidaan syksyllä... Poika on nyt ollut pari viikkoa hoidossa ja ei voi mitään, mutta tulee kyllä väkisin mieleen, että 3v kotihoito oli VIRHE :(

KAIKKEA tuotako siellä tehään? Vähän alkaa hirvittämään oman pojan 3 v neuvola... en usko että nimittäin suostuu yhteistyöhän :( Eli toinen pöljä täällä :)

Kyllä tuo ihan normaalilta 3v:ltä musta kuulostaa... ehkä oli vaan väsynyt eikä jaksanut keskittyä sillä hetkellä?

En usko että on kiinni kotihoidosta tai hoidossa olemisesta kuitenkaan. :)

Hmm.. No mutta eikö ole hyvä, että saatte tukea, jos poikanne ei oikein sopeudu toisten kanssa olemiseen, niin kuin kuvauksesi perusteella vaikuttaisi? En nyt sanoisi, että pöljän paperit.:/

Meillä muuten 3v neuvola tehdään kotona juuri siitä syystä, että tuossa iässä hommat hoituu paremmin tutussa ympäristössä.

Muuten en osaa ap:lle vastata kun meillä on osanneet lapset 3 vuotiaana paljon enemmänkin kuin on vaadittu neuvolantesteissä.

No siellä ryhmässä voi olla esim. liikaa melua joka osaltaan voi aiheuttaa mm. käytöshäiriöitä, jos on ongelmia keskittymisen kanssa. Ei näitä kotona ollessa aina huomaa, eikä tarviikaan. Älä syytä itseäsi mistään.

:hug:
Tuollaisia ajatuksia minullakin oli, kun keskimmäisellä todettiin "puutteita" (olin 5v kotona). Tajusin kuitenkin, että kotona poju on saanut eväät toisenlaisia asioita varten, eikä ne vuodet suinkaan hukkaan menneet! Nyt pk:ssa saa tukea niihin asioihin, joihin sitä tarvitsee ja sinunkin lapsellasi on monta vuotta aikaa "petrata" ennen kuin koulutie kutsuu.

Sinulla on ihana lapsi, joka kehittyy omaa tahtiaan. Kaikki vaan ei sovi samaan muottiin, onneksi meitä kaikkia tarvitaan :)

Espoossa ei ole 3 v neuvolaa, vaan on 3.5 v neuvola. ja syynä kuulemma on, että niin moni ei "pääse läpi" 3-vuotiaana, mutta puolessa vuodessa tapahtuu paljon kehitystä. Eli kaupunki säästää sekä yhden neuvolan, että monet uusintakäynnit.

Älä ole huolissasi, mukavalta pojalta vaikuttaa!

Ei sun poika pöljä ole ap, eikä kotivuodet hukkaan menneet. Kerroit pojasta paljon hyviä asioita missä hän on hyvä ja varmasti noitakin testijuttuja ois tehny kotona paremmin. Arvaa vaan tekikö mun 1,5v neuvolassa mitään vaikka kotona osaakin.

Äläs vielä masennu. Mulla tytär ei osannu viisikkoa tehdä neuvolan mielestä oikein, ei oikein mitään kohtaa. Ainoastaan liikunnallinen puoli läpäis. Neuvolasta oltiin jo typerän papereita antamassa ja passittamassa erikoiseskariin. En suostunu mihinkään. Ja takana se, että tytär oli kuuroutunu liimakorvien takia 3vuotiaana ja vasta 5vuotiaana sain tapeltua erikoislääkärin katsomaan tyttären korvia. Putkitus kiireellisenä ja lääkäri kertoi moneen otteeseen, että ottaa ikäryhmänsä kiinni vuoden sisällä. Tätähän ei uskottu neuvolassa

Nyt tyttö on vitoselle menevä ja on ollu ekaluokasta lähtien luokkansa priimus.

:( Meillä poika aloitta päiväkodin 2v.Neuvolassakin sanottiin,että nyt krkea aika,että mene töihin vaan niin siellä kehittyy puhekkin sitten paremmin.No tässäpä nyt ollaan kotona vauvan kanssa ja poika tayttää kohta 4v.Aika vaikeaa oli puheen mennä eteenpäin pk:ssa,kun oli siellä mykkä koko päivän.Puhui aamulla kun vietiin ja päivällä kun haettiin,mutta muun ajan siellä oli hiljaa koko päivän.Kommunikoi joko nyökkäämällä tai pudistamalla päätään.
Toisille lapsille puhui jotain jos oli pakko,hoitajille ei puhunut mitään =(,että tämmöstä kehitystä meillä.Pojan puhe rupsi heti etenemään vaihdilla,kun jäi kotiin kanssani,mutt sitä en tiedä mites sosialisoida häntä toisten lasten kanssa leikkiin.Kotona kyllä leikit sujuu 2 sisaruksen kanssa.
Fyysisesti hyvin kehittynyt lähti kävelemään 10kk ja oppi ajamaan pyörällä ilman appareita 2v.Nyt on 4v.neuvola edessä,niin saa nähdä joko pitää aloittaa puheterapia.Muuten puhuu hyvin,mutta s ja r puuttuu ja jotkin kirjaimet vaihtavat paikkaa...

Ei 3veen tartte ottaa koppia.

Arvioon vaikuttaa niin moni asia, myös se miten lapsi tulee toimeen aikuisen kanssa. Meillä hoitajan arvio muuttui radikaalisti kuukauden kuluttua, kun meidän ärrimurri tuli yhteistyökykyisemmäksi :laugh: Sanoi oikein, miten erilaista toiminta on kuin hetkeä aikaisemmin.

Mutta mitään väärää ei ole, sillä että lapsen tarpeita katsotaan heti. Vaikkapa meillä oli hyötyä sillä, että pari kuukautta lapsi harjoitteli pukemista rauhassa - ei hälinässä. Meillä kaikilla on hyvät puolet ja heikkoudet. Kukaan ei ole täydellinen.

Tuskin "pöljän papereita" poika sai. Ja ei neuvolassa yksittäisen tehtävän "missaaminen" mitään tarkoita, kokonaisuus ratkaisee. Useat lapset eivät käsittääkseni tee kaikkea pyydettäessä neuvolassa. Meid'änkin poika sanoi, kun piti piirtää ympyrä, että "ei kun mä haluun piirtää neliön". Ja se piirsi neliön.

Siis apua. Meillä myös sama edessä ja samalta toi meidänkin muksu tuntuu kuin teidän, eli samoja asioita otaa.

Mitä kaikkea siellä 3v-neuvolassa siis pitäisi oikein osata?

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ei sun poika pöljä ole ap, eikä kotivuodet hukkaan menneet. Kerroit pojasta paljon hyviä asioita missä hän on hyvä ja varmasti noitakin testijuttuja ois tehny kotona paremmin. Arvaa vaan tekikö mun 1,5v neuvolassa mitään vaikka kotona osaakin.

Näin juuri. Ne testit on testejä. Tässä elämässä tarvitaan muutakin taitoa kuin noita. Kuulostaa siltä, että pojallasi on "tuhat rautaa" tulessa ja yhtäaikaista yritystä joten kaikki taidot ovat kehittymässä yhtäaikaa ja viivästyttää.

Kuule ap; parasta, mitä olet lapsellesi voinut tarjota, on kolmen vuoden kotihoito! Esim. empaattisuus ei kehity suuressa päiväkotiryhmässä, jossa lapsi on liukuhihnatuote.

Ei ole lapsesi vika, jos neuvolatarkastuksessa ei saada esiin sitä kaikkea, mitä hän osaa.
Kaikki kolmivuotiaat eivät puhu selkää kieltä pitkin ja monimutkaisin lauserakentein. Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa!

Mun kolmivuotias tyttöni osaa kaikki ne asiat, joita kolmivuotisneuvolassa kysyttiin, mutta eipä suostunut minkäälaiseen yhteistyöhön. Liekö sitten syynä se, että tuolla neuvolakäynnillä sekä terveydenhoitaja että lääkäri olivat ventovieraita, mikä tuli tälle äidillekin yllätyksenä ja pettymyksenä, ja annoin sen asenteessani kyllä varmasti lapsenkin aistia (mm. terveydenhoitajan kysymykseen "mitäs teille kuuluu" vastasin tylysti "ihan samaa kuin tähänkin asti"). Ei siis äidiltä rakentava tapa toimia, mutta ihminen olen minäkin tunteineni.

Rakasta sinä poikaasi, ja luota siihen, että kotihoidolla et lastasi ole onnistunut pilaamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis apua. Meillä myös sama edessä ja samalta toi meidänkin muksu tuntuu kuin teidän, eli samoja asioita otaa.

Mitä kaikkea siellä 3v-neuvolassa siis pitäisi oikein osata?

Meillä katsottiin näkö, kuulo ja tietty paino ja pituus. Hoitaja jutteli paljon lapsen kanssa, piti kertoa kuvasta ja löytää siitä tiettyjä asioita (kaiketi näköäkin tällä testattiin puheen lisäksi). Sitten oli pyyntöjen sarjoja, esim.tyyliin "ota punainen pallo ja nalle lattialta, laita nalle koriin ja tuo pallo minulle". Sitten lasta pyydettiin kävelemään varpailla ja pomppimaan ja sitten heiteltiin palloa. Lapsen piti piirtää mallista viiva ja sitten se ympyrä. Kaikki tapahtui leikin lomassa ja meilä ainakin tosi leppoisasti. Kiva hetki oli.

Ja jos johonkin terapiaan pääsee, sehän on aina onni!

Nuo neuvolan testit taitaa ajaa takaa sitä, että motorinen ja puheen kehitys kulkevat käsi kädessä (kuten moni muukin asia). Tietty voi tuntua kurjalta, mutta parempi viedä lapsi ajoissa yhteen ylimääräiseen arviointiin, kuin huomata myöhemmin, että tarvetta olisikin kumminkin ollut. Ei testaus tai arviointi tarkoita automaattisesti, että lapsi on huono, tyhmä, tai tällä on kummalliset vanhemmat.

Tuo puheen kehitys ryhmässä kai sitten johtaa siitä, että moni huonomminkin puhuva tulee ymmärretyksi kotona, eikä tarvetta opetella puhumaan selkeämmin synny. Tarhassa kai sitten yrittävät panostaa tähänkin puoleen. Vaikka mikään ratkaisu ei olekaan semmoinen, että se kaikille kävisi.

Mun ystävän 3-v puhuu ihan hirveän epäselvästi. Hoitoon laittaminen paransi puhetta, mutta epäselvää on edelleen. Omituisinta on se, että jos lapsen mummo on paikalla, poika puhuu ihan fiksuja ja hyvinkin selkeästi. Omalle äidilleen puhuu kaikkein huonoimmin, mutta äitipä toki ymmärtääkin, mitä poika on milloinkin vailla.

Kiitos teille, te ootte ihania ?

Kieltämättä nyt heti "tuomion" saatua on paha olo ja ihan varmasti ylireagoinkin asian suhteen... ihana lapsihan tuo on ja osaa monia juttuja. Ja tosiaan hoidossa ollut vasta hetken eikä tätikään häntä vielä tunne (tuo 3v arviointi tehdään meillä hoidossa ja neuvolassa sit ne terveystarkastusjutut) ja syksyllä katsotaan vielä uusiksi tilannetta. Kyllä mä ite uskon, että homma alkaa sujua.

(Mä oon kyllä vähän yliherkkä ton lapsen kaikkien arviointien suhteen :/ Poikaa tehtiin vuosikaudet ja hänen jälkeensä on saatu vaan kesken menneitä pikkusisaruksia... tuntuu, että on ittellä kauheet suorituspaineet onnistua tän lapsen kanssa ;) Hölmöä juu... )

Mulla muuten oli aikanaan äiti aivan raunioina, kun en halunnut tehdä oikeastaan mitään, mitä neuvolassa olisi pitänyt. Jopa se suunnilleen 5-veenä piirrettävän ihmisen kuvan olin pyöräyttänyt vähän sinnepäin... Siitä mulla kyllä on heikko muistikuvakin, mua ärsytti, kun ensin ehdotettiin, että piirrelläänpäs, enkä sit saanutkaan piirtää, mitä olisin halunnut. Ajattelin, että lakkaa täti ruinaamasta kuvia, kun teen oikein ruman.

Mun mielestä se neuvolan 20 minuutin käynti on aika pieni osa kokonaisuutta.
Mun lapsesta sanottiin vauvana(en nyt muista montako kuukaitta oli) kun ei käsistä nostamalla kannatellut päätään kovin hyvin ,että tätä laste ei näköjään ole pidetty kun sylissä, kun ei päätään kannatella osaa. Kuitenkin lapsi oppi ryöminnän, konttauksen kävelyt ja muut huomattavasti keskivertoa aikaisemmin ja sitä todellakin oli pidetty lattialla paljon.
Kaverin lapsi taas hieman isompaa oli neuvolassa, koska vanhemmat oli huolissaan kun lapsi ei puhunut ja olisivat halunneet apua. Täti teki ensin perus tutkimukset kuten pituus ja paino. Näiden jälkeen lapsi alkoi pukea ja sanoi että: Maija laittaa paidan päälle. Tämän jälkeen neuvolan täti kirjoitta papereihin että puhuu lauseita, todellisuudessa lapsi ei niitä puhunut, mutta "terveen" paperit tuli ja apu jäi saamatta. Myöhemmin tuli sitten kiire hoitaa lasta, että pystyi aloittamaan koulun normaalilla luokalla.
Eli älä huolehdi yhdestä neuvolan lausunnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mulla muuten oli aikanaan äiti aivan raunioina, kun en halunnut tehdä oikeastaan mitään, mitä neuvolassa olisi pitänyt. Jopa se suunnilleen 5-veenä piirrettävän ihmisen kuvan olin pyöräyttänyt vähän sinnepäin... Siitä mulla kyllä on heikko muistikuvakin, mua ärsytti, kun ensin ehdotettiin, että piirrelläänpäs, enkä sit saanutkaan piirtää, mitä olisin halunnut. Ajattelin, että lakkaa täti ruinaamasta kuvia, kun teen oikein ruman.

HEH, mää muistan sitä, että käskettiin piirtää ihminen. Sanoin, etten halua, enkä jaksa nyt. Annettiin paperi ja kynä ja yritettiin houkutella siihen. Piirsin sitten ihmisen lähinnä tikku-ukko tyylisen toisten mieliksi. Sit alkoi kamala valitus, että "mikset piirtänyt sormia ukolle". Muistan vieläkin sen syyllistämisen, ku ne näytti vanhaa piirustani, jossa oli sormet ja kyseli kokoajan asioita. Suutuin, otin kynän ja vetelin ukolle sormia. Mutta eipäs kelvannutkaan, vaan alettiin "vängätä", miksi piirsit _vain neljä sormea jne. Tiesin, että ihmisellä on viisi sormea, mutta en vain halunnut alunperin ylipäätään piirtää mitään niin yritin luistaa ja tehdä vähemmän ja nopeasti vaan.

Muistan siis lapsena kuinka stressaavaa ja ikävää toi oli, kun ei riittänyt mitä teki.

Yhteistyössä