3v oksennellut ja kuumeessa 4 päivää, lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jenni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jenni"

Vieras
3v alkoi flunssa ja oksentelut, kestänyt nyt 4 pvää. Kuumetta koko ajan , yleensä aamusin 38 astetta ja nousee iltaisin 39 asteeseen.

Lähinnä lapsi tuijotta telkkaria, leikkiä ei jaksa. ripuliakin on. Aina kun syö oksentaa, juo vähän mutta ei ole kuivunut.

Pitäskö käyttää jo lääkärissä kun tuo kuumekin on koko ajan, jos olisi korvissa tulehdusta?

Onko nyt jotain pitkäkestosta oksutautia liikkeellä? Muut perheessä ei ole sairastuneet.

Kuume lisää nestehukkaa ja siihen tuo olsentelu ja ripuli päälle niin ei hyvä.. Suolasta tulee lisäksi puute kun noin monta päivää kestää, ootko antanu ripulijuomaa tai muuta mistä sais suolaa? Jokatapauksessa veisin lääkäriin tänään.

oon yrittänyt antaa sipsejä ja ripulijuomaa jos ne edes menisi.. Ruoka ei maistu ja ripulijuomakin tulee ylös. oon antanut sitä n. 5ml kerrallaan muuten oksentaa heti

ei ole tosiaan syönyt nyt 4 päivää mitään oikeaa ruokaa.

Josko vaikka soittaisit tk:n hoidon tarpeen arviointiin ja kysyisit sieltä (tai yksityiselle jos siellä käytte)? Itse jo menisin, jos ripulijuomakin pieninä annoksinakin tulee heti ylös.

Noro nostaa kovan kuumeen ja saattaa kestää pitkäänkin (meillä viikon). Rankka tauti mutta jos ei kuivunut ole, niin jatkaisin antamalla osmosalia ohjeen mukaisesti ja ruokaa sen mukaan mitä maistuu. Sipsejä voi imeskellä niin saa suolaa.

Jos yli 5 päivää kuume ja oksentelu kestää, veisiin lääkäriin. Rotavirus kestää tavallisesti 2-5 päivää, mutta voi kestää viikonkin. Jos kuivuminen merkkejä on, niin veisiin lääkäriin aikaisemmin. Kuivuminen merkkejä on: lapsi väsähtää, ei jaksa leikkiä
suun limakalvo, kieli ja huulet ovat kuivat
kyyneleitä ei tule lapsen itkiessä
lapsi on laihtunut
virtsaa tulee vain vähän
silmät painuvat kuopalle ja ihon kimmoisuus on vähentynyt.

Meillä meni vähän isompi lapsi yhtäkkiä tosi huonovointiseksi, oli pahoinvointia, ruoka ei maistunut, parina päivänä kuumetta. Löytyi keuhkoputkentulehdus ja korvatulehdus.

Kehotan siis menemään lääkärille.

Täällä Oulun seudulla on ollut ainakin paljon semmoista "tautia" liikkeellä jossa korkea kuume ja osa myös oksentelee ja ripuloi, meilläkin käväs semmoinen. Itsellekin tuli ja en muista milloin viimeksi olen ollut niin kipeä, kuume oli yli 38 ja joka paikka oli kuin jyrän alle ois jäänyt sekä pää oli niin kipeä että oksentelin. Ruoka ei maistunut pitkään aikaan taudin jälkeenkää ja sitten muutama päivä kuumeen laskemisesta meni maha aivan ripulille. Outoa taudissa oli se, ettei mitään flunssan oireita ollut ollenkaan...

Yhteistyössä