Minkä kokoisia olette itse? Miten lapsen kasvukäyrät menee?
Väittämä, että lapsi syö kun on nälkä, toimii useinpien lasten kohdalla. Kaksi vanhintani eivät syöneet, eivät leikki-ikäisenä, eivät koululaisena, jos ruoka ei ollut mieleistä. Semmosta kuin nälkä tai kasvukauteen liittyvä kamala nälkä meillä ei ollut. Annokset olivat pieniä. En ollut huolissani, sillä aina kun huolestuin ja kyselin, oli vastaus tuo yllämainittu: lapsi osaa itse määritellä nälkänsä. Onko teillä ruokaa kaapissa, kysyi eräskin lääkäri kun lapsi hento, pieni ja koululainen. ON tietysti, olin hölmistynyt. No sitten kyllä syö... ei syönyt, jos ei mieluista ollut: ei mulla ole tuon ruuan nälkä...
Näin jälkeen päin ruoskin itseäni: olisi pitänyt syöttää, passata, tehdä valmiiksi... Katsoa, että proteiinia saa tarpeeksi tai vähän enemmänkin, olla kyttäämättä mitään rasva-juttuja, sallia epäterveellisiä useammin tai vaikka joka ilta... siis esim. lihapiirakoita iltapalaksi.
Olivat pienenä just tommosia pieniä kuten sinunkin 3-vuotiaasi. Tasivat olla samaa koko luokkaa... ellei peräti pienempiäkin... laihoja, silti neuvolassa ei puututtu, avainsana oli päivähoito, jossa itse asiassa saivat ihan liian vähän ruokaa, siksi kasvu pysähtyi.
Nuorimman kohdalla toimin toisin.
Hän on nyt 3 v ja vaikkei ole mitään pikkusisarusta tässä, vaikka osaa toimia itse yms., kotona heittäytyy passattavaksi. Joskus syötän voileivänkin. Päiväkodissa pitää olla niin reipas. Näitä syötettävänä olemisen kausia on aika usein.
Vinkki: laita pieni annos ruokaa ja sen jälkeen saa vaikka voileipää tai jotain vastaavaa josta tykkää. Meillä tykkää näkkileivästä ja hapankorpusta. Tai puoli purkkia jugurttia jälkkäriksi esim.
Jos vaihtoehtona on huolestuminen että saako ruokaa tarpeeksi, niin kyllä minä syöttäisin sitten, ja niin teenkin. Tiedän, näin ei kaikki toimi, mieluummin kannan huonoa omaatuntoa liiallisesta passaamisesta kuin siitä, että lapsen kasvu pysähtyy tai hidastuu tms.
Aivotkin tarvitsee toimiakseen energiaa.
Älä nyt säikähdä, ei ole tarkoitus maalata mjitään kauhuskenaarioita, kirjoitan ihan vain omasta ajattelusta kun kokemus on noista vanhemmista lapsista, huonosyömäsistä, pienikokoisista.
:flower: