3v lapsi on tarkka siitä että vaatteet sopivat yhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aika turhis mutta laitan nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aika turhis mutta laitan nyt

Vieras
Mun just 3 vuotta täyttänyt tyttö on nyt pari kuukautta ollut tosi tarkka siitä että vaatteet sopii yhteen.

Yks päivä vaan sanoi ilahtuneena, että hänen paidassaan on samaa väriä kuin sukissa ja minä siihen vaan neutraalisti totesin että kas niinpä onkin. Sen jälkeen tyttö on tehnyt näitä havaintoja joka päivä ja jopa itse ehdottaa että mitä nyt laitetaan että ne käy yhteen ja oikeassa on.

En tajua mistä tollanen voi tulla, koska mä en koskaan puhu vaatteista muuta lapselle kuin että nyt laitetaan nämä vaatteet päälle.
Oon kyllä aina pukenut lapsen niin että vaatteet sopii yhteen, mutta siitä ei tosiaan puhuta. Mua häiritsee kovasti että pieni lapsi kiinnittää huomiota tollaseen "pinnalliseen & epäolennaiseen".

Hah, welcome to my life. Uskoisin että se oma tarkkuus kyllä vaikuttaa enemmän kuin uskotkaan, lapset on herkkiä huomioimaan asioita. Ja toki varmasti luonnekkin vaikuttaa.
Mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa että lapsi tai aikuinen tahtoo pukeutua nätisti ja on tarkka vaatteistaan. Kunhan siitä ei tule koko elämää niin että aletaan vaikka blogia pyörittämään siitä mitä on tänään pukenut päällensä.
Suomessa elää omituinen mentaliteetti että on väärin kiinnittää huomiota ulkonäköön ja että ainoastaan käytännöllisyydellä on merkitystä. En minäkään lähtisi piikkareissa lumikinoksiin hoipertelemaan mutta kun käytännöllisiäkin vaatteita saa kauniita.
Anna tyttösi olla tarkka vaatteistaan, rajoita vasta jos/kun alkaa menemään liiallisuuksiin (tahtoo vaihtaa vaatteita jatkuvasti ilman että ovat likaisia tms)

Alkuperäinen kirjoittaja SP:
esteettisyys voi olla luonteenpiirre eikä suinkaan oo pinnallista.

Niinpä.

Ennemmin mä olisin huolissani siitä jos lapsi vetäis samanlaisia vaatteita päälleen kun mä skidinä... Salaa, kun äiti ei olis muuten antanut... Kaikkea epäsopivaa ja räikeää. Äidin 80-luvun olkatopattu seitsemänvärinen silkkipaita ja sen isot ja koreet napit oli niiiiiin in. Joo, mua kiusattiin koulussa..

Mun tyttö alkoi huomaamaan reilu parivuotiaana näitä myös. Nyt koululaisena on edellen tarkka mitä haluaa päällensä, ts. värien pitää sopia yhteen. Ei se ole huono asia.

Ajattelin että täällä kovasti tyrmättäis tästä asiasta, että olen tehnyt jotain väärin :) Itse en muotia seuraa, mutta vaatteet & värit kyllä aina sopii toisiinsa ja samalla tavoin olen pukenut lapseni vauvasta asti.
Toivottavasti tosiaan tuo piirre pysyisi normaalin rajoissa, ettei tulisi mitään yliampumisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ajattelin että täällä kovasti tyrmättäis tästä asiasta, että olen tehnyt jotain väärin :) Itse en muotia seuraa, mutta vaatteet & värit kyllä aina sopii toisiinsa ja samalla tavoin olen pukenut lapseni vauvasta asti.
Toivottavasti tosiaan tuo piirre pysyisi normaalin rajoissa, ettei tulisi mitään yliampumisia.

En seuraa minäkään eikä pukeutuminen voisi vähempää kiinnostaa aiheena. En tiedä mistä tyttö on saanut geeninsä :D

Sen vielä lisään, että nyt koululaisena tyttö saa itse mnnä rahan kanssa kauppaan ostamaan vaatteensa, koska sillä on niin tarkka näkemys siitä mitä haluaa pukea.

Eiköhän tuo ole lähinnä luonteen piirre. Mun sisarussarjastani yksi veli, siis poika, oli kuulemma pienestä saakka samanlainen. Noin kolmivuotiaana valitti aamiaspöydässä, jos pöytä oli rumasti katettu. Koululaisena halusi kieltää meiltä muilta lumessa leikkimisen, ettei piha mene ruman näköiseksi. Teini-ikäisenä vietti peilin edessä paljon enemmän aikaa kuin minä ja sitä ahdisti, kun minua ei ulkonäkö pahemmin kiinnostanut. Nyt aikuisenakin sillä on todella nätti koti ja aina hyvin toisiinsa sopivat vaatteet.

Eli luonnejuttu taitaa olla, kun meistä vain yksi oli tuollainen. Jos olisi opittua, niin kai me muutkin.

Mun juuri 2v.täyttänyt tyttö pukiessa tokas tummansinisten toppahanskojen kohdalla:
-pojan hanskat, haluan omat :o Kaupassa ei suostunut sovittamaan vihreetä pipoa, kun se oli pojan???? Tosin äitini kertoi että minulle oli pienenä tullut "allergiaa" tummansinisistä sukkahousuista :laugh: :laugh:

Mun tyttö oli n. 3 v iässä tarkka pukeutumisestaan. Poika myös, mutta hieman eri tavalla; siinä missä tyttö vertaili värejä ja totesi että tämä liila hiuspanta sopii hienosti tämän liilan mekon ja liilojen sukkisten kanssa, niin poika halusi ehdottomasti housut joissa on paljon taskuja & paidan/takin jossa on huppu :)

Mutta ei tyttö nyt 6 v iässä ole enää niin tarkka siitä, että vaatteet ovat sävy sävyyn. Poika (tänään 4 v) on edelleen sitä mieltä, että housuissa pitää olla taskuja.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja miirikki:
Tosin äitini kertoi että minulle oli pienenä tullut "allergiaa" tummansinisistä sukkahousuista :laugh: :laugh:

Sininen väri allergisoi ihan oikeastikin :)

Joo, mutta näin ei ollut mun kohdalla. Olin myös "allerginen" monille ruoka-aineille päiväkodissa ja äiti sai usein puhelun töihin -onko tyttö oikeasti allerginen kalalle? yms. :D

Toinen meidän pojista on noita värien yhteensopivuuksia yhteen aikaan kovastikin katsellut ja hän ei yleensä koskaan halua pukea mitään keskenään riiteleviä väriyhdistelmiä. Tytöllä taas tuntuu olevan, että mitä kamalampi yhdistelmä vaatteita, sitä parempi hänen mielestään :laugh: :laugh:

Yhteistyössä