3v jää päikkärit pois, tilalle tv?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päikkäripäivi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päikkäripäivi

Vieras
3 vuotias on jättämässä päikkäreitä pois, miten tyhmä idea on vaihtaa päiväunet dvd:n katseluun? Lapsi on toisinaan hyvin väsynyt päivällä (touhutaan paljon ulkona), ja saattaa nukahtaa ihan hyvin ja nukkua tunnin päikkärit. Nyt useammin on ollut aikamoista hulinaa se päikkäreillä olo, ei millään rauhoitu ja jos/kun rauhoittuu, nukkuu alle tunnin. Jos päikkärit on venyneet, kostautuu se illalla, eikä nukkumisesta tule mitään ennen klo 22.00.
Ajateltiin kokeilla jättää päikkärit kokonaan pois. Mutta mitä tilalle? Tuo ei ihan varmasti suostu jäämään kirjoja lukemaan omaan sänkyyn. Voisiko sen tilalle ottaa jonkun lastenohjelman katsomisen? Katsoisi tunnin telkkaa sohvalla ihan rauhassa.

Mitä te muut tarjoatte päikkäreiden tilalle?

Dvd on ihan hyvä vaihtoehto. Mutta valitse joku rauhallinen, vaikkapa musiikkia sisältävä versio. Meillä myös kuunneltiin Rölli-cd-levyjä aikoinaan.

Ja jos lapsi kuitenkin joskus nukahtaa, anna nukkua.

Meillä ihan normaalia toimintaa on ns. entinen päikkäriaika. Joskus katsotaan televisiota, joskus luetaan kirjaa, pelataan pelejä jne.

Jos sen haluaa pitää jonain ns. rauhoittumisen hetkenä niin kai siinä on hyvä tehdä jotain "rauhallista", esim. lueskella tai sitten vaikka piirtää jne.

Tv:tä katsoessa lapsi ei kyllä pääse lepäämään. Meillä
Mennään vanhempien sängylle pötköttelemään, ensin luetaan kirjaa ja sitten pötkötellään vaan hetki. Jos vauva on hereillä niin laitan lapsille satucd:n mitä kuuntelevat huoneeseen, yleensä sängyissään pötkötellen.noita saa kirjastosta erilaisia. Jossei lapsesi vielä jaksa kuunnella tuommoista niin rauhallinen musiikki varmaan ajaa saman asian.

Ok, kiitos. Voin siis suht hyvillä mielin laittaa levyn pyörimään. Minä olen yleensä puuhannut omia juttujani lapsen päikkäriaikana, mielelläni pitäisin niistä kiinni. Iltaisin luetaan iltasatu ja jutskaillaan sängyssä päivän asioita, mutta päivällä mielelläni soisin itsellenikin pienen "lepohetken"... http://kaksplus.fi/images/icons/icon11.png Nuo satucd:t on hyvä idea, pitää käydä kirjastosta lainaamassa, voisi hyvinkin kiinnostaa lasta. :)

Jos haluaa lapsen lepäävän, ei telkkarin katsominen ole paras idea. Satu-cd:tä meilläkin on käytetty ja yleensä kuunneltuna ilman kirjaa. Telkkaria vain silloin tällöin.

Ei varsinaisesti otettu mitään "tilalle",vaan kun päikkärit jäi pois niin äidin ihan oma aika jäi pois. Vasta kun kuopus siirtyi yksiin uniin,tuli mulle ja esikoiselle "oma päikkäriaika". Sillon useimmiten lapsi (vähän alle 4v) maalasi vesiväreillä ja mä join kahvia ja luin lehteä siinä vieressä.

Tunti putkeen ruudun edessä on musta tosi pitkä aika 3v:lle.

No kyllähän pikkukakkonenkin kestää sen tunnin...

No joo, itse annan lapsen katsoa aika paljon piirrettyjä, koska en vaan jaksa olla seurana koko ajan. Aamupiirretyt, päikkäripiirretyt ja usein vielä illallakin vähän aikaa. Toki myös ulkoillaan, käydään kerhoissa, nähdään kavereita, maalaillaan, muovaillaan yms. Mutta tyttö ei kauaa leiki yksinään, joten telkkari ja tabletti vaan helpottaa elämää.

Ja on meillä vauva, joka herättelee ihan riittävästi että koko ajan on vähän uupunut itse.

Ei telkkaria tilalle! Lapsen aivot vain ylivirittyvät. Mieluummin vaikka kunnon pötköttelyhetki lukien äidin kanssa. Nukkuu jos on nukkuakseen tai sitten vain lepäilee. Jos ei nuku niin onhan sulla se päikkäreiden mittainen "oma aika" sitten illalla. Lukekaapa esim. Keijo Tahkokallion mielipiteitä median käytöstä pikkulapsilla.

Meillä 3v joka ei todellakaan rauhoitu paitsi tv:n ääreen, lukee kirjat hetkessä, satuja kuunnellessa jumppaa ja tarhassakaan ei koskaan nuku vaan peuhaa koko päivälevon sängyssään niin että tädit ovat välillä hätää kärsimässä... Ei ole mitään ylivilkkaushäiriöitä tms. Aivan normaali lapsi, joka nukkuu yönsä niin hyvin 12-13 h putkeen syvää unta, ettei tarvitse päiväunia. Päikkäreiden tilalla katsoo nauhalta edellisen päivän pikkukakkosen, eli jotta ei tulisi "liikaa ruutuaikaa", ei katso ollenkaan telkkaria tms. muulloin. Pikkukakkosta katsoessaan köllöttelee sohvalla ja rauhoittuu. Samalla saan itse hetken hengähtää. Näin ollaan ratkaistu asia, ja ei tässä mun mielestä mitään pahaa ole, eli suosittelen!

Yhteistyössä