3V. JA REIKÄ HAMPAASSA!!

Aapuuva...
Meitin 3v pojalta löytyi hampista pienen pieni reiän alku...
Mitäköhän ne mahtaa hammaslääkärissä sille tehdä?!?
Paikkaako ne maitohampaita...?
Reikä on kulmahampaassa, joten ei ihan ekana kuitenkaan tipu...
Äitiä taitaa pelottaa poitsua enemmän tuo operaatio :ashamed:
Auttakee
\|O
 
kyllä ne paikkaa ettei reikä päse pahaksi. ja eivät mielellään edes puuduta koska lapsi saattaa pelätä enenpi sitä puutunutta naamaa kuin sitä poran tärinää.
kannattaa kotona vaik harjoitella hammaslääkärileikkiä että suu pitää olla auki ja koskettelet lusikalla suuhún tai jotain. ja purutuen laittavat luultavasti ettei nappaa suuta kiinni kesken kaiken. meillä meni ihan ok paikkaus vaikka jännäsin miten menee.
 
jj25
juu meidän neidillä on muutamakin reikä (itsellä eka paikattu 2v) vaikka niin kovasti toivoin että olis tullu isin suvun hammaslaatu ku heidän suvussaan ei reikiä näy, mut ei sit tullu!! Käytiin tossa syksyllä ku neiti oli 3v hammaslääkäris ja vaikka oli puhuttu siitä paljon kotona niin ku tuoli laskettiin alas ja oli isin sylissä niin isi sai pitää kaksin käsin kiinni ja minä päätä ja sit pistettiin vielä ne purutuet että sai katsottua suuhun

ei paikattu ja sanoi että ei välttämättä tarvii paikata jos ei vaivaa, mutta ei sais syödä paljon makeeta ja pitäs pestä ahkerasti hampaita =)
 
mamis74
Meillä myös 3vuotiaalta löytyi marraskuussa reiän alut molemmista alatakahampaista. Ei ollu paikattavia, mutta kontrollin pistivät puolen vuoden päähän. Saatiin sitte joululahjaksi sähköhammasharja, koska hammashuoltaja suositti. Nyt käytiin kontrollissa ja molemmat reiänalut oli poissa!!! :) Muutenki tuo sähköhammasharja on itelläki tosi hyvä. Eikä ole tarvinnu tapella pojan hampaidenpesun kanssa.
 
LeenaK
Meidänkin esikolla löytyi 3-vuotiaana reikä :-( ja paikattiinkin, mutta ei poralla vaan 'lusikalla' hammaslääkäri kaivoi huonon aineksen ulos ja sitten pantiin paikka. Pitää kyllä vissiin joskus vaihtaa, ellei ole jo hammas irronnut sitten. Kova paikka oli minulle, jäi ihan hammaslääkärikammo. :-(
 
Meilläkin löytyi reikä jo alle 3 v. mutta koska ei aukaise suuta niin aluksi käytettiin sellaista geeliä parin viikon välein. Nyt poika jo 4 v. ja reiälle ei ole tehty mitään vielä. Kontrollit puolen vuoden välein ja lääkäriin jos alkaa valittamaan. Jos ei muu auta niin sitten nukutukseen sairaalaan... Katsellaan. Hampaita kyllä pestään säännöllisesti. Pitäisiköhän kokeilla sähköharjaa????
 
hammaspeikko
Hei!

Haluaisin vain sanoa, että hammasluun laatu ei periydy vaan lapset perivät vanhempiensa reikäbakteerin (streptococcus mutans) jos syödään ruokaa samalta lautaselta tai samalla lusikalla tai "putsataan" pudonnut tutti omassa suussa. Siis vanhemmat, voitte säästää lapsenne monelta hammasmurheelta kun ette siirrä omaa sylkeänne lapsen suuhun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2005 klo 14:13 hammaspeikko kirjoitti:
Hei!

Haluaisin vain sanoa, että hammasluun laatu ei periydy vaan lapset perivät vanhempiensa reikäbakteerin (streptococcus mutans) jos syödään ruokaa samalta lautaselta tai samalla lusikalla tai "putsataan" pudonnut tutti omassa suussa. Siis vanhemmat, voitte säästää lapsenne monelta hammasmurheelta kun ette siirrä omaa sylkeänne lapsen suuhun.
Minäkin olen kuullut tämän, ja se on varmasti totta, mutten ymmärrä miten mulla voi olla yhtä rapistuvat hampaat kuin isälläni vaikka tapasin hänet ekan kerran parikymppisenä... :eek: Kunhan ihmettelin... ;)
 
Mamis74
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2005 klo 12:10 mertsi kirjoitti:
Meilläkin löytyi reikä jo alle 3 v. mutta koska ei aukaise suuta niin aluksi käytettiin sellaista geeliä parin viikon välein. Nyt poika jo 4 v. ja reiälle ei ole tehty mitään vielä. Kontrollit puolen vuoden välein ja lääkäriin jos alkaa valittamaan. Jos ei muu auta niin sitten nukutukseen sairaalaan... Katsellaan. Hampaita kyllä pestään säännöllisesti. Pitäisiköhän kokeilla sähköharjaa????
Minä suosittelen kokemuksesta sähköharjaa, on hyvä. Meille ainaki hammashuoltaja suositti sillon marraskuussa Braunin harjaa. Niissä on pienimmät harjasosat; ovat hyvät myös lasten hampaille ja niillä saa paremmin hampaat putsattua.
 
Sannukka
Heips!
Meillä esikoisella kaks reikää maitohampaassa ja ne paikattiin viis vuotiaana. Tiedän tämän "reikäbakteerin" tulevan vanhemmilta ( tai muilta joilla se on) ja esikoista varjeltiin kaikin tavoin,ettei
vahingossakaan sitä saisi. Mutta niin vaan tuli reikiä. Kyllä se oli pieni shokki. Kaipa bakteeri oli jotenkin "livahtanut" pojan suuhun.
Keskimmäinen on kova makean perään ja oli varma,että hänelläkin olis rekiä,mutta ei yhtään ollut viis vuotisterkastuksessa. Huh!
Sisaruksilla on aivan erilaiset hampaat,esikoisella ahtaat ja uurteiset eli vaikeasti puhdistettavat. Keskimmäisellä taas tasaisemmat purupinnat ja väljemmät välit eli helpommin puhdistettavat.
 
4-VUOTIAAN ÄITI
Olen samaa mieltä "Hammaspeikon" kanssa. Lisäisin vielä, että myös ruokailutottumukset vaikuttavat ja hampaiden huolellinen harjaus aamuin illoin. Ruokailuja saisi olla 4-6 kertaa päivässä jotta hampaat voivat hyvin. Jatkuva syöminen ja napostelu ovat huonoja. esim. leivän syönnillä saa hampaat rikki jos koko ajan napostelee jotain puhumattakaan karkeista ja limsoista.

Olen hammasalan asiantuntija ja olen nähnyt hirvittäviä reikiä jopa 2-vuotiaalla. Äiti on vaan ihmetellyt kun ei syödä yhtään karkkia ja mehupullo koko ajan suussa.

Itsellä 7- ja 5-vuotiaat lapset ja ehjät, terveet hampaat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2005 klo 14:13 hammaspeikko kirjoitti:
Hei!

Haluaisin vain sanoa, että hammasluun laatu ei periydy vaan lapset perivät vanhempiensa reikäbakteerin (streptococcus mutans) jos syödään ruokaa samalta lautaselta tai samalla lusikalla tai "putsataan" pudonnut tutti omassa suussa. Siis vanhemmat, voitte säästää lapsenne monelta hammasmurheelta kun ette siirrä omaa sylkeänne lapsen suuhun.
Joo ja ne ruokatottumukset,peseminen kyllä monesti perityy vanhemmilta. Ja nyt joku sanoo,että meillä pestään kyllä hampaat eikä syödä karkkia yms.mutta jos reikiä noin pienelle lapselle tulee niin jossain homma klikkaa. Janojuomana aina vesi ja karkkia saa kyllä syödä ym makeaa,mutta keskittää ne eikä tehdä sitä monesti päivässä.Mehuakin saa juoda mutta ruuan yhteydessä ei ylimääräisenä juttuna.
 
joo hammaspöpö saadaan, ainoa ongelma on että miten sen saa estettyä. eli toki vanhemmat tekevät kaikkensa yleensä, hyvässä lykyssä isovanhemmatkin. mutta lapset yhdessä esim neuvolan eteisissä, kerhoissa, hoidoissa yms. imeksivät samoja leluja jotka eivät välttämättä ole ehtineet edes kuivahtaa välillä. eli tartunnan voi saada vaikka kotona kaikin tavoin sitä vältetään.

mutta kyllä hammasluussakin on eroja! joillain on vahvempi hammaluu ja kestää paremmin ja toisilla taas huonompi.
ja toki oikea hoito vaikuttaa.

ite aikanani valitin hammaslääkärille kiun minulla on tosi keltainen hammasluu vaikka en polta enkä silloin juonut kahvia teetä enkä punaviiniä.
ja lääkäri käski olla onnellinen tummasta hammasluusta joka on vehvempaa kuin oikein valkea.

no ei minulla olekaan kuin yksi paikattu reikä.


 

Yhteistyössä