3kk vauvan nukkumisesta ja nukuttamisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salliina85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Salliina85

Jäsen
24.02.2011
491
0
16
Hei!

Meillä on nukkumisen suhteen aika vaativa poika ja mä alan olla tosi väsynyt. Nukkuu päivisin ehkä 4-5 päikkärit, 30-90 minuuttia, mutta pääasiassa alle 60 min. Yöllä nukkuu sitten aika hyvin 9 tuntia noin kolmella syötöllä. Mutta meillä onkin ongelma enemmän toi nukuttaminen ja se, että missä nukkuu...

Kerron vähän tarkemmin, eli:
Joka kerta kun poika on väsynyt, hän ei vain käy nukkumaan, vaan alkaa huutamaan että häntä väsyttää ja hänet pitää auttaa uneen heijaamalla sylissä tai vaunuissa tms. Ihan vauvana nukahti tissillekin, mutta enää ei oikein sitä päivällä tapahdu (vain yöllä). Tässä nukuttamisessa saattaa mennä puolikin tuntia ja sitten poika nukkuu puoli tuntia. Turhauttaa. Ja mulla koskee hartioihin, selkään, ranteisiin vaikka mihin, kun ei ole mikään pieni poika, vaikka ikää vasta 3kk. Suurin huuto pidetään illalla ennen yöunille menoa.

Päiväunet saattaa nukkua vaunuissa tai meidän sängyllä. Jos ollaan vaunulenkillä, nukkuu hyvin. Jos nukkuu paikallaan jossain, niin pääasiassa 30-50 minuuttia. Ja toi 50 minuuttia on harvinaista :D Kun herää, yritän nukuttaa uudestaan, mutta harvoin nukahtaa.

Yöunille ollaan yritetty saada nukkumaan poika pinnikseen, mutta ei onnistu. Hänet pitää siis nukuttaa pääasiassa syliin (huutaa silti) ja jos yrittää laskea pinnikseen, niin herää heti. On kokeiltu kaikkea, että nukutetaan jo peiton sisälle tai pidetään peitto patterilla, että on lämmin jne. Mutta joka kerta herää kun yrittää siirtää. Ja jos ei herää siihen, niin sitten herää puolen tunnin kuluttua. Jos nukuttaa viereen, nukkuu helposti kolmekin tuntia ennen kuin herää syömään. Mä olen jonain iltoina yrittänyt siirtää pojan viisikin kertaa omaan sänkyyn, mutta herää siihen aina, joten olen luovuttanut. Mutta HALUAISIN, että poika nukkuisi omassa sängyssä, en vain tiedä miten hänet saisi sinne. Alan olla aika väsynyt ja nukun vähän huonossa asennossa kun poika on vieressä, niin alkaa nuo hartiat olla niin kipeät, että pahaa tekee.

Mä siis pyytäisinkin vinkkejä, että

1) Miten nukuttamista saisi vähennettyä? Onko mahdollista saada poika nukahtamaan yksin tai edes pinnikseen? (Nyt yleensä huutaa vaan, jos hänet sinne väsyneenä laittaa).

2) Miten ihmeessä poika saataisiin nukkumaan yöt omassa sängyssä?

Toivottavasti tulee paljon vinkkejä, mä alan olla aika puhki. Kiitos.

Mainitsit, et ootte kokeillu laittaa peiton sisälle, mut ootteko testannu kapaloimista? Meillä auttoi pojalle, kun laittoi oikein tiukkaan kapaloon ja hyssytteli siinä rauhalliseksi joko sylissä tai sängyssä. Minä käärin aina peiton kapaloksi... Kuulostaa teidän ongelma samanmoiselta mitä meillä oli vielä joku aika sitten. Nukkumaan rauhottuminen oli tosi tuskaista ja heräili vähän väliä... Nyt poika 4 kk ja rauhottuu nykyään jo ilman tuota kapaloa. Muutenkin tuo nukkumista vastaan taistelu vaan jäi jossain vaiheessa. (vaan mistäs tuon tietää vaikka alkais vielä uudelleen...hope not)

mites vaunuissa sisällä, kun niitä voisi heijata? vaunujen kantokopassa omassa sängyssä? sitteri makuulleen ja pinnikseen? sitterissähän voisi heijailla niinkauan kun on unessa ja sitten nostaa sen. tai sitten vaan nukutte pari viikkoa samassa sängyssä, ette edes kokeile koko pinnistä. ja sitten se voikin jo kelvata :)

Alatko nukuttaa vauvaa vasta kun itkee jo väsymystään?

Meillä päiväunille laitto onnistuu yleensä todella helposti, kun tarkkailen vauvaa että milloin alkaa väsyä. Ja toisaalta kun pidän suunnilleen saman rytmin joka päivä, niin sekin on vauvalle tuttu. Yritän aina laittaa vauvan unille heti, kun alkaa haukotella, silmät alkaa näyttää väsyneiltä tai alkaa hieman kitistä tyytymättömänä jos yrittää leikittää tms. Usein nukutus onnistuu ihan niin, että laitan vauvan makuupussiinsa vaunukoppaan ja annan tutin suuhun. Pienen pyörimisen jälkeen vauva nukahtaa. (joskus itkeskelee vähän aikaa, en ota pois vaan laitan vaan hetken päästä aina tutin takaisin). Tietty jos huuto yltyy kovaksi niin täytyy ottaa ylös rauhoittumaan.

Meillä vauva tuntuu nukahtavan parhaiten tuohon makuupussiin kantokoppaan myös sisällä päikkäreille, se on ilmeisesti turvallinen kolo pienelle. Mutta sisällä päikkärit on aina ihan lyhyitä, joten niin kauan kun ei ole kauhean kovia pakkasia niin vauva saa nukkua aina yhdet kunnon päikkärit ulkona.

Meillä on ollut koliikkia tms vielä välillä iltaisin, joten en tällä hetkellä edes yritä nukuta pinnikseen illalla, vaan saa nukkua meidän välissä. Pikkuhiljaa itsellä on tarkoitus nukuttaa illalla pinnikseen ja ottaa sitten taas viereen kun tulee ekan kerran nälkä. Me nukutaan ihan tarkoituksella perhepedissä, koska en jaksa hyppiä ylös sängystä kun vauva syö vielä useamman kerran yöllä. Pari kertaa olen nukuttanut pinnikseen ja kyllähän se vauva huutaa. Mutta meillä vauva itkee ennen nukahtamistaan kyllä vieressäkin useimmiten. En kuitenkaan heijaa uneen, koska se kestäisi varmaan tunnin joka ilta, vaan otan vauvan viereen ja silittelen vähän tai pidän kädestä, tarjoan tuttia aina välillä ja jonkun ajan kulutta vauva väsähtää ja käy nukkumaan.

Oisko teillä mahdollista laittaa pinnasänkyä aluksi ihan teidän oman sängyn viereen ja ehkäpä ottaa vielä laita pois? Silleen olen kuullut monen opettaneen vauvan nukkumaan pinniksessä.

Tärkeintä meillä on ollut tarkkailla vauvan omaa rytmiä, kauanko jaksaa valvoa, nukuttaminen menee helposti tosi vaikeaksi jos vauva on yliväsynyt.

Meillä on kanssa ihan vastaava tilanne. Vauva nyt 3,5 kk ja unta vastaan taisteleminen on aivan mahdotonta. Ennen nukahti kanssa syliin heijaamalla, mutta nykyisin ei oikein nukahda syliinkään. Ainoastaan meidän sänkyyn niin että makaa itse siinä vieressä. Ennen nukkui päikkärit omassa sängyssään (kun heijattiin ensin uneen sylissä ja laskettiin sitten omaan sänkyyn), mutta nykyisin siis nukkuu meidän sängyssä päikkärit ja yöunet. Yöt on nykyisin tosi levottomia, ja mun omat yöunet jää monesti aika huonoiksi, siksi haluaisin saada vauvan omaan sänkyyn nukkumaan. Mutta jos omaan sänkyyn laittaa, alkaa heti hirveä huuto. Ja ei mitään pientä kitinää, vaan huutaa ihan kurkku suorana. Tyttö ei myöskään suostu syömään tuttia, ja viime aikoina on alkanut käyttää mua tuttina. Saattaa herätä yöllä ja alkaa itkeä, eikä rauhotu ennen ku saa tissin suuhun, vaikka ei ois nälkäkään. Me ollaan myös molemmat tosi väsyneitä tähän.

Ja on kyllä yritetty tarkkailla vauvan väsymyksen merkkejä ja saada aikaisemmin nukkumaan, mutta meillä se ei kyllä ole sen helpompaa. Taistelu on ihan yhtä kovaa kuin yliväsyneenäkin.

Meidän tyttö (nyt vajaa 3kk) on oppi tosi hienosti nukkumaan pinnasängyssä noin kk sitten. Ei rupea syliin rauhoittumaankaan, esim. telkkaria katsoessa. Kun alkaa illalla väsähtää tai nälkä tulla, mennään meidän sänkyyn hämärään ja rauhalliseen huoneeseen, pimeys ja virikkeettömyys jo rauhoittaa tytön hyvin. Syötän tytön sängyllä (pullosta syö) tyynyä vasten nojailee ja lasken syönnin jälkeen pitkälleen. Yleensä nukahtaa jo pullolle, mutta jos ei, niin tutin kanssa rauhoittuu kohta. Makaan yleensä itse n. 15min aivan vieressä, ja pidän kädestä kiinni, kunnes nukahtanut. Yleensä valvotaan isän kanssa tästä vielä ainakin tunti, joten sitten kun tullaan itse nukkumaan, siirrän tytön varovasti omaan sänkyynsä. Heti nukahtamisen jälkeen jos siirtää, niin herää. Oma peitto hänellä on jo meidänkin sängyssä nukkuessa, joten se ei ole "kylmä" kun siirtyy pinnikseen.
Yöllä kun hän herää syömään, nostan samalla tavalla meidän sänkyyn ja kun nukahtaa taas uudelleen (yleensä syönnin aikana) siirrän omaan sänkyynsä.
Meillä oli aluksi pinnasänky parisängyssä kiinni, että jos pinnasänkyyn siirtämisen jälkeen tyttö kävi pyöriytymään tai meinasi herätä, sain helposti pidettyä omaa kättä vartalolla tai käsillä, niin että rauhoittui uneen. Olen huomannut että tyttö nukkuu itsekin tavallaan paremmin ja heräilee vain muutaman kerran syömään, kun ei nuku vieressä. Ei häiriinny minun pyörimisestä. Ja tottakai minäkin nukun paremmin, lapsi vieressä nukun ns. koiran unta vaan.
Koittakaa jaksaa, kun lapsi kasvaa niin yötkin helpottuu pikkuhiljaa.

Hei ja kiitos vastauksista!

Olemme viime aikoina nukuttaneet pojan niin, että ensin laitetaan kapaloon ja heijataan sylissä sen aikaa, että on puoliuninen. Sitten siirto vaunuihin ja niillä sitten kynnyksen yli niin kauan kunnes nukkuu. Tämä on ollut ihan hyvä tapa. Yöllä sitten nostan viereen ja imetän, kunnes nukkuu ja nostan takaisin vaunuihin, jos en nukahda itse :D Aamuyöstä yleensä klo.6 jälkeen annan nukkua vieressä, koska uni on levotonta ja etsii tissiä ehkä puolen tunnin välein, joten ei siitä ramppaamisesta mitään tulisi.

Nukuttaminen on kuitenkin työlästä, mutta nyt sentään nukkuu vaunuissa yöt eikä ihan vieressä. Mua vaan mietityttää, että voiko tehdä hallaa lapsen selälle se vaunuissa nukkuminen vai pitäiskö nostaa se pinnikseen? Illalla ensimmäinen siirto ei onnistu pinnikseen, kun vaunuja tarvii siihen että nukahtaa syvään uneen. Täytyy siis käydä nukuttamassa 3-4 kertaa puolen tunnin sisällä ennen kuin jää nukkumaan yöunille.

Huoh, varsin vaihtelevasti sujuu täälläkin yöt. Jossain vaiheessa tuo tyttö nukkui jo kolmen tunnin pätkiä ja ihan rauhallisesti, mutta nyt heräilee yöllä tunnin välein, joskus huolii tutin mutta useimmiten alkaa huutaa jos ei pääse rinnalle... alkaa pikkasen väsyttää tää jatkuva heräily.

Meillä sellainen huomio, että jos syötän vauvan sängyssä ja annan nukahtaa siihen, niin sitten heräilee huutamaan sitä rintaa takaisin vähän väliä. Mutta jos syötän aikaisemmin vaikka olkkarissa ja vien sitten puolen tunnin - tunnin päästä nukkumaan niin vauva kyllä itkee nukuttaessa, mutta nukkuu sitten yöllä mun mielestä yleensä pidempään heräämättä.

Tänään raahaan pinniksen omaan sänkyyn kiinni, jospa saisin nukuttua vähän paremmin, jos tyttö ei potki ihan kyljessä kiinni :D Nyt pinnis on noin metrin päässä sängystä ihan huoneen muodon takia, pitää vähän järkkäillä et saan sen sängyn viereen, mutta ihan yksinään pinniksessä tuo tyttö ei nuku. En jaksa pomppia ylös 45-60min välein rauhoittelemaan karjuvaa vauvaa.

Meillä nyt yöt menneet jo vähän paremmin, kun on iltaan saatu tietynlainen syömisrutiini. Nukahtaa siis puolen 9 aikaan ja heräilee syömään siinä 21-21.30. Tai syö siis puoliunessa :D Sitten vien pinnikseen (!) ja nukkuu siellä yleensä pari tuntia ennen kuin pyytää ruokaa seuraavan kerran - viime yönäkin nukkui jo 3,5 tuntia ennen ensimmäistä itkua. Sitten nukkuu yleensä pari tuntia meidän sängyssä, kun ite nukahdan imettäessä ;) Sitten siirrän takas pinnikseen tai vaunuihin (riippuu kaverin tilasta, että kuinka hereillä on). Joskus annan olla vieressä. Varsinainen heräily alkaa vasta kuuden aikaan ja nukkuu tämän jälkeen vieressä. Uni on tosi rikkonaista jo sitten.

Mua rasittaa eniten päivät, jolloin nukkuu monet monet pikkupäikkärit ja aina pitää nukuttaa kun spontaani nukahtaminen ei onnistu. Nukuttamisessa saattaa mennä yhtä kauan kun mitä kaveri sitten nukkuu sen jälkeen... Mutta aika varmaan auttaa tässä...

Yhteistyössä