3kk kieltäytyy tissistä.

  • Viestiketjun aloittaja huonoäiti
  • Ensimmäinen viesti
huonoäiti
Mun kolmen kuukauden ikäinen poika on kolmisen viikkoa äkistellyt tissille, koko ajan syönyt huonommin ja huonommin. Oon kokeillut kaikenmoisia temppuja ja huijauksia, syöttänyt kovasti nälkäisenä nälkäisenä ja vähemmän nälkäisenä, yrittäny saada imun päälle pullolla ja vaikka mitä. Nyt on mennyt siihen pisteeseen, että ei enää suostu tissille edes yöllä, suuttuu vaan vallan mahdottomasti kun yrittää tarjota.

Voiskohan tää olla ohimenevää? Oon ajatellu, että haluaisin imettää vielä pitkään. Nyt pumppailen ja syötän lisäksi korviketta ja kiinteitä maistellaan neuvolan ohjeiden mukaan.

Oisko jollain kokemusta tämmöisestä? Miten sais imetyksen uudelleen käyntiin?
 
..
Jaa-a, en tiedä miten saat imetyksen uudelleen toimimaan, kun olet jo antanut periksia. Nimittäin se taitaa kuulua ikään, että monilla vauvoilla tulee ongelmia imetyksen kanssa noin 3kk iässä. Minulle neuvolan terkka neuvoi päin vastoin syöttämään heti kun lapsi herää päiväunilta tai on muuten oikein rauhallinen ja olen huomannut sen auttavan. Eli parempi kun syöttää vaikka tunnin välein eikä päästä sitä nälkää iskemään pahasti, koska sitten menee karjunnaksi. Välillä kyllä syötän tyyliin kolmessa osassa ja aina välillä rauhoittelen sylissä karjuvan vauvan rauhalliseksi ennen kuin taas jatketaan. Miehestä on apua tässä eli hän ojentaa rauhoittuneen lapsen kun minä olen jo "asemissa" valmiina.

Minulla toisesta rinnasta tulee maitoa liian nopeasti, toisesta usein liian hitaasti ja molempia lapsi protestoi. Imetin kuitenkin esikoista 12kk ikäiseksi, joten en todellakaan ole aikeissa antaa periksi tässä vaiheessa.
 
"Maija"
Ei siihen varmaan muuta konstia ole kuin että annat aina vähemmän ja vähemmän sitä korviketta. Ootko nyt sen kolme viikkoa antanut korviketta ja kuinka paljon? Miksi alun perin ryhdyit sitä antamaan?
 
Vauva kun pääsee "pullon makuun", se on paljon vaikeampaa totutella takas siihen pelkkään tissin. Pullosta kun maito melkein kuin virtaa vaan suuhun, vauvan työtä tekemättä. Rinnalla taas vauva joutuu työtä tekemään, ja kun vauva tietää että helpommallakin pääsee niin sitähän hän aina yrittää.
 
Meilläkin oli tosi paljon ongelmia silloin noihin aikoihin. Tyttö vaan raivosi ja raivosi tissillä. Huomasin, että kannattaa yrittää imettää silloin kun vauva on puoliunessa niin sujuu paljon mukavammin. Ja muutenkin tosi usein eli älä odota, että vauva alkaa itkeä nälkää, vaan tarjoa aina, kun vähänkään tuntuu, että voisi kelvata. Kyllä se siitä helpotti sitten jossain vaiheessa ja nykyään on helppoa kuin heinänteko. Saisi kyllä jo pikkuhiljaa loppuakin se touhu, kun kohta 15kk imetystä takana...

Lisään vielä, että meillä auttoi myös se kun harrastettiin vauvan kanssa "nakupelleilyä", eli itseltä paita ja rintsikat pois ja vauva nakuksi ja peiton alle imettämään. Eli siis ihokontakti auttoi rauhoittamaan vauvaa ja imetys sujui paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
öms
Jatka vaan reippaasti! Tiedän et se on tosi raskasta kun vauva vaan raivoaa rinnalla :/ Mulla molemmat lapset raivosi rinnalla 3kk-4kk ikäisinä n. kuukauden verran, sit vaan yhtenä päivänä tissimaito taas kelpaskin hienosti. Vaikeena aikana syötin aina päiväunien yhteydessä, niin et söi melkeinpä unissaan. (yöllä söivät myös hyvin, kunhan olivat ihan unisia) Korviketta en antanut lainkaan kun lasten paino kuitenkin nousi tasaisesti.
Tsemppiä!
 
Toisinaan on ollu vaikea saada tissille, jos on liian väsynyt tai nälkäinen. Sillon on pitäny rauhotella, tai melkeen väkisin vaan pitää tissillä. Istualtaan imetys ei oo tullu kuuloonkaan silloin (kyljellään muulloinki paras), ja kevyesti painaa tai silittää yläselästä ni on sit malttanu syödä.
Mutta joo, meillä nää on ollu hyvin satunnaisia.
 
op
Korviketta ja pumpattua maitoa oon antanu pari viikkoa. En sitä ensimmäistä pullollista antanut ihan ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla, mutta kun lapsi on selvästi nälkäinen ja syöttäminen silti jatkuvaa taistelua niin sitten "sorruin". Ensiksi pullosta oli apua, kun pahimman nälän sai pois niin imetys taas onnistui. Laitoksella lisäruokaa piti antaa pullosta aika paljon ja alussakin imetyksen kanssa oli aika takkuista, joten itse en ennen tätä ole pulloa antanut. Muutaman kerran on ollut muiden hoidossa syöttämisen aikana ja silloin tietysti pulloruokinnalla. Oiskohan sitten näillä muutamilla kerroilla oppinu liian hyvälle...

En voi syöttää yhtään ilman rintakumia ja herumisen käynnistyminen on tosi hidasta. Lapsi kun on muutenkin kärsimätön, niin nykyään saa raivarin jo siinä vaiheessa kun huomaa että aion rintaa tarjota. Eikä todellakaan rauhoitu syömään vaikka päällään seisois. Jos ei ehdi herätä niin tähän asti on onnistunut, nyt herää siinä kun yrittää imeä. Tuskastuttaa!

Ei kai sitä enää voi kieltäytyä antamasta pulloa ja huudattaa lasta siihen asti että se syö? Korvikkeen (tai pumpatun maidon) määrän vähentäminen tarkottais tätä.
 
Ai niin, unohdin yhden hyvän konstin. Eli vauva sylissä seisaalteen hyssyttäen tissi suuhun. Pyydä joku auttamaan vaikka, jos tuntuu vaikealta, mutta mä ainkakin opin aika nopeasti imettämään seisaaltaankin ja siitä oli tosi iso apu, kun hyssytys selvästi vauvaa rauhoitti. Varmaan muutama kilometri tuli vauva tississä roikkuen käveltyä silleen polvia sopivasti notkauttaen.
 

Yhteistyössä