35-vuotiaat ja vanhemmat: kuinka raskautuminen onnistui?

• Viestiketjun aloittaja 35vee
  • Ensimmäinen viesti
35vee
Palstalla ja lehdissäkin usein kerrotaan, kuinka hedelmällisyys "romahtaa" 35-vuotiaana.

Itse sain esikoiseni 34-vuotiaana, ja hän sai alkunsa kertalaakista. Nyt mittarissa on 35. Toisaalta haluaisin imettää pitkään, toisaalta toiveissa olisi uusi raskaus pian, ja ehkä vielä useampiakin lapsia.

Olisi kiva kuulla kokemuksianne yli 35-vuotiaana raskautumisesta.

Kierukka pois perjantaina, raskaaksi heti la-su.

35 oli ikää (on yhä), kolmas raskaus.

2 ekaa raskautta sai alkunsa myös helposti: pisimpään kesti esikoisen kohdalla, pari kk pillereiden poisjättämisen (ja sitä myötä kuukautiskierron totaalisen sekoamisen) jälkeen, ja olin 26 v.

Sain esikoiseni himpun vajaa 33-vuotiaana, keskimmäinen syntyi samana vuonna kun täytin 35v. ja kuopukseni sain 37-vuotiaana.
Esikoista " tehtiin " pisimpään. Kaksi jälkimmäistä raskautta alkaneet muistaakseni toisesta tai kolmannesta kierrosta. En miellä sellaista kovin hitaasti raskautumiseksi.

"Aapee"
Onpa hedelmällistä porukkaa täällä!

Yksilöllisiähän nämä jutut ovat, mutta lähipiirissäni näyttää aika moni tulleen nopeasti raskaaksi lähempänä neljääkymmentä. Onko sitten niin, että ne joilla on ongelmia, pitävät matalampaa profiilia...

Itse en ole käyttänyt ehkäisyä lapsen syntymän jälkeen. Lapsi on nyt 1v1kk, ja imetyksen ehkäisyteho näyttää edelleen toimivan.

romahdus
Kyllä se oikeasti on tutkimuksissa -googleta mikä tutkimus vain- havaittu, että hedelmällisyys alkaa dramaattisesti laskea heti 35-vuoden jälkeen. Keskimäärin.

Mä tulin 35-vuotiaana raskaaksi kerta laakista. Toinen kerta ei sitten mennytkään niin. Lasta aloitettiin tekemään, kun olin 37-vuotias. Yritettiin kotikonstein ja lopulta mentiin lapsettomuushoitoihin. Syynä pidettiin vain ja ainoastaan mun ikää. Tehtiin 6 koeputkihedelmöitystä ja niissä siirrettiin yhteensä 14 alkiota 3 vuoden aikana. Vasta 14.alkionsiirto onnistui ja nyt olen 3kk raskaana. Ikää on 41 vuotta. Tätä lasta siis tehtiin 4 vuotta. Se tuli maksamaan yhteensä noin 43 000e ja ei taida riittääkkään, kun en joka laskua tai apteelkkikuittia kirjannut.

Imetys ehkäisee
[QUOTE="Aapee";26148852]Onpa hedelmällistä porukkaa täällä!

Yksilöllisiähän nämä jutut ovat, mutta lähipiirissäni näyttää aika moni tulleen nopeasti raskaaksi lähempänä neljääkymmentä. Onko sitten niin, että ne joilla on ongelmia, pitävät matalampaa profiilia...

Itse en ole käyttänyt ehkäisyä lapsen syntymän jälkeen. Lapsi on nyt 1v1kk, ja imetyksen ehkäisyteho näyttää edelleen toimivan.[/QUOTE]

Mullakin (36v) toi imetys toimi hyvin ehkäisynä. Heti kun lopetin imetyksen, olin samasta kierrosta jo raskaana.

"Aapee"
Kyllä se oikeasti on tutkimuksissa -googleta mikä tutkimus vain- havaittu, että hedelmällisyys alkaa dramaattisesti laskea heti 35-vuoden jälkeen. Keskimäärin.

Mä tulin 35-vuotiaana raskaaksi kerta laakista. Toinen kerta ei sitten mennytkään niin. Lasta aloitettiin tekemään, kun olin 37-vuotias. Yritettiin kotikonstein ja lopulta mentiin lapsettomuushoitoihin. Syynä pidettiin vain ja ainoastaan mun ikää. Tehtiin 6 koeputkihedelmöitystä ja niissä siirrettiin yhteensä 14 alkiota 3 vuoden aikana. Vasta 14.alkionsiirto onnistui ja nyt olen 3kk raskaana. Ikää on 41 vuotta. Tätä lasta siis tehtiin 4 vuotta. Se tuli maksamaan yhteensä noin 43 000e ja ei taida riittääkkään, kun en joka laskua tai apteelkkikuittia kirjannut.
Kiitoksia vastauksesta. Miten tuo ikä käytännössä ilmeni? Tuliko kuukautiskiertoon muutoksia, vai menikö soluista vain parasta ennen -päivämäärä umpeen?

"Aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Imetys ehkäisee;26148875:
Mullakin (36v) toi imetys toimi hyvin ehkäisynä. Heti kun lopetin imetyksen, olin samasta kierrosta jo raskaana.
Sitäpä tässä juuri yritänkin puntaroida, että pitäisikö imetys lopetella. Toisaalta ajattelen, että lapsi on vielä kovin pieni ja kiinni rinnassa, toisaalta ikää on tosiaan jo tämän verran.

Olen vähän toivonut, että luonto tekisi päätöksen puolestani. Mutta lasta ei kuulu, vaikka kuukautiset ovat tulleet jo puolen vuoden ajan. Ovuloin kyllä (ainakin LH-piikki tulee) mutta kierron pituus heittelee, mitä se ei aiemmin ole tehnyt.

"Hoitaja"
Tämä on vain minun mielipiteeni mutta 1v1kk ei ole enää pieni imetyksen lopettamista ajatellen. Mikset menisi rohkeasti vaan gynelle ja kysyisit mitä kannattaa tehdä? Meillä palstamammoilla kun on omat mielipiteemme kaikista asioista..itse sain lapseni 28 ja 33-vuotiaana, molempia yritettiin pari vuotta, lääkityksellä loppujen lopuksi tärppäsi.

"äitee"
esikoista tehtiin useampi vuosi, sitten tärppäs kierrosta jossa seksiäx1. Toisella kerralla tulin raskaaksi tokasta kierrosta, esikoinen oli 1v2kk, imetin vielä n6x/vrk, olin siis 41+

"Aapee"
[QUOTE="Hoitaja";26149041]Tämä on vain minun mielipiteeni mutta 1v1kk ei ole enää pieni imetyksen lopettamista ajatellen. Mikset menisi rohkeasti vaan gynelle ja kysyisit mitä kannattaa tehdä? Meillä palstamammoilla kun on omat mielipiteemme kaikista asioista..itse sain lapseni 28 ja 33-vuotiaana, molempia yritettiin pari vuotta, lääkityksellä loppujen lopuksi tärppäsi.[/QUOTE]

Kiitoksia sinullekin asiallisesta vastauksesta.

Tämä ketju ei käsittele imetystä, enkä toivo tämän sellaiseksi muodostuvan. Mutta kansainvälinen suositushan on, että lasta imetettäisiin vähintään kaksivuotiaaksi ja sitäkin pitempään, mikäli äiti ja lapsi niin toivovat.

En halua nyt tarttua tuohon ikärajaan, vaan "mikäli äiti ja lapsi niin toivovat" -osioon. Itse koen, että sekä minä että lapseni toivomme tällä hetkellä imetyksen jatkumista. Eli jos lopetan imetyksen, panenko syntymättömän (ja ehkä syntymättä jäävän) lapsen olemassa olevan ja rakkaan lapseni edelle. Toisaalta taas lapsen koko elämänkaarta miettien sisaruksesta (sisaruksista) on varmaankin enemmän iloa kuin pitkästä imetyksestä.

Gynekologi varmasti olisi hyvä ajatus, ja aion ajan varatakin, kunhan seuraavat kuukautiset alkavat. Tässä kierrossa ovulaatio on tikutettu ja hyödynnetty, joten odotellaan nyt vielä hetki.

romahdus
[QUOTE="Aapee";26148963]Kiitoksia vastauksesta. Miten tuo ikä käytännössä ilmeni? Tuliko kuukautiskiertoon muutoksia, vai menikö soluista vain parasta ennen -päivämäärä umpeen?[/QUOTE]

Kuukautiset tuli normaalisti. Mutta munasoluja ei kypsynyt enää joka kuukausi (varsinaista ovulaatioita ja munasolun irtoamista ei tapahtunut) vaikka siis menkat tuli ihan normaalisti. Munasolut hedelmöittyi suht hyvin, mutta laadultaan jo osa heikkoja ja eivät joko kiinnittyneet tai kiinnittyivät, mutta raskaus keskeytyi heti.

Mullekkin tuli yllätyksenä tuo parasta ennen päivä. Miehessä ei mitään vikaa. Ja kun mua tutkittiin ensin vain ultralla yms. niin lääkäri totesi että kuin nuoren tytön munasarjat ja kohtu, että hyvin menee. Vasta hoidoissa huomattiin, että munasarjat ei enää toimikaan kuin nyorena, ja että vaihdevuosihormonitasoi alkoi pikkuhiljaa kohota 38v täytettyäni ja nyt 41v se oli jo reippaasti koholla.

Arvaa montako kertaa olen kironnut ja itkenyt, että miksi lasten teko jäi näin myöhään.

Tosin ei mulla ollut kunnon miestä tai isäksi haluavaa miestä, kun vasta 3o-vuotiaana, ja sitten oltiin ekaksi se 5 vuotta yhdessä kaksin. Olisi vain pitänyt heti laittaa tohinaksi.

ulkonainen
[QUOTE="Aapee";26148987]Sitäpä tässä juuri yritänkin puntaroida, että pitäisikö imetys lopetella. Toisaalta ajattelen, että lapsi on vielä kovin pieni ja kiinni rinnassa, toisaalta ikää on tosiaan jo tämän verran.

Olen vähän toivonut, että luonto tekisi päätöksen puolestani. Mutta lasta ei kuulu, vaikka kuukautiset ovat tulleet jo puolen vuoden ajan. Ovuloin kyllä (ainakin LH-piikki tulee) mutta kierron pituus heittelee, mitä se ei aiemmin ole tehnyt.[/QUOTE]

Itse raskauduin heti kun lopetin imetyksen, ikaa silloin 34 v.

"Aapee"
Tosin ei mulla ollut kunnon miestä tai isäksi haluavaa miestä, kun vasta 3o-vuotiaana, ja sitten oltiin ekaksi se 5 vuotta yhdessä kaksin. Olisi vain pitänyt heti laittaa tohinaksi.
Minäkin tapasin elämäni miehen 30-vuotiaana. Kolmen vuoden yhdessäolon jälkeen pistettiin esikoinen alulle. Nyt kun miettii, niin olisihan sitä voinut aloittaa aikaisemminkin. Mutta eipä sitä silloin tiennyt tulevasta, eikä varsinkaan siitä miten ihanaa isäainesta mies on. Enkä noita alkuhuuman vuosiakaan haluaisi vaihtaa pois. Elämä nyt vain on pirun lyhyt.

Onnittelut sinulle hartaasti toivotusta raskaudesta :)

Yhteistyössä