31-vuotias äiti tuomittiin kuolemantuottamuksesta päiväsakkoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mulle sanottiin synnärillä(siis kätilö sanoi), että voin nukkua huoletta vauvan vieressä: "Äiti ei ikinä käänny vauvan päälle, paitsi humalassa se on mahdollista." Kysyin vielä toisiltakin kätilöiltä ja sanoivat, että on ihan satavarmaa, että äiti ei käänny unissaan vauvan päälle. Ja mainitsivat, että humalassa se on kuitenkin mahdollista.

Entäs isä? Jos nyt vaikka perhepedissä nukkuu, eikä äiti varmasti selvinpäin käänny lapsen päälle. Onko isällä samanlainen "vaisto"? Tai sisaruksilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulle sanottiin synnärillä(siis kätilö sanoi), että voin nukkua huoletta vauvan vieressä: "Äiti ei ikinä käänny vauvan päälle, paitsi humalassa se on mahdollista." Kysyin vielä toisiltakin kätilöiltä ja sanoivat, että on ihan satavarmaa, että äiti ei käänny unissaan vauvan päälle. Ja mainitsivat, että humalassa se on kuitenkin mahdollista.

Entäs isä? Jos nyt vaikka perhepedissä nukkuu, eikä äiti varmasti selvinpäin käänny lapsen päälle. Onko isällä samanlainen "vaisto"? Tai sisaruksilla?

Luulen, että vain äidillä on tuo vaisto. En tiedä, en kysynyt. Meillä kun isä nukkuu eri huoneessa...

vauva-lehden palstalla tuo äiti ja isä jo sai äitien tuomion: elinkautiseen kuritushuonevankeuteen ja pakkosterilisaatio.
Kuolemantuomiota kivittämällä eivät sentään langettaneet, vaikka kaikkien mieli tekikin. Oikeastaan sellaisen voisi ottaakin suomen lainsäändäntöön käytäntöön, sillä tavalla karsittaisi elinkelvottomat ja epämääräiset yksilöt pois tämän maan kamaralta.
Yksi virhe, ja henki pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuomarin mukaan oli selvää, että aikuisen ja muutaman viikon ikäisen vauvan nukkuminen yhdessä voi olla vaarallista aikuisen unessa kääntyilyn vuoksi.

Muistakaa tuo vaikka ette kännissäkään olisi.

Miksi ei muka voisi?Ei kaikki samanlailla nuku.

En missään tapauksessa hyväksy juopottelua, kun pitäs hoitaa lasta, mutta inhimillisesti ottaen... Tuo äiti joutuu elämään koko loppuelämänsä tuon asian kanssa, varmasti oikeuskin on sen ottanut huomioon.

Ensinnäkin toi on aivan liian lievä tuomio ja toiseks: kuka idiootti jättää pienen vauvan humalaiselle lähteäkseen itse baariin :headwall: Eihän 1,5 promillen humalassa oleva ihminen oo millään lailla kykeneväinen huolehtimaan lapsesta |O

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Ensinnäkin toi on aivan liian lievä tuomio ja toiseks: kuka idiootti jättää pienen vauvan humalaiselle lähteäkseen itse baariin :headwall: Eihän 1,5 promillen humalassa oleva ihminen oo millään lailla kykeneväinen huolehtimaan lapsesta |O

Niinpä. Ja se on ollut vielä pahemmassa humalassa silloin kun on kotiutunut, ku oli ehtinyt nukkua humalaansa pois ennen mittausta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Täysin samaa mieltä! Kamala tapaus, mutta saavat vanhemmat katsoa peiliin.

Tuo voi tapahtua kelle tahansa, jolla on lapsi yöllä vieressä. Oli humalassa tai ei. Tosin selvinpäin sitä varmasti havahtuu siihen nopeammin... Olen minäkin kierähtänyt lapseni päälle yöllä :ashamed: . Mutta havahduin siihen heti enkä siis jäänyt siihen päälle tukahduttamaan toista. Mutta olisihan tuo ikävä tapaturma voinut sattua siis meillekin...

Mä en tuomiota langettaisi tuosta tukahtumisesta, vaan siitä, että äiti on humalassa yksin kotona lapsen kanssa.

Kyllä tuo voi sattua ihan selvänäkin. Minäkin kerran havahduin kun melkein olin kierähtänyt vauvan päälle. Ja niitä on tapahtunut että vauva on jäänyt esim. liian painavan peiton alle vahingossa.

En lähtisi murhasta syyttelemään kuitenkaan. Pahinta on että molemmat vanhemmat oli kännissä ja äiti käsittelee vauvaa kännissä.

Jos ÄITI jättäisi lähes vastasyntyneen vauvan humalaisen isän hoiviin ja lähtisi baariin, kyllä siitä äitiä syytettäisiin. Kun isä tekee saman, niin ei tuomiota.

Minä sanon, että ovat molemmat yhtä syyllisiä.

Lapsen kuolema on pahin rangaistuksista, joten mielestäni ihan tarpeeksi joutuivat kärsimään. Sitä vain ihmettelen, että isän heitteille jättö kumottiin, koska lapsi oli sängyssä nukkumassa, kun jätti hänet humalaisen äidin hoiviin :headwall: Siis mätä väliä sillä vauvan paikalla oli, jos jätti toisen humalaisen kanssa kaksin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina69:
Usassa jos oltas niin varmaan 10 vuotta ois linnaa tullut.Mutta entäs kun asumme Suomessa, niin mitä nämä antaa..huh huh! :(

Niinpä niin! Aivan naurettavaa täällä suomessa nämä rangaistukset. Samaan kastiin kuuluu vielä raiskaukset ym, niistäkään saa juuri mitään tuomioita! Aivan uskomatonta, mutta valitettavasti totta :(

Varmasti nämäkin vanhemmat saivat silti pahimman mahdollisen rangaistuksen, mutta todella vastuutonta, että molemmat ryyppää aivan pienen vauvan kanssa! Ei todellakaan mistään tissuttelusta kyse vaan ryyppäämisestä, ainakin mitä on noihin promillelukuihin on uskomista!

Alkuperäinen kirjoittaja sapettaa sapettaa!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiina69:
Usassa jos oltas niin varmaan 10 vuotta ois linnaa tullut.Mutta entäs kun asumme Suomessa, niin mitä nämä antaa..huh huh! :(

Niinpä niin! Aivan naurettavaa täällä suomessa nämä rangaistukset. Samaan kastiin kuuluu vielä raiskaukset ym, niistäkään saa juuri mitään tuomioita! Aivan uskomatonta, mutta valitettavasti totta :(

Varmasti nämäkin vanhemmat saivat silti pahimman mahdollisen rangaistuksen, mutta todella vastuutonta, että molemmat ryyppää aivan pienen vauvan kanssa! Ei todellakaan mistään tissuttelusta kyse vaan ryyppäämisestä, ainakin mitä on noihin promillelukuihin on uskomista!

Totta puhut.Ja monissa tapauksissa vielä hovioikeus menee ja alentaa tuomion.Prkl!

Tuomarin mukaan oli selvää, että aikuisen ja muutaman viikon ikäisen vauvan nukkuminen yhdessä voi olla vaarallista aikuisen unessa kääntyilyn vuoksi.

Muistakaa tuo vaikka ette kännissäkään olisi.

Miksi ei muka voisi?Ei kaikki samanlailla nuku.

Mä oon kans sellainen pyörijä, että mielellään en lapsen vieressä nuku, mutta jos nukun, niin herään kyllä, jos meinaan päälle pyörähtää... ja herään myös jos mies kääntää vauva välissämme kylkeä. Mutta eikös ihan yleisesti ole todettu, että vaikka perhepedeissä paljon nukutaan, ei lapset ole kuolleet vanhempiensa alle, kuin ainoastaan jos vanhempi on humalassa tai ottanut jotain lääkettä millä vaikutuksia nukkumiseen.

Yhteistyössä