3 yötä unikoulua takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sarak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sarak

Vieras
Perjantai iltana alkoi siis meidän pojalla unikoulu. Lähtötilanne oli tämä: ikää 8 kk, nukkumaan tissinkautta omaan sänkyyn, josta hyvin pian takaisin äidin viereen ja loppuyö lähestulkoon nukkumista tissi suussa. Vähän väliä havahtumista hereille (välillä puolentunnin välein, välillä parin tunnin) ja uudelleen nukahtaminen vaati aina tissin. Äiti ihan väsynyt ja kroppa jumissa huonosti nukuttujen öiden jäljiltä.
Perjantaina poika siirrettiin omaan huoneeseen jonne myös isä siirtyi nukkumaan jotta tutin laitto/tassuttelu olisi helpompaa.
Ensimmäistä yötä jännitin aivan hirvittävästi ja mietinkin kuinka miehen pinna kestää pojan "rääkymistä" ja tissin etsimistä. Mutta yllätys oli melkoinen, poika kyllä heräsi todella usein yön aikana, mutta oli aina rauhoittunut sänkyyn. Siis koko yönä poikaa ei tarvinnut nostaa syliin! Minä heräsin ensimmäisen kerran kahdelta ja tuntui kuin olisin jo nukkunut ikuisuuden =) Minulle nämä kolme yötä ovat olleet aivan ihania, niinkuin varmasti kaikki rikkonaisista öistä kärsineet äidit taatusti uskovat! Enkä tarkoita pelkästään sitä että olen saanut nukkua vaan myös sitä että olen huomannut kuinka hyvin pojat pärjäävät keskenään eikä pojalla ole ollut yöllä mitään suurempaa hätää.
Ja siihen yösyöntiin vielä. Mies ei ollut koko yönä tarjonnut pojalle maitoa kun ei ollut sitä kovasti vaatinutkaan ja aamulla ylösnoustessa (6.30) maitoa meni kokonaiset 40 milliä. Että se siitä nälästä sitten....
Viimeyönä tutinlaittoja ja tassutuksia oli ollut 3-4. Näistä yksi herääminen oli kestänyt pitempään. Tämä on siis jo huimaa kehitystä meidän lähtötilanteeseen. Mutta ensiyönä on uusi haaste edessä: isä lähti töihin joten äidin on vuorostaan hoidettava yöheräämiset. Tämä hieman jännittää tuleeko nyt takapakkia ja muistuuko tissi liikaa mieleen. Huomenaamuna olen tästäkin asiasta viisaampi, mutta sen olen päättänyt että enää ei periksi anneta!
Terveisiä ja tsemppiä muille unikoulun läpivieneille tai sitä suunnitteleville!

Poika meni nukkumaan klo.20 ja vaati tutinlaittoa ensimmäisen kerran vasta klo. 2.30. Aamuyö oli sitten vähän levotonta ja sängystä noustiin jo 6.30. Mutta tuo 6½ tuntia yhtämittaista unta on jo aika hienoa meidän mittapuulla. Ja äiti kelpasi tutin laittajaksi oikein hyvin =)
Tästä jatketaan ensiyönä

Hei, minulla on vasta 4kk ikäinen poika, mutta mietin jo nyt mahdollista tulevaa unikoulua. Meillä on nimittäin sama "tissin kautta omaan sänkyyn" -metodi (poika nukahtaa siis meidän sänkyymme josta nostamme hänet omaan sänkyyn hänen nukahdettuaan), mutta poika ei syö tuttia, joten mitenköhän tulemme pärjäämään pelkällä tassuttelulla...? Onko ketään muuta, jonka vauva ei syö tuttia; miten unikoulu on sujunut?

Poika nukahti kuin enkeli omaan sänkyynsä jo klo.19.45. Iltatirsat jäivät välistä joten nukkumaan mentiin hieman tavanomaista aikaisemmin. Takapakkia edelliseen yöhön verrattuna tuli siinä, että ensimmäinen tutin laitto oli jo n.23.30. Poika rauhoittui kuitenkin heti ja jatkoi uniaan. Hieman harmitti, että säntäsin niin äkkiä rauhoittelemaan, olisi ehkä kannattanut hieman kuulostella nukahtaako itsestään. Seuraava herätys vaille 2. Poika oli kääntynyt sängyssä mahalleen ja tapitti silmät kirkkaana kun menin katsomaan. Tästä alkoi tunnin kestänyt uudelleen nukutus: poika selälleen, tutti suuhun, tassutusta ja silitystä. Selvästi poika odottaa että hänen päällensä laitetaan käsi jolloin laittaa kiltisti silmät kiinni. Mutta heti kun kättä yrittää vetää pois aukeavat silmät samalla sekunnilla. Päätän silti että en anna pojan nukkua tassun alle vaan hänen on opittava nukahtamaan myös itse. Lopulta noin 2.45 saan itsekin kömpiä takaisin omaan sänkyyn. Kolmas herätys klo. 6. Yritän vielä josko saisin pojan nukkumaan edes hetken ja se onnistuu yllättävän helposti. Jään itsekin torkkumaan pojan huoneseen ja herätys uuteen päivään koittaa 6.45.

-Mam77: meilläkään poika ei aikaisemmin juuri tuttia huolinut. Sitten se rupesi kelpaamaan päiväunien aikaan ja nyt sitten öisinkin. En kyllä epäile etteikö tassutuskin onnistuisi ihan ilman tuttia mutta jos vaan on mahdollista "hyödyntää" miestä tassuttamisessa niin se kannattaa. Meillä ainakin reaktio miehen rauhoitteluun oli aivan erilainen kuin minun. Jos minä tarjosin aiemmin yöllä tuttia poika yleensä sylkäisi sen pois ja kävi päälle etsien tissiä. Tiesi että parempaakin on tarjolla =)

Nytköhän alkoi tulemaan takapakkia tähän meidän unikouluun... Sinällään alkuperäinen tarkoitus eli tissistä vieroitus onnistui loistavasti mutta yöheräilyt näköjään vaan jatkuvat. Eilen mentiin nukkumaan 19.45. Ensimmäinen tutinlaitto olikin jo ennen yhtätoista ja seuraava siitä tunnin päästä. Koko yönä heräämisiä oli yhteensä viisi ja näistä kahdessa kesti ainakin puolituntia että poika nukahti uudelleen. Ylös noustiin ennen seitsemää.
Olisikohan kenelläkään mitään vinkkejä mitä voisin tehdä jotta tämä unikoulu jatkuisi? Teki viimeyönä jo niin mieli ottaa viereen nukkumaan mutta sinnikkäästi vaan päätin että poika nukkuu omassa sängyssä.

Piti tulla vielä tarkentamaan hieman meidän ongelmaa. Eli luulen että poika on tottunut nyt tassutteluun. Rauhoittuu todella hyvin ja laittaa silmät kiinni kun käsi on tämän päällä, mutta havahtuu samassa kun käden vetää pois. Kuinkahan tästä tavasta nyt pääsisi eroon?

Jälleen viisi herätystä viimeyönä takana =(
Puoli kuudelta yritti jo kovasti nousta ylös, mutta onneksi vielä torkahti hetkiseksi. Ei taida tämä meidän koulu nyt edetä vaikka yösyötöistä päästiinkin eroon. Tämä tältä erää.

Yhteistyössä