3-vuotias yöheräilee ja tunkee vanhempien väliin joka yö, aaargh!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yöheräilijän äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yöheräilijän äitee

Vieras
Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä, kun 3-vuotias ei KOSKAAN nuku koko yötä heräämättä ja hiippailee aina jossain vaiheessa meidän väliimme?

Lapsi kyllä menee ihan mukisematta omaan sänkyyn omaan huoneeseensa nukkumaan. Siellä tosin pitää aikuisen olla lattialla sängyn vieressä niin kauan kunnes hän nukahtaa, muuten alkaa sängystä ramppaaminen joka ei lopu ennen kuin joku istuu vieressä. Tämä nukuttaminen ei sinänsä ole ongelma, koska lapsi yleensä nukahtaa melko nopeasti.

Mutta sen nukahtamisen jälkeen unta kestää yleensä vain pari tuntia, joskus hyvässä lykyssä vähän enemmän. Sitten muksu herää, ja nousee sängystä. Jos olemme itse vielä hereillä, viemme hänet takaisin omaan sänkyyn, jonne hän nukahtaa kyllä. Vaan iloa ei kauan kestä, kohta herää taas. Ja sitten kun olemme itse jo nukkumassa, lapsi tulee herätessään meidän väliimme. Ongelmana on, ettemme välttämättä herää siihen kun lapsi hiipii viereen - yleensä herään vasta silloin, kun lapsi on jo nukahtanut siihen, enkä silloin viitsi alkaa nukkuvaa lasta siirtämään omaan sänkyyn.

Moni varmasti on sitä mieltä, että antaa lapsen tulla viereen nukkumaan, pienihän hän vielä on. No, minäkin ehkä olisin samaa mieltä, mutta kun omat uneni kärsivät melko lailla lapsen ollessa välissämme. Lapsi on kova hyörimään ja pyörimään unissaan, hän voi ihan hyvin nukkua vaikka poikittain ja itse heräilen vähän väliä siihen kun lapsi vaihtaa asentoa tai huitoo/potkaisee minua unissaan. Nyt olen vielä raskaana, joten en todellakaan haluaisi mitään muksintaa mahaani yöllä...

Olen ihan väsynyt tähän touhuun. En tajua MIKSI tuo napero on noin herkkä heräämään, miksei se voi vaan nukkua tyytyväisenä omassa sängyssään? Mikä on se keino millä saa muksun pysymään siellä omassa sängyssä koko yön? Lapsi on ollut yöheräilijä koko ikänsä. Kokonaisia öitä hän on nukkunut alle viisi koko elämänsä aikana!

Olemme kokeilleet mm. palkitsemista: ei toimi, koska lapsi ei yöllä muista asiaa ja toimii kuten ennenkin. Patja sänkymme vieressä / lapsen sänky meidän makkarissa: ei toimi, lapsi tulee meidän sänkyyn joka tapauksessa.

Mulle ei kohta tule enää muuta mieleen kuin lukko meidän makkarin oveen...

IDEOITA?

Hanki leveämpi sänky, ei haittaa penskojen pyöriminen.

3 v on vielä pieni, anna tulla viereen vaan. Yöheräilyt ja vaellus on myös merkki siitä, että lapsi ei ehkä saa tarpeksi läheisyyttä ja huomiota päivän aikana. Saattaa tosin olla myös jo tapakin lapselle.

Terv. kohta viisivuotiaan yövaeltajan äiti

Minusta hän ei ainakaan vaikuta pelokkaalta eikä ole koskaan sanonut pelkäävänsä. En myöskään usko hänen näkevän painajaisia, ei ole koskaan ollut herätessään pelokas. Meidän makuuhuone on pojan huoneen vieressä, ja hänellä on kyllä kaikin puolin turvalliset oltavat.

Minä en vaan keksi mikä syy voi olla siihen että uni aina keskeytyy ja poika herää. Vaikka olisimme hipihiljaa kuin huopatossutehtaassa, muksu herää ja nousee sängystä. Se on todella turhauttavaa.

Niinhän sitä sanotaan, että jos lapsi ei ole tottunut nukahtamaan itsekseen, hän vaatii aikuisen nukuttamaan myös keskellä yötä, kun tulee "unen sauma" ja lapsi havahtuu. Jos haluatte ettei lapsi tule viereen, pitäisi alottaa siitä, että hän jää iltaisin huoneeseensa yksin hakemaan unta. Jos saatte lapsen nukahtamaan illalla yksin, voisitteko jättää johonkin huoneeseen valot yöksi (eteinen? olohuone?), niin että lapsella olisi samanlainen tuntu kuin iltaisin jolloin hän tietää teidän valvovan vielä ja olevan lähellä. Se lisäisi varmaan turvallisuuden tunnetta.

Tuota läheisyyden kaipuutakin olen miettinyt, mutta vaikea uskoa siihenkään. Lapsi saa nimittäin todella paljon läheisyyttä, turvaa ja huomiota päivän aikana meiltä vanhemmilta. Toisaalta hän myös on luonteeltaan sellainen sylilapsi ja hyvin huomionkipeä, että johtuuko tämä väliin tunkeminen sitten siitä, että hän vaan ei saa koskaan kyllikseen meidän läheisyydestämme.

Lapsen sänky ei valitettavasti mahdu meidän sängyn viereen. Emme voi myöskään ostaa isompaa sänkyä, ei mahdu makkariin :(.

Yövaloakin ollaan kokeiltu, ja oven auki jättämistä. Yövalo tuntuu vain herättävän lapsen entisestään.

Täytyy varmaan alkaa kokeilemaan sitä, että lapsi nukahtaisi itsekseen. Jotenkin en vain jaksa uskoa, että se toisi samalla avun yöheräilyyn ja vaellukseen, mutta pakko kai se on tuotakin nyt napakammin kokeilla. Jos jollakulla on siihen itse nukahtamiseen jotain hyviä vinkkejä, niin mielelläni kuulisin!

Meillä aiemmin omassa sängyssä (tosin meidän sängyn vieressä) nukkunut lapsi siirtyi meidän keskellemme nukkumaan ihan kokonaan siinä vaiheessa kun alkoi mielikuvitus vilkastua. Nukkukoot :heart:! Eipä tarvitse ravata, ihan hyvin siinä nukkuu yöt putkeen ja me myös...

Meillä sit taas poika nukahtaa ihan nätisti ilman nukuttamista omaan sänkyynsä, MUTTA... Siinä vaiheessa, kun me mennään nukkumaan, voidaan vaikka lukea sängyssä tms eli hiljaista voi olla ollut jo hetken, kun valo sammuu, kuuluu tömps tömps tömps ja poika kömpii meidän sänkyyn! En todellakaan ymmärrä miten tämä voi olla mahdollista! Ymmärtäisin jos kyse ois jostain telkkarin sammutuksesta -> yhtäkkiä hiljaista, jos poika näkisi huoneeseensa, että valo sammuu meidän huoneesta, ei näe ja sitä paitsi nukkuu... Ja JOKA YÖ sama juttu, kun valo sammuu, kuuluu tömps tömps tömps toisesta päästä taloa kohti meidän makkaria :D

sama meininki täällä ja 3v tyttö, univalo ja monta unikaveria vieressä. Joka yö tulee viereen.
Pieni lapsi tarvitsee yölläkin vanhempiensa läheisyyttä! Tuossa iässä alkaa pahat unet ym, ja yölliset pelot pitää ottaa tosissaan, pelko voi traumatisoida.
Jo kivikauden aikana koko perhe nukkui yhdessä, eikä ihmisluonto ole muuttunut tänäkään päivänä.
Jos vanhemmatkaan ei nuku yksin, miksi lapsen olisi pakko??
Minusta on ainakin ihanaa kun pikkumussu tulee kainaloon...oma lapseni jota kannoin sisälläkin 9 kuukautta. Että miksi vieläkään tarvitsisi lasta työntää kauas pois.

Itse muuten nukuin yh-äidin vieressä vielä 12-vuotiaana, siis siihen asti hiippailin joka yö äidin viereen omasta sängystä...

En tiedä, mikä tepsisi, mutta meillä on ihan samanlainen kohta 3-vuotias. On myös sellainen lähelläolija. Haluaa hirmuisesti olla sylissä ja lähellä, paljon enemmän kuin kaksosveljensä. Meillä nukahdetaan itsekseen omaan huoneeseen illalla, mutta puolenyön jälkeen poika hiippailee meidän väliin. 180cm leveä sänky on ostoslistalla. En kyllä tiedä, auttaako sekään, kun poika tykkää nukkua vieressä ihan liki.

Meillä on 200 cm leveä sänky, jossa isi, äiti ja kohta 3-vuotias mahtuu nukkumaan mainiosti yhdessä. Vaikka lapsi hyörii ja pyöriikin unissaan. Joskus herkkäunisempi mieheni siirtyy vierashuoneeseen, jos lapsen pyöriminen häiritsee liikaa. Ihanaa, kun pieni vielä haluaa nukkua isin ja äidin kanssa:) Toinen iltasella usein painaa posken poskea vasten tai pitää kädestä nukahtaessaan. Kaikista ihaninta on, kun pieni ottaa molempia vanhempia kädestä:)

Me teimme aikoinaan virheen, kun nukutimme pientä omassa sängyssä ja huoneessa. Eihän se tuo pienelle ihmiselle turvallista oloa ja sitä niin paljon tarvittavaa läheisyyden tunnetta. Nyt tuo tyllerö saa nukkua vanhempien kanssa ihan niin kauan kun haluaa, uskon lapsen aloittavan vierottumisen perhepedistä sitten, kun lapsi on siihen itse valmis. Samalla tavalla kuivaksi oppiminenkin alkoi itsestään lapsen omasta tarpeesta. Ilman että häntä olisi pitänyt ihmeemmin opettaa tai sinnikkäästi ohjata tekemään mitään.

Niin, pitkä jaarittelu pähkinänkuoressa; ostakaa leveämpi sänky.

meillä myös lapsi nukahtaa yksin sänkyynsä illalla mutta silti tulee viereen joka yö, että ei ainakaan meillä päde tuo "keino". En ymmärrä mikä on niin kauheaa että lapsi tulee viereen, unen katkeaminenko? Itse nukkuisin kyllä paljon paremmin ilman pyörivää lasta vieressä, mutta eipä tässä olekaan vain minun tarpeistani kysymys...

Meidän kohta 5 vee nukahtaa hyvin omaan sänkyyn, velikin samassa huoneessa. Periaatteessa joka yö herää aamuyöstä, ja hipsii meidän tietämättämme ja ilman että heräämme meidän sänkyyn. No, siinäpähän hipsii, siksi leveä sänky on hyvä (180 cm) :D
Isoveli teki samaa n. 7-vuotiaaksi asti, joten kai tätä sitten pari vuotta vielä. Plus pikkusisko....

Alkuperäinen kirjoittaja yöheräilijän äitee;22404297:
Tuota läheisyyden kaipuutakin olen miettinyt, mutta vaikea uskoa siihenkään. Lapsi saa nimittäin todella paljon läheisyyttä, turvaa ja huomiota päivän aikana meiltä vanhemmilta. Toisaalta hän myös on luonteeltaan sellainen sylilapsi ja hyvin huomionkipeä, että johtuuko tämä väliin tunkeminen sitten siitä, että hän vaan ei saa koskaan kyllikseen meidän läheisyydestämme.

Lapsen sänky ei valitettavasti mahdu meidän sängyn viereen. Emme voi myöskään ostaa isompaa sänkyä, ei mahdu makkariin :(.

Etkö aloituksessa juuri kertonut, että lapsen sänky on ollut teidän sänkynne vieressä...?

en ehdi lukea, mutta voin kertoa, että helpotusta ei ole luvassa.

Meillä tulee 5 ja 7 veet joka yö meidän sänkyyn. Ratkaisu: Lapsilla on täysmittaset sängyt. Lisäksi meidän 160 cm petin kylkeen on laitettu yksi saman korkuinen 80 cm leveä runkopatja. Eli jos yöllä tulee ahdasta, voi siirtyä tämän 240 cm leveän punkan vapaaseen kohtaan taikka hipsiä jomman kumman lapsen sänkyyn.

En mä ainakaan ala pilata öitäni sillä ,että kuskaisin lapsia takaisin omiin sänkyihinsä. Jos teen sen arkena, en jaksa töissä ja lomaa en viitti alkaa pilata...
Kyllä ne sen joskus lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yöheräilijän äitee;22404297:

mä tossa mainitsin 160+80 cm sängystä. Meidän makkari 3 metriä leveä. Mahtuu kun mahduttaa. Joo, imurointi tän megasängyn alta on vähän haastavaa, mutta ei mahdotonta.

En osaa auttaa... mutta tuttua on. välillä oli kolmekin muksua vieressä nukkumassa: kummassakin kainalossa ja jalkojen päällä. Nyt vain toisinaan 7-vuotias yöhipsijä. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, sekin loppuu muutaman vuoden sisällä:saint:

Kannattaa heivaa noi typerät vallalla olevat käsitykset romukoppaan ja tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Onhan siitä tehty kyselyitäkin kuinka monessa perheessä vanhemmat nukkuvat eri huoneessa, ja se luku oli korkea, huomattavasti korkeampi kuin yleiset käsitykset antavat olettaa. Siis järisyttävästi korkeampi. Miksei se lapsi saisi nukkua samassa huoneessa kuin vanhemmat? Sen takia koska jonku iltapaska/helmi sivusto sanoo niin? Eikös aikalailla jokaisessa eläinlaumassaki laumanjäsenet nuku samassa tilassa?

Yhteistyössä