3-vuotias saa hermot kireelle.. ketuttaa niin, ettei veri kierrä!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Varapäre"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Varapäre"

Vieras
Miten voi olla mahdollista, että oma 3-vuotias lapsukainen saa äidin ja isän hermot niin kireeksi, että ei kiinnosta enää juurikaan tehdä yhtään mitään?!
Siis ihan törkeetä kiukuttelua ihan aamusta iltaan ollut jo kahtena päivänä peräkkäin. Viime yönä jopa heräsi kesken unien kiukuttelemaan ja potkimaan seinää (jostain Barbapapa kirjasta huusi) ja heitteli kiukkuisena peiton, tyynyn ja unikaverinsa lattialle. Lopulta kuitenkin nukahti, lukuisten komennuksien ja ärhentelyn jälkeen. Koitetiin myös ns. käänteistä psykologiaa, mutta ei tehny neitiin mitään vaikutusta.
Aamulla ensimmäinen "show" alkoi vaatteiden pukemisesta (on tehny sen 1,5- vuotiaasta omatoimisesti, ilman ongelmia). Annoin hänelle 3 vaihtoehtoa joista valita mieleisensä ja mikään ei käynyt hänelle. Kertasin jämäkästi vaihtoehdot ja hän sai pultit. Meni alasti takaisin sänkyyn ja päätti, ettei lähde lainkaan sopimallemme kyläreissulle. Tämä ehdottomuus kesti lopulta niin kauan, että jouduin pukemaan muksun väkisin. Siinäkin hän potki, tempoi kroppaansa ja välillä heittäytyi ihan veteläksi ja huusi kuin hyeena.
Siinä hän sitten huusi mun pukemissa vaatteissa eteisen lattialla maaten ja huutaen "en tykkää enää äitistä" ja aloitti uuden huutokonsertin kun hänelle sittenkin olisi kelvannut joku niistä 3 vaihtoehdosta. En antanut periksi enää ja taas melkein puolentunnin huuto, joka ei todellakaan ole mitään pientä huutoa, vaan se oikeesti kuulostaa siltä kun hakkaisin lastani.
Syöminenkin meni ohi kiukuttelun takia, kun hän sanoi ettei ota mitään, ei syö mitään ja ei lähde mihinkään. Lopulta kuitenkin lähdettiin ulos (mulla on 3 muutakin lasta, alle 6v kaikki.
Kylässä sai taas raivareita ihan pienistäkin asioista, riiteli sisariensa kanssa ja ei suostunut emännän tarjottavia syömään, eikä puhelemaan. Juoksenteli pitkin kämppää, hyppi sohvalla, meni pöydälle, heitteli sohvatyynyt lattialle ja teki kaikenlaista kiellettyä. Laitin likan nurkkaan kylässä ja sieltä nurkastakin hän vaan vilkuili ilkikurisella ilmeellä ja NAUROI!! Ai että, mun olis tehny mieli ottaa tukasta kiinni, mutta ei, en sitä tehnyt.
Kotona parkui kun ei ollutkaan suostunut syömään kylässä tarjottavia ja kiukutteli sitä kun jäi ilman. Taas alkoi sama apinointi, likka meni pitkin kämppää kuin päätön kana konsanaan, eikä usko mitään mitä sanon. Ei vaikka on jäähypaikka, ei vaikka otan katsekontaktia ja selitän asiat, sekä pidän tiukassa otteessa. Ei auta uhkailu, lahjonta, ei kiristys.. mitä helkkaria tääää on??? Onko tää sitä uhmaa, vai onko tuolla likalla päässä vikaa? Mä olen ihan poikki, mehut on ihan imetty tyhjiin. Aina hän on ollut tempperamenttinen, mutta tämä on jo niin outoa käytöstä, varsinkin kun kahdella vanhemmalla ei tuollaista ole ollut. Onko teillä jotain vinkkejä, mitä me vanhemmat voitaisiin tehdä tai koittaa?
Tässä oli siis vaan muutama ote tästä päivästä...ainiin lisäksi hän on alkanut hokea sellaisia kirosanoja joita ei kotona kuule :( (kerhossa ilmeisesti opittua). Joka kysymykseen vastaa : "Kakka". Mitä syötäisiin? "KAKKAA". Mitä sä piirsit? "KAKAN" Mimmonen ilma mahtaa olla huomenna "KAKKAINEN"
ARGH!!!

Meillä täyttää kesällä tyttö 3v ja tuollanen melko samanlainen meno on jatkunut jo 1,5vuotta. Tänään itseasiassa teki ennätyksen raivokohtauksen kanssa, en ole ennen nähnyt niin raivokasta lasta, ei ollut kaukana manaajasta :O
Mutta ihan normaalia uhmaa tuo on :D Siihenkin tottuu vanhemmat aikanaan :) Nyt ollut vähän hiljaisempaa eloa uhman kanssa ja ehdinkin jo ihmetellä, että onko se oikeasti menossa ohi, mutta vastaus tulikin tänään päivällä hyvin selväksi ettei todellakaan olla vielä voiton puolella :D

Oot kyllä helpolla päässyt, jos ei muilla lapsilla ole tuota ollut :O Onko ne muut poikia?

Ihan kuin oma teksti. meillä tyttö 4v ja ihan samanlaista.
Heti jo aamusta kun herää on kuin myrskynmerkki. ovia paiskoo ja mikään ei ole hyvin. Ihan kamalaa huutoa(kiljumista) ja kiukkuamista.

Tänään oli mummolassa muutaman tunnin niin äidinkin hermo lepäsi

Huomionhakua/uhmakokeilua. Minun 2,5v tyttöni on myöskin melkoisessa iässä, kaikki jo tutut säännöt kyseenalaistetaan kerta toisensa jälkeen, räkättää ja puuhaa koko ajan jotain ihan mahdotonta :D

Aina ei jaksa naurattaa, mutta näin iltamyöhäisellä, kun talo on jo hiljainen, alkaa huvittaa nuo kommellukset :D Tyttö on pikkusisko ja hakee oman huomionsa temppuilemalla. Temput vähemmällä jos saadaan välillä kahdenkeskistä aikaa, uhma helpottaa johdonmukaisuudella ja ajankululla. Muistakaa nauraa.

Perus-uhmalta toi kuulostaa.. Rankkaa toki on,mutta jos nyt on 2 päivää jatkunu niin.. Mitäs aattelit tehdä kun tota on kestäny kuukaus?

Tuli myös mieleen ettei olis kipeeks tulossa? Oon kuullu monesti että jos on tulossa kipeeks laps saattaa olla tosi "känkkäränkkä" monta päivää.

Mutta jos toi on ihan perus-uhmaa,niin tiukat rajat vaan kaikkeen,eikä liikaa vaihtoehtoja. Mä oon ton vähän yli 2v:n kanssa (ei oo edes uhmaa,tavallista pelleilyä yms vaan) tehny esim pukemisen kans silleen että jos ei tule mun luo kun pyydän niin parin min päästä sanon uudelleen,vähän tiukemmalla äänensävyllä "tule heti tänne,puetaan" - ja jos ei vieläkään tule,nappaan kiinni ja sit puetaan. Jos lapsi tappelee vastaan niin selitän että helpommalla pääsee jos tekee yhteistyötä..

Hihi, anteeksi, pakko nauraa :D :D Oli niin osuva kuvaus.

Mutta joo, täällä ihan samanlaista. Välillä on päiviä, että hyvä kun tyttö on saanut silmänsä auki, niin alkaa jo kitinä ja kiukkuaminen. Ja sitä jatkuu tosiaan iltaan asti ja välillä yölläkin kiukutellaan. Onneksi sitä kuitenkin harvemmin. Itse asiassa nyt kun mietin, niin viimeinen viikko on ollut aiika seesteistä. Mutta eiköhän tässä huomenna päästä jo takaisin uhman makuun. Mutta tiedän siis miltä susta tuntuu.

Ja mä kun ajattelin, että meillä oli tänään maailman huonoin päivä... Aikalailla tutun kuuloista tuittuilua, etenkin tuo yöriekkuminen. Se on kauheaa kun lapsi ei oikein ole hereillä mutta riehuu kuin apina.
Mä olen itse aika lyhytpinnainen erityisesti huutamisen suhteen, jotenka lapselta lähtee "etuudet" aika nopeasti säilöön huonosta käytöksestä. Esim värikynien takavarikoiminen pariksi päiväksi on niin iso juttu meidän taiteilijalle, että ei halua uhmata kohtaloaan kiukkuamalla.
Onneksi osaa jo mennä omaan huoneeseen rauhoittumaan (ovet paukkuen) kun alkaa mennä överiksi, tuntuu helpottavan oloa kovasti kun saa itsekseen rauhoittua ilman jäähylle pakottamista.

Ps. Kohtalaisen lunkki suhtautumiseni asiaan johtunee osaltaan myös siitä että esikoispoikani uhma oli kuin suoraan manaajasta, ja meillä oli vielä erotilanne lisäämässä vettä kiukaalle, ja samaan syssyyn alkoi meidän lasten korvatulehduskierre ja minun kuukausitolkulla kestänyt unettomuus ja yksinelämisen opettelu. Kyllä nyt kun miettii noita aikoja, niin ei siis ihme, että tytön pikku känkkäränkät on ihan mummon marjamehua siihen verrattuna.

Varmaan voikin naurattaa joskus, mut nyt ei kyllä sitte yhtään. Kaiken kruunasi kun muksu sanoi ennen nukahtamistaan:"En tykkää susta äiti". Vastasin:"Äiti rakastaa aina". Siinä pääsi pimeydessä äidiltä hiljainen itku tyynyyn, kun kuitenkin rakkaus tuohon pikkuriiviöön on suunnaton! Ja ne omat ajatukset, joita kiukku tuo mieleen -kaduttaa.
Olisin tosiaan pienen irtioton tarpeessa, muttei mulla ole kuin mieheni (joka painaa hommia aamusta iltaan) täällä uudessa asuinpaikassa, joten tää on nyt vaan kestettävä. Siksi "eksyinkin" tänne palstailemaan.

[QUOTE="Varapäre";25834240]Varmaan voikin naurattaa joskus, mut nyt ei kyllä sitte yhtään. Kaiken kruunasi kun muksu sanoi ennen nukahtamistaan:"En tykkää susta äiti". Vastasin:"Äiti rakastaa aina". Siinä pääsi pimeydessä äidiltä hiljainen itku tyynyyn, kun kuitenkin rakkaus tuohon pikkuriiviöön on suunnaton! Ja ne omat ajatukset, joita kiukku tuo mieleen -kaduttaa.
Olisin tosiaan pienen irtioton tarpeessa, muttei mulla ole kuin mieheni (joka painaa hommia aamusta iltaan) täällä uudessa asuinpaikassa, joten tää on nyt vaan kestettävä. Siksi "eksyinkin" tänne palstailemaan.[/QUOTE]

Kuinka vastikään olette muuttaneet? :hug: Miten itse voit, lapsi kun usein peilaa vanhemman väsymystä/pahaa oloa? Oletko ottanut selvää paikkakuntasi avoimista päiväkodeista tms harrastustoiminnoista? Verkostoituminen on hyvin tärkeää. Oletko ajatellut työhön palaamista?

Mä oon kans huomannut, että tuo kiukuttelu on pahempaa pari päivää ennen jos tyttö on tulossa kipeeksi. Ja nyt on ollut pahempia kiukkupäiviä/viikkoja viime kuukausina, kun viimeset takahampaat puhkesi ylös ja nyt on tulossa luultavasti lisää, kun on taas niin draamakuningatar :D

Eiköhän tuo ihan normaalia uhmaa ole. Meiltä löytyy lapset 4,5v, 2,5v sekä vauva 6kk. Esikoisella uhma on siirtynyt pitkälti verbaaliseksi, että lähinnä soittaa suutaan koko ajan. sitäkin on helkkarin rasittava kuunnella, kun koko ajan kaikki on tyhmää, älytöntä, ei kiinnosta...

Mutta nyt on pahin uhma menossa tuolla 2,5-vuotiaalla, jolla omaa tahtoa on vaikka muille jakaa, mutta ei pysty sitä vielä kunnolla ilmaisemaan=vasta yksittäisiä sanoja tulee. Hän kilahtaa ainakin 10 kertaa päivässä ihan mitättömistä asioista, tyyliin ruoka on ihan vääränlaisella lautasella, äiti erehtyy sanomaan että "onpas ihanan aurinkoinen ilma tänään", tai sukka on hieman rytyssä. Raivo kiihtyy hetkessä nollasta sataan ja itkupotkuraivarithan siitä tulee. Huutaa, raivoaa, potkii, lyö, puree ketä vaan kuka sattuu vahingossa hänen tulilinjalleen. Mikään lepyttely ei auta, raivo vaan yltyy kaikista rauhoitteluyrityksistä. Yleensä joudun viemään pojan yläkertaan turvaportin taakse riehumaan, ettei satuta meitä muita ja saa siellä päästellä suurimmat höyryt pihalle. Tänään olimme mummolassa, jossa samanlaista rauhoittumispaikkaa ei ole ja poika pääsi telomaan itseään niin, että kasvotkin oli jo mustelmilla ja verinaarmuilla. Lopulta jouduin makaamaan pojan päällä, että sain hänet rauhoittumaan. Että tällaista meillä...Muuten iloinen ja touhukas halipoika kyseessä, mutta kun uhma iskee, se iskee ja lujaa...

Kuinka vastikään olette muuttaneet? :hug: Miten itse voit, lapsi kun usein peilaa vanhemman väsymystä/pahaa oloa? Oletko ottanut selvää paikkakuntasi avoimista päiväkodeista tms harrastustoiminnoista? Verkostoituminen on hyvin tärkeää. Oletko ajatellut työhön palaamista?

Kiitos kysymästä. Muutimme viime syksynä tänne maalle, koska olemme aina viihtyneet kaupungissakin omassa rauhassamme, mutta nyt taitaa olla korkea aika sosiaalistumiseen? Ihan hyvin voin muuten, mutta kun tuo kiukkuilu vie niin suuren osan aikaa päivän touhuista (on siis todellakin kiukkuilut jo puoli vuotta, muttei aamusta iltaan sentään) ja on pois muilta lapsilta. Olenhan toki välillä väsynyt ja itsekin ärisen mitättömistä asioista, mutta annan kaikille aikaani tasaisesti päivän aikana ja pyrimme tekemään jutuja yhdessä. En ole vielä ottanut selvää kerhotoiminnasta muuten! Täytyykin alkaa suunnittelemaan jotain muuta virikettä lapsille edes muutamaksi tunniksi viikossa. Töihin palaan ehkä syksyllä, voi kumpa siiheksi hieman rauhottuisi tämä tilanne.

Ps. Kohtalaisen lunkki suhtautumiseni asiaan johtunee osaltaan myös siitä että esikoispoikani uhma oli kuin suoraan manaajasta, ja meillä oli vielä erotilanne lisäämässä vettä kiukaalle, ja samaan syssyyn alkoi meidän lasten korvatulehduskierre ja minun kuukausitolkulla kestänyt unettomuus ja yksinelämisen opettelu. Kyllä nyt kun miettii noita aikoja, niin ei siis ihme, että tytön pikku känkkäränkät on ihan mummon marjamehua siihen verrattuna.

No sulla on kyllä ollu ihan kauhee tilanne. Manaaja tulee tosta likastakin mieleen.. ulkonäköä myöden

Yhteistyössä