3 vuotiaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moooona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

moooona

Vieras
Hei, millaisia teidän noin 3 -vuotiaat ovat näiden alla olevien asioiden suhteen?

- Pukeminen
- Vessakäynnit (kuivuus, potalla käyminen...)
- Liikkuminen, taitavuus ja innokkuus siihen
- Hienomotoriikka (leikkaaminen, kynäote jne.)
- Suhtautuminen uusiin leikkikavereihin (kontaktinotto, tutustuminen)

osaa pukea, mutta sen kanssa aina säätämistä, kun tekis mieluummin kaikkea muuta... Tietysti välillä tarttee ja pyytää apua jos ei meinaa sujua.

käy vessassa itsenäisesti, jos ei takapuolen pyyhkimistä lasketa. Siis ei vaippoja eikä vahinkojakaan satu.

liikkuminen: motorisesti hieman kömpelö, tykkää kuitenkin käydä mm jumpassa ja ulkoilla.

hienomotoriikka: saksilla leikkaaminen vielä aika alkeistasolla, piirtelee kyllä jo aika mukavasti.hama-helmillä askartelee

tykkää leikkiä yksinään, mutta myös toisten kanssa. koska puheekehitys on viivästynyttä näkyy se kontaktinotossa eli usein toiset aloitteetekijöitä ja lähtee sitten mielellään mukaan kun toinen sanoittaa mitä tehdään. (puheen ymmärtämisessä ei ole vikaa, vaan sen tuotossa)

osaa pukea, mutta sen kanssa aina säätämistä, kun tekis mieluummin kaikkea muuta... Tietysti välillä tarttee ja pyytää apua jos ei meinaa sujua.

käy vessassa itsenäisesti, jos ei takapuolen pyyhkimistä lasketa. Siis ei vaippoja eikä vahinkojakaan satu.

liikkuminen: motorisesti hieman kömpelö, tykkää kuitenkin käydä mm jumpassa ja ulkoilla.

hienomotoriikka: saksilla leikkaaminen vielä aika alkeistasolla, piirtelee kyllä jo aika mukavasti.hama-helmillä askartelee

tykkää leikkiä yksinään, mutta myös toisten kanssa. koska puheekehitys on viivästynyttä näkyy se kontaktinotossa eli usein toiset aloitteetekijöitä ja lähtee sitten mielellään mukaan kun toinen sanoittaa mitä tehdään. (puheen ymmärtämisessä ei ole vikaa, vaan sen tuotossa)

Minä täällä vielä. Kuulostaa hyvin samanlaiselta, kuin meidän 3-vuotias. Puhetta meillä kyllä tulee kovastikin, mutta just tuon motoriikan kanssa on vähän kömpelyyttä. Omasta mielestäni lapsi on ihan normaali ja kehittyy ikätason mukaisesti, mutta tuntuu että ulkopuolelta (päiväkoti) vaadittaisiin koko ajan kauheasti kehittymistä ja taitoja ja osoitellaan puutteita.

- Pukeminen
Osaa riisua, mutta ei pukea kunnolla. Rukkaset pitää ainakin auttaa käsiin.

Päiväkodissa on vaippa housussa, vaikkakin se yleensä on kuiva. Pitää viedä vessanpöntölle, ei itse osaa mennä.

On oikein taitava liikkumaan, ei ole kömpelö

Kynäote hyvä, lusikka/haarukkaote taas väärä, mutta olkoot... syöminen sujuu. Osaa piirtää melko hyvin selkeitä ihmishahmoja ja autoja. Ei osaa käyttää saksia.

Edelleen aika heikkoa, leikkii rinnakkaisleikkiä eli ei sellaista vastavuoroista. Tästä huomauteltu päiväkodissa.

Päiväkoti nyt vaatii mitä vaatii ja on kaikki keskustelut jne. Ihan turhaa sanon minä. Kyllä se oppii.

- Pukeminen
Osaa riisua ja pukea, motivaatio välillä vaan vähän hukassa. Sukkia ei osaa pukea (liian kireät)

Oppi vuoden iässä potalle. Käy itse vessassa, pyytää toki pyyhkimään.

Todella liikunnallinen, oikea apina

Tykkää piirrellä, kynästä taitaa pitää kiinni samoin kuin lapset yleensäkkin. Eikös tuo kynä ote vaadita vasta koulussa. En ressais kynäotteesta. Tykkää leikata saksilla. Kuvia leikatessa tosin saattaa osa kuvasta uupua mutta muuten käyttää saksia jo kuin vanha tekiä.

Rohkea lapsi ja menee reippaasti tutustumaan. Leikit ei sinänsä oikein onnistu. Haluaa leikkiä myös itsenäisesti, jaksaa ehkä hetken keskittyä kaveriin jonka jälkee omii lelut ja hakeutuu leikkimään omiin oloihinsa.

Poika pukee kaiken itse aika hyvin. Ei saa auttaa, mutta ihmeen kärsivällinen on noissa hommissa.

Päiväkuiva ja käy itse vessassa (unahotaa vaan joskus pyytää pyyhkimään :/). Käsienpesusta joutuu aina muistuttamaan.

Liikkuu koko ajan ja on karkeamotorisesti taitava

Ei jaksa keskittyä piirtämään, kynäote väärä, saksilla leikkaa jotken kutan.

Leikkii yhdessä tai yksin. Sosiaalisettaidot kai ihan iänmukaiset eli tukea vielä tarvitsee. Puhuu tosi hyvin ja monipuolisesti sanoja käyttäen. Hieman "änkyttää" kun ajatus katkeaa.

Pukeminen
- osaa pukea ja riisua, on siihen yleisestiottaen hyvinkin innostunut. Toki on vielä autettavakin mutta uuden oppiminen kiehtoo kovasti - haluaa oppi parhaillaan sitomaan nauhat kiinni eli yksöissolmusta se lähtee!

Vessakäyminen
- käy itsenäisesti vessassa, huolehtii pissin jälkeen itse pyyhkimiset ja käsien pesut (minä ite! valvovan silmän alla). Päiväkuiva on jo ollut mutta yöllä käyttää vaippaa.

Liikkuminen
- on motorisesti taitava. Ulkoilee mielellään, voimistelee, tanssii, kiipeilee, ajaa pyörällä....lähtee todella innokkaana kaikkiin liikuntaleikkeihin mukaan.

Hienomotoriikka
- piirtää paljon, kynäotoe on oikea. Leikkaa myös saksilla, ei ehkä pysy viivalla mutta viivan tuntumassa ja se riittää. Pitää askarteluista ja käsillä tekemisistä. Osaa laittaa napit kiinni ja aukaista ne myös.

Suhtautuminen uusiin leikitovereihin
- on sosiaalinen eli menee reippaana tutustumaan ja tekemään tuttavuutta. Saa helposti kaverieta kaiken ikäisistä mutta osaa antaa tilaa myös niille, jotka sitä tarvitsevat. Omaa tilannetajua. Leikkii yhdessä kavereidensa kanssa, on mukana kehittämässä, liikuttamassa leikkiä eteenpäin. Viihtyy myös itsekseenskin, joten yksinleikkiminen ei tuota hankaluuksia.

Pukee itse, paitsi sukkahousut tuottaa ongelmia.

Kuiva on muuten paitsi yöllä on vaippa. Huolehtii itse potalle kun hätä iskee.

Liikkuu mielellään, pyöräilee, ajaa potkupyörällä, hiihtämään oppi viimetalvena jnejne

Hienomotoriikka toimii, kynäote löytyi pari viikkoa sitten, saksii viivaa pitkin jo mallikaasti. Värittää suurpiirteisesti.

Uusiin kaveeihin suhtautuu hyvin ja osaa jo jonkin verran leikiä rinnakkain. Muutama näänne puuttuu joka hankaloittaa aikuisten puheen ymmärtämistä, ei lasten..
Kaikkinensa positiivinen lapsi

Hei, millaisia teidän noin 3 -vuotiaat ovat näiden alla olevien asioiden suhteen?

- Pukeminen

- alkoi n. 3v. pukemaan hyvin,aiemmin ei viitsinyt.
- vaipoista pääsi alle 2v. Potalta pöntölle siirtyi n.3½v.
- hyppii,juoksee,potkasee palloa,ottaa itse keinussa vauhtia. Ei polje pyörää.
- kynäote hukassa,ei osaa leikata saksilla.
- puhelias,sosiaalinen,saa helposti uusia kavereita,hyvä leikkimään.

Tyttö 3,5 v.

- Pukeminen => pukee jos itse haluaa
- Vessakäynnit (kuivuus, potalla käyminen...) => loppukesästä itsenäisesti potalla/pöntöllä. Yöllä vielä vaippa (usein aamulla kuiva)
- Liikkuminen, taitavuus ja innokkuus siihen =>kaahii vähän liikaakin. Ei oo vahinkoja sattunut
- Hienomotoriikka (leikkaaminen, kynäote jne.) =>tykkää leikata saksilla (vähän kaikkea). Piirtelee ja värittelee hienosti
- Suhtautuminen uusiin leikkikavereihin (kontaktinotto, tutustuminen) =>innokas kontaktin ottaja. Ei vierasta eikä ujostele ketään.

- Pukeminen
*päivävaatteet saa itse, ulkovaatteiden kanssa autellaan. Päivähoidossa pukee myös ulkovaatteet

* päiväkuiva, yöllä vaipat sekä kakan haluaa tehdä vielä vaippaan

*todella aktiivinen liikkuja, luistelee, ajaa ilman apupyöriä, pelaa sählyä kavereiden kanssa

* leikkaaminen, väritys ja piirtäminen aika onnetonta

*ottaa kontaktia vieraisiin eikä ujostele, sosiaalinen

Poika, reilu 3 vuotta

- Pukeminen: Pukee itse, kypärälakin kanssa menee joskus käämit ja silloin pyytää apua.

- Vessakäynnit (kuivuus, potalla käyminen...) Huolehtii itse wc-käynnit, aikuinen pyyhkii pyllyn. Käyttää öisin vaippaa.

- Liikkuminen, taitavuus ja innokkuus siihen: Liikkuu mielellään, on ketterä ja taitava, pyöräilee, luistelee, seisoo käsillään jne.

- Hienomotoriikka (leikkaaminen, kynäote jne.): Leikkaa taitavasti saksilla, kynäote vielä hakusessa, piirtelee "pääjalkaisia", palapelit hyvin mieleisiä.

- Suhtautuminen uusiin leikkikavereihin (kontaktinotto, tutustuminen): Menee mielellään juttelemaan muiden lasten kanssa, kysyy nimeä ja kertoo oman nimensä ja yleensä myös iän. Leikeissä tulee helposti riitaa, koska usein haluaa juuri sen tavaran mikä kaverilla on kädessään.

..

Pukeminen:
Pukee ja riisuu omatoimisesti sisävaatteet, ulkovaatteissa tarvitsee vielä hieman apua (varsinkin kengät ja hanskat)
Vessa:
Ollut ilman vaippaa kaksivuotiaasta asti ja käy itsenäisesti pöntöllä.
Liikkuminen:
Todella taitava ja innokas liikkuja. Rakastaa pomppimista tasajalkaa ja yhdellä jalalla, osaa myös pyöräillä.
Hienomotoriikka:
Osaa leikata saksilla, mutta ei viivoja pitkin =D Vetskarin veto tuottaa myös vaikeuksia.
Sosiaalisuus:
On erittäin sosiaalinen ja ottaa helposti kontaktia uusiin leikkikavereihin ja keksii uusia leikkejä.

- Pukeminen: Osaa riisua vaatteet itse, pukeminen vähän niin ja näin... Housut ja sukat saa hyvin laitettua itse, paitojen kanssa vähän ongelmia. Ulkovaatteet saa aika hyvin itse laitettua, vetoketjua ei tosin saa kiinni (auki saa kylläkin) ja käsineiden kanssa tarvii hiukan apua yleensä.

- Vessakäynnit (kuivuus, potalla käyminen...): Päiväkuiva ollut 1v2kk iästä alkaen, itsenäisesti mennyt potalle jo vuoden, itse ei pyyhi pyllyä mutta ei aina muista myöskään huutaa pyyhkimään. Yöllä on vaippa.

- Liikkuminen, taitavuus ja innokkuus siihen: liikkuu lähinnä juosten. :D Tykkää temppuilla, tekee esim. kuperkeikan sängyssä hyvin.

- Hienomotoriikka (leikkaaminen, kynäote jne.): leikkaa kyllä, en sitten tiedä, että kuinka hyvin. :) Kynäote onnistuu välillä.

- Suhtautuminen uusiin leikkikavereihin (kontaktinotto, tutustuminen) : tykkää muista lapsista ja lähestyy heitä helposti, vaikka ainoa lapsi (ja kotihoiossa ollut) onkin. Vielä puoli vuotta sitten ennemmin katseli hetken muiden lapsen touhuja, ennen kuin uskalsi mennä mukaan leikkeihin.

Ja tyttö on nyt siis 2v10kk.

- Pukeminen

Meillä 2 v 10 kk.

-Osaa pukea ja riisua itse.
-Tykkää käyttää vielä vaippaa mutta pissii ja kakkaa pottaan, öisin ja reissuille haluaa vaipan itse laittaa.
-Todella taitava liikkumaan. Innokas ja reipas. Kiipeilee taidokkaasti, ei ole haavereita juurikaan sattunut.
-Osaa leikata, kynäote onnistuu välillä. Piirtää melko hyvin mielestäni hahmoja ja naamoja.
-On sosiaalinen, ottaa kontaktia mielellään. Puhuu sujuvia lauseita mutta välillä meinaa puhe mennä epäselväksi kun oikein innostuu tai ajatus katkeaa. Valtaosasta puheesta saa selvän. Joka päivä oppii uusia lauseita.

Yhteistyössä