3-vuotiaiden painosta..

• Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
mietityttää
Meidän tyttö painaa 17kg ja on n. 94cm pitkä. Aika isokokoinen ikäisekseen,niin ainakin monet sanovat ( vaikka mun mielestä lapsen kuullen ei kannattaisi mennä kauheesti toisen kokoa kommentoimaan).Ei kyllä näytä lihavalta eikä edes pullukalta,lapsenpyöreältä kylläkin. Syö hyvin ja mielestäni normaalisti,kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Välipalalla saa pari kertaa viikossa jonkun herkun esim. näin kesällä jätskiä tai omatekoista pullaa/piirakkaa. Ulkoillaan pari kertaa päivässä ja mielellään liikkuu ja touhuaa.
Missä vaiheessa/minkä ikäisenä mun pitää alkaa kiinnittämään enempi huomiota tuohon painoon, ja pitääkö siihen vielä kiinnittää mitään huomiota? Jotenkin vain jäänyt vaivaamaan se kun niin moni sanonut että "onpas iso tyttö" ja pelkään tuleeko lapsesta lihava. Me ollaan miehen kanssa molemmat normaalipainoisia. mulla tosin on aivan sairaalloinen makeanhimo ka syömisenhimo koko ajan ja saan tehdä tosissan töitä etten olisi koko ajan tyhjentämässä kaappeja, siksikin kai pelkään lasteni puolesta että jos saavat multa tään vääristyneen suhtautumisen ruokaan..

ev
Syötä lapselle reilusti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Vähärasvaisia jogurtteja, vähärasvaisia lihoja, makkaroita ja juustoja. Pois sipsit ja karkit ja jätskit ja limsat ja vaaleat hiilaripitoiset tuotteet esim; vaalea leipä ja pulla.

vieras
Mun poika on 96 cm ja painaa 15 kg. Ei ole mitenkään rimpula, vähän olen alkanut katsoa syömisten perään. Eihän se pieni pyöreys haittaa, mutta lapsena omaksuttuja syömistottumuksia on vaikea muuttaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Syötä lapselle reilusti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Vähärasvaisia jogurtteja, vähärasvaisia lihoja, makkaroita ja juustoja. Pois sipsit ja karkit ja jätskit ja limsat ja vaaleat hiilaripitoiset tuotteet esim; vaalea leipä ja pulla.
Juu niin meillä tehdään, tosin en mä mitään kevyttuotteita lapselleni suostu syöttämään. Ja mun mielestä herkuttelu silloin tällöin on sallittua. Vihreän salaatin teen ruualle päivittäin, sit syövät esim. kurkkua,tomaattia,omenaa,viiinirypäleitä sellaisenaan välipalalla.

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
No ei todellakaan mitään "vähärasvaisia" keinotuotteita lapsille :-O Ihan normiruokaa, mutta ei valtavia annoksia. Mun 3-vuotias on saman mittainen mutta 3 kiloa kevyempi, ja onhan se 3kg tohon varteen aika paljon.

mie
Meillä poika 98cm ja 16 kiloa ja oon ihmetelly, kun neuvolassa sanoi, että ei tarvi uokaa tuputtaa jos ei oo nälkä yms. Kun ei se mun mielestä mikään pullero ole vaan normaali roteva poika lapsi.

Hansu
Meillä poika 3v on kans 17,2kg ja 102cm..On mielestäni nyt ihan sopivan kokoinen ,mutta olen kuitenkin alkanut vähän kiinnittää huomiota ruokailuihin, koska poika söisi ihan tolkuttomia määriä ruokaa..Neuvolassa sanoivat ettei painoa saisi suhteessa pituuteen tulla enää enempää..

pietu-
Meillä taas painosta sanotaan, että liian vähän, koska PITUUTTA on niin paljon ja aina ollut poika samanlainen ruumiinrakenteeltaan. Herra kuitenkin syö ja saa kaiken tarvitsemansa ravinnosta + vanhempansa ovat olleet kuikeloita pienenä (= pitkiä ja hoikkia), isä vielä lukioikäisenäkin. Nyt en 3v mittoja vielä tiedä (täyttää elokuussa), mutta 2v10kk oli 101cm n.15kg. Itse olen ollut 3v. 103,5cm ja 16.7kg, mies 101,5cm 16kg ..paino minusta kaikilla ok ja pituutta paljon, mikä taas vie siitä pyöreydestä osansa.

Ja tuo, että "isokokoinen ikäisekseen" on ainakin meillä ollut juuri tuo pituus, joka on saanut ihmiset luulemaan esikoista jopa ekaluokkalaiseksi. Siinä on saanut selitellä, että poika ei todellakaan ole vielä koulussa ja että täyttää vasta 3v. (Ja voitte kuvitella ne pitkät katseet, kun poika kuitenkin käyttäytyy kuin ikäisensä ja näyttää vanhemmalta...)

En huolisi sinuna ap lapsesi painosta. Hyvin kasvaa likka. Ehtii murehtia painoaan sitten aikuisena ihan tarpeeksi, jos sama linja maailmassa säilyy.

äiti minäkin
Meillä poika on 95cm ja painaa 12,4 kg. Juu , tiedän että on laiha, mutta niin on 17 kg:kin samalla pityuudella liikaa. Lastahan ei varsinaisesti laihduteta, vaan hillitään painonnousua niin pituuskasvu korjaa sen. Eli kannattaa ihan vaan tietoisesti miettiä missä voi vähentää vaikkapa sokeria (maustetut jogurtit, karkki, murot) ja vaihtaa niitä kasviksiin ja hedelmään. Kouluikään jatkuessaan pyöreys kun tuppaa lisääntymään.
Tiedän äidin joka onnistui tässä hienosti ja nyt tytön paino lähentelee normaalipainoa 6 vuotiaana. Ja ihan kotikonstein onnistui, tytön "huomaamatta".
Jep ja minä lupaan jatkaa yrittää lihottaa tuota poitsua, mutta terveellisesti =)
Tsemppiä!

..
Tyttö on 97cm 16kg. Katson syömisten perään, taitaa teillä olla paino yläkäyrillä kun meilläkin plussalla.. Herkuista en karsi niinkään, vaan kevennän ruokaa kasviksilla. Nlassa ei ole sanottu mitään, vauvasta ollut samoilla käyrillä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Meillä poika on 95cm ja painaa 12,4 kg. Juu , tiedän että on laiha, mutta niin on 17 kg:kin samalla pityuudella liikaa. Lastahan ei varsinaisesti laihduteta, vaan hillitään painonnousua niin pituuskasvu korjaa sen. Eli kannattaa ihan vaan tietoisesti miettiä missä voi vähentää vaikkapa sokeria (maustetut jogurtit, karkki, murot) ja vaihtaa niitä kasviksiin ja hedelmään. Kouluikään jatkuessaan pyöreys kun tuppaa lisääntymään.
Tiedän äidin joka onnistui tässä hienosti ja nyt tytön paino lähentelee normaalipainoa 6 vuotiaana. Ja ihan kotikonstein onnistui, tytön "huomaamatta".
Jep ja minä lupaan jatkaa yrittää lihottaa tuota poitsua, mutta terveellisesti =)
Tsemppiä!
Kiitos kannustuksesta! :) Tosiaan en tuon ikäiselle mene vielä puhumaan "ylipainosta",itsehän lapselle sen ruuan eteen nostan niin pitää vähän alkaa tarkkailemaan mitä sille lautaselle laittaa.

äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Tsemppiä!
Kiitos kannustuksesta! :) Tosiaan en tuon ikäiselle mene vielä puhumaan "ylipainosta",itsehän lapselle sen ruuan eteen nostan niin pitää vähän alkaa tarkkailemaan mitä sille lautaselle laittaa.
Juuri sitä tarkoitinkin, että lapselta "salaa" vähän hienosäädetään. Lapsi on joka tapauksessa ihana eikä painon määrä (vähyys tai liiallisuus) ole mikään "vika"
Ihan hissuksiin vain...
Ja oikein hyvää kesää =)

Yhteistyössä