3+ vuotiaan tunteet?

X3
En oikein tiedä miten tuohon esikkoon 3+ (meillä myös 1,5v lapsi) vuotta pitäisi taas suhtautua... vielä pari kuukautta sitten hän kiukutteli hirveästi ja ihan joka asiasta. Vaatteet lensi pukiessa, lelut jos ei heti leikki onnistunut ym. Siis sellaista raivo-kiukkua... ja kun tyttö villiintyi ja alkoi riehua ja sählätä (omasta mielestään hauskaa) ei mikään kielto auttanut. Yleensäkin uskoi kiellon, asiasta kuin asiasta, vasta kymmenennen sanomisen jälkeen, ja sai tosi lujasti komentaa.

Nyt tilanne on muuttunut, tyttö ei juurikaan kiukkua tai raivoa "pikkuasioista", tuntuu tasaantuneen. Mutta tilalle on tullut itkuherkkyys... Minun ei tarvitse kuin sanoa, että "ei", kun tyttö on esim. ottamassa jotain kiellettyä, niin kohta alkaa alahuuli väpättää ja itku tulee. Sanoo vielä, että "äiti minulle tuli tosi paha mieli kun sinä komensit minua". Tai jos leikkii ruokapöydässä, ja kehotan tyttöä poistumaan jos ei osaa olla nätisti, saattaa mennä pöydän alle itkemään "ettei äiti näe että hänelle tuli paha mieli". Itkee myös herkästi jos pikkuveli repii vaatteista ym. vaikkei varmasti satu.

Huokaus. En oikein tiedä mitä tehdä. Tähän asti olen pysynyt kieltoni takana, ja sanonut että kyllä äiti saa sinua kieltää jos teet kiellettyjä asioita. Kun jos alan kiellon jälkeen, itkun tullen, lohduttaa, niin sehän mitätöi koko kiellon?! Olen myös sanonut, että kyllä pitää kestää jos kielletään (vaikka en ole ihan varma tästä).

Onko kolmivuotiaalla joku luontainen herkkis-kausi, vai osaako meidän sosiaalisesti lahjakas lapsi manipuloida minua jo noin pienenä? (Yrittää mitätöidä kiellot itkulla).

Kertokaa, viisaammat, kokemuksia...
 
"vieras"
Heh! Meillä ihan sama tilanne. Tyttö kanssa +3v ja nyt on alkanut käyttämään tuota "itku ja paha mieli-korttia" jos kiellän jotakin :D

Pysyn kiellossa, mutta otan syliin ja jutellaan asiasta.
 
X3
Minä kanssa olen miettinyt, että paras olisi kun voisi ottaa syliin ja rauhassa selvittää tunteet, MUTTA kun nämä itkut tulee yleensä juuri kun on kiire, tai olen selvittämässä toista kriisiä pikkuveljen kanssa. Alkaa tuntua, että tämä koko itkudraama onkin esikoisen (joka on nyt jäänyt vähemmälle huomiolle) uusi keino saada äidiltä aikaa ja hellyyttä... missä ei todellakaan ole mitään pahaa, mutta silti... Ei tunnu ihan oikealta antaa periksi. Entäs jos lapsi oppii, että itkemällä saa helposti huomiota ja ottaa sen todella tavakseen?
 
poikia
Meidän 3vllä ollut tuollainen kausi myös.. Meni tosi herkästi sänkyynsä murjottamaan, joskus pienen itkun tirautuksen kanssa.. Selitettiin aina lapselle että miksi kielto tuli (tai mistä nyt ikinä sitten möksähtikää) ja että ymmärretään että siitä tuli paha mieli.. murjotti sitten tovin ja tuli hymy huulilla jatkamaan leikkejään..
 
X3
Kovin vaan pelottaa, että hoidan nämä lapsen "kriisit" jotenkin pieleen, ja pieni saa elinikäisiä traumoja ;) Just kun on löytänyt tavan selvitä ja käsitellä yhtä käyttäytymistapaa, tuleekin tilalle uusi ja vanhat konstit ei enää toimi... rasittavaa :kieh:
 
X3
Tosi helpottavaa kuulla "Poikia"! Olen pelännyt, että kiellän lasta liian kovasti kun itkuksi menee... Mut hirmu vaikea komentaa joka kerta silleen "ethän äidin rakas kulta pieni nyt vaan ota niitä tulitikkuja" kun itse on kiireinen tai kireä tai estämässä pikkuveljeä kiipeämästä pöydälle ;) Ehkä se sit on kuitenkin normaalia kehitystä :confused:
 
"haha"
Tuli ihan mieleen muistoja omasta lapsuudesta, vaikka tässä jo ensimmäinen oma lapsi on tulollaan. Itse muistan kuinka kiellon jälkeen heittäydyin täysin surun valtaan ja itkin kuinka kukaan ei rakasta minua ja kuinka olisi parempi jos minua ei olisi. Sitten jos isä tuli lohduttamaan ajattelin vain pääni sisällä, kuinka helppoon hän meneekään!
Mutta olihan se ihana saada haleja ja kuulla, että kyllä minua rakastetaan, ei sellaista kukaan voi kai liikaa saada :)
 
"vieras"
On normaalia kehitystä: lapsella tulee sen uhman jälkeen kausi, jolloin taas haluaa olla kiltti ja tottelevainen -veikkaisin et nuo itkut liittyy tähän.

Mun mielestä voit lohduttaa ja jutella asiasta, jos harmia tulee -ei näiden tarvitse mitätöidä kieltoa kuitenkaan.
 

Yhteistyössä