3-vuotiaan pelot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Miten paljon ja minkälaisia asioita muiden 3-vuotiaan pelkäävät? Omani tuntuu pelkäävän koko ajan ja kaikkea mahdollista, tiedän että kuuluu ikään tuo pelkojen kehittyminen mutta mietin vaan että mikä on normaalia ja mikä menee jo yli...

Oma poikani ei esim. uskalla jäädä yksin eri huoneeseen kuin missä itse olen, jos huomaa jääneensä yksin niin tulee pian itkien perässä ja valittaa että pelottaa... Kun kysyn että mikä, niin vastaus on mitä mlloinkin: kellon ääni, astianpesukoneen ääni, ilmanvaihtokoneen hurina, ulkoa kuuluvat äänet, palovaroittimessa tai pakstimessa palava valo jne... Iltaisin hämärässä pelkää vielä enemmän kaikkea kuin päivällä. Suurimmassa osassa lasten kirjoja on jotain sellaista mitä lapsi pelkää (ei tarinoissa vaan kuvissa). Lapsi kyllä on keksinyt käyttää hyväkseenkin sitä että jos pelottaa niin jotain ei tarvitse tehdä, mutta nämä tapaukset mielestäni erotan selvästi aidosta pelosta. Tätä pelkäämistä on ollut nyt keväästä asti eli muutaman kuukauden ajan.

Meil pelkäs näitä tyypillisiä kuten pimeää ja mörköjä. Pimeästä selvittiin yövalolla ja möröistä ajallaan. Tollasta ap:n kuvaamaa ei ollu. Tulee mieleen että oisko lapsella joku äitiin takertumisen vaihe ja se näkyy pelkoina kaikkeen että sais olla äidin kanssa.

Meillä esikoinen rupes kerran pelkäämään ilmastointilaitteiden ääntä, olimme kerran paikassa jossa ne kolisi kovasti tai oli jotain häikkää. Ei meinannut mennä esim ravintolan vessaa jossa oli katossa se reikä jne. Pakottamalla sain menemään (siis os on pissahätä niin silloin mennään vessaan, yhdessä kyllä ja äiti rauhoittelee, mutta mennään eikä meinata). Lopulta kerran selitin että ne on tärkeitä ja tarpeellisia, toisista kuuluu enemmän ääntä kuin toisista jne niin pelko jäi siihen. Aluksi meni kylässäkin tarkastamaan että "äiti, hyvä juttu, täälläkin on ilmastointi...." ;)

Ymmärrä pelkoa, mutta tue kohtaamaan sitä. Sano että niin kuuluukiin palaa valo, ei vaaraa jne.

Kovia ääniä, esimerkiksi yläkerrassa poraillaan tuon tuosta ja tyttö on aivan kauhuissaan. Myös jos kylässä on vähänkään epäilyttävät saniteettitilat (haisee, pönttö likainen tjsp) niin on tosi vaikeaa saada tyttöä käymään vessassa. Nyt jo kuitenkin ajan kuluessa pahimmat pelot on alkaneet helpottaa.

meidän 3-v tyttö ei pelkää muuta kuin muurahaisia ja käärmeitä. muurahaisia pelkää ihan hysteerisesti. Tämä juontaa juurensa siitä, kun kielsin tyttöä seisomasta muurahaispesässä, no seisoi silti ja muurahainen puri tyttöä varpaaseen :rolleyes:

Luulen että lapsellasi on eroahditusvaihe, noita vaiheitahan menee ja tulee ja n kolmevuotiaana yleensä on. En usko että lapsi niinkään mistään pakastimen valosta. On peloissaan, vaan on peloissaan että äiti häipyy johonkin, muttei osaa kuvata pelkoaa ja keksii jonkun selityksen. Anna lapsen leikkiä samassa huoneessa kanssasi ja hakea itse vähitellen sitä etäisyyttä taas, äläkä kiinnitä liiaksi huomiota lapsen ilmoittamiin syihin, voit sen sijaan sanoa että jaa, hermostuitko kun äiti lähti toiseen huoneeseen, ei se mitään, äiti on ihan lähellä.

Yhteistyössä