3-vuotiaan nukuttaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äikkä

Vieras
Minulla on vähän yli 3-vuotias poika, jolla nukkumaan meneminen on nykyisin melkoista tuskaa. Hän pärjää jo lomat ja viikonloput ilman päiväunia ja silloin nukkuu 11 - 12 tuntia yössä ja on pirteä ja jaksava.
Päiväkodissa on kuitenkin nukuttava päiväunet; olen sanonut, siellä, että maksimissaan tunti ja siellä nukutaan klo 13-14. Se on ihan liian myöhään, mutta sitä ei voi kuulemma muuttaa. Lapsi nukahtaa sitten illalla klo 21.30 - 22 välillä ja kun aamulla on herätettävä jo klo 6.30 niin tietenkin väsyttää.
Meillä on aina ollut säännöllinen rytmi päivässä ja illalla iltapesut - iltapala- satu ja nukkumaan toistuu. Iltaa olen muutenkin rauhoittanut ja yrittänyt laittaa lasta nukkumaan joskus jo klo 20.15 - 20.30, mutta ei se uni tule sen aikaisemmin. Olen myös yrittänyt vaihtaa iltarituaalien järjestystä, kokeillut sänkyyn laittamista eri aikoina vähän aiemmin tai myöhemmin. Olen kokeillut nukuttaa omaan sänkyynsä tai viereen, ei vaikutusta.
Viime viikkoina nukahtaminen on vain vaikeampaa: pitää käydä potalla, hän vaihtaa sängystä toiseen ja lopulta, kun hän vihdoin nukahtaa, olen turhautunut ja vihainen.
Te, joilla on kokemusta samoista asioista, kertokaa, miten te olette saaneet asiaan muutosta.

Otan osaa nukuttamisen monimutkaisuuteen! Meillä on 3-vuotias tyttö, joka ei nukkunut kotona päiväunia ja nukkui öisin 10-12 tuntia..Kun hän lähti hoitoon, meillä valvottiin klo 22.30..joka ilta ei väliä mihin aikaan laitoin tytön nukkumaan..Meillä tyttö saa nukkua klo 7.15-7.30 asti, joten pyysimme hoidossa kokeilemaan 30min nukkumisaikaa ja ellei uni tule puolessa tunnissa, pyysimme jättämään unet siltä päivältä pois.. Meidän tyttö herätetään hoidossa ja näin me voimme hyvin..Nyt asia toimii hyvin tytön saa nukkumaan 20.30..

En tiedä, mikä teille sopii... Ehkä kokeilisin klo 21.00 nukuttamista ja yrittäisin olla stressaamatta, mikä lienee helpommin sanottu kuin tehty...Tai sitten ehdottaisin päikkäireiden lyhyemmän ajan kokeilua hoidossa, josta saa tsoin puhua kauan..ja rautalangasta vääntää..

Meidän tyttö nukahtaa viimeistään 21.30 aikoihin, jos on nukkunut hoidossa päiväunia. Herää aina hoitoon 6.30.
Meidän tyttö on yksityisellä perhepäivähoitajalla joka nukuttaa tyttöä niin kauan kuin minä olen käskenyt. Jos joku päivä sanon ettei laita päiväunille niin ei sitä myöskään tee! Joten oisiko päivähoitopaikan vaihdos tarpeen? Perhepäivähoidossa ainakin tämä asia toimii!!

Hei!
Kuulostaa kovin tutulta meilläkin. 3-vuotias ja päiväkodin "nukkumapakko" tekee illoista turhauttavia ja raskaita. Poika nukahtaa usein viereen, kun vanhemmat ovat nukkuneet jo aikaa. Hoida siinä sitten parisuhdetta! Olen keskustellut asiasta päiväkodissa ja poika kuulemma nukkuu siellä heti ja helposti ja tarvitsee unet. Tarvitsee kai, kun on aamulla revitty väkisin pystyyn illan valvomisen jälkeen. Vanhemmat lapset olivat perhepäivähoidossa ja hoitaja jätti päiväunet pois sopimuksen mukaan, mutta päiväkodissa ei asiasta jousteta. Täytyy varmaan vaan sopeutua ja yrittää nauttia viikonlopuista ja muista vapaista, jolloin ei nukuta päikkäreitä ja mennään illalla ajoissa nukkumaan.

Yhteistyössä