3-vuotiaan lapsen puheterapia?

Me kävimme neidin kanssa tänään 3-vuotis neuvolassa. Siellä neiti aikansa papatti asioita, ja sitten lääkäri sanoi että laittaa lähetteen puheterapiaan. Tyttö innostuessaan höpöttää niin nopeasti, että ei sano sanoja oikein. Tytön puhe on kuitenkin sen verran selkeätä, että ymmärtää. Minulle tuo tuli ihan puun takaa, että näin pieni lapsi voidaan lähettää puheterapiaan. Kait se on ihan normaalia, jos lapsi ei puhu ns. täydellisesti. Mutta mitä ihmettä ne siellä puheterapiassa tekevät? Itse olen ihan ihmeissäni vieläkin, koska mielestäni lapsi on kuitenkin niin pieni, että en vaatisi paljon tuon ikäisen puheelta. Olen kyllä huomannut, että tyttö ei puhu yhtä selkeästi kuin itseään puoli vuotta vanhempi serkku, mutta en osannut ajatella että tyttö on jotenkin jäljessä puheessa. :/ Onko monikin joutunut näin pienen kanssa puheterapiaan?
 
Puheterapiassa leikitään ja annetaan ohjeita vanhemmille kommunikaation tukemiseksi. Me ollaan pojan kanssa käyty puheterapiassa reilu vuosi, vaikka poika vasta 2, 5 vuotias. Nyt puheterapia ei katso jatkoa enää tarpeelliseksi.
 
Luultavasti lääkäri antoi lähetteen kontrolli käyntiä varten. Puheterapeutti sitten arvioi tarviiko lapsi puheterapiaa.
Me mentiin 2,5 vuotiaan lapsen kanssa ilman lääkärin lähetettä puheterapiaan kun pojalla oli niin selkeä puhevika. Ei siis pystynyt sanomaan ainoatakaan konsonanttia... :/
 
Okei. Meillä tytöllä todella laaja sanavarasto ja puhua papattaa paljon, mutta joitain virheitä tulee. En siis kiellä tytön puhevirheitä, mutta en tiennyt että se on noin ns. vakavaa. Esim. tipu = pipu, lähinnä yhden kirjaimen heittoja ja kyseessä ei ole tietty kirjain vaan se vaihtelee sanojen mukaan.
 
luulen että kyllä meijänkin neiti joutuu puheterapiaan....mä saan kyllä ihan selvää mitä se puhuu...mut luultavasti ei muut :D ....ja musta ihan turhaa toi puheterapia..ei sitä ennevanhaankaan tarvittu 2,5-3-vuotiaille....jos ei sit oo ihan kunnon puhevikaa...eikä vaan jalkojen alle jäänyttä puhetta :flower:
 
meillä potsu meni kolmevuotiaana puheterapiaan.. sinne se meni aina tätin kanssa kaksin tätin huoneeseen, jossa sit leikkivät, katsoivat kuvia, opettelivat että joku on vaikka tuolin Päällä/alla jne.. ja sit sai "kotiläksyjä" kuten että piti värittää joku kuva, harjotella..ihan mukavasti siellä oppi sit vähän selkeemmin puhumaan tuo poitsu!!
 
puheterapeutti
Ei ennen vanhaan juu annettu pienille lapsille terapiaa. Tarpeeksi ennen vanhaan ei ollut edes puheterapeutteja. Nyt onneksi tiedetään, että varhaiskuntoutus on hyödyllistä ja ehkäisee ongelmia tulevaisuudessa.

Puheterapiassa ei ole mitenkään ylimääräisiä resursseja, joten ei kukaan pääse puheterapiaan huvin vuoksi. Se ei todellakaan riitä, että oma äiti ymmärtää lapsen puhetta. Sehän on vain positiivinen asia, että puututaan muihinkin kuin massiivisiin puheen ongelmiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnniTanniTalleroinen:
Meidän neiti 4v. puhua pulputtanut alta kaksi vuotiaasta asti ihan selvästi, mutta joutuu nyt puheterapeutille, koska ei tunnista vielä värejä :/
Oho, mites värit liittyy puheterapiaan ? Siis minkä syyn sait sille että pitää mennä tonne puheterapiaan ?

Meillä oli värit jo 3 vuotiaana neuvolassa tehtävissä =)
 

Yhteistyössä