3-vuotiaan korvakipu - rehellinen mielipide, veisittekö lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Poika on ollut tänään päiväkodissa ja sen jälkeenkin itkuinen. Iltapalalla valitti, että korvaan sattuu. Iltasatua lukiessa kysyi, mikä ääni korvasta kuuluu - kuulemma vinkuu. Ei kuumetta, muuten ihan pirteä. Ei ole ollut kuin pari korvatulehdusta, viimeinen n. vuosi sitten.

Pitääkö nyt ihan tosissaan jäädä huomenna töistä ja päiväkodista pois ja viedä lapsi terveyskeskukseen tarkastettavaksi? Vai voiko tilannetta vielä seurata ja odotella, miltä huomenna vaikuttaa?

Sä kai lapsesi tunnet, luulis olevan jo 3ssa vuodessa kokemusta viekö lapsen lääkäriin vai ei. Korvatulehdus paranee usein ilman antibioottia, mutta ns. neste korvassa kestää palautua n. 2-3 viikkoa, ennenkun korva on täysin terve.

Kattelisin aamulla uudestaan ja antasin kipulääkettä särkyyn. Kyllä päikkyriin voi viedä, jos ei ole kuumetta ja kipulääke auttaa. Parin päivän päästä vasta veisin lekurille jos olo pahenee tai kipu ei hellitä lääkkeellä. Korvatulehdukseen ei kuole, joten ehdit sinne lääkäriin töiden jälkeenkin, jos on tarvis.

[QUOTE="vieras";23358055]Sä kai lapsesi tunnet, luulis olevan jo 3ssa vuodessa kokemusta viekö lapsen lääkäriin vai ei. Korvatulehdus paranee usein ilman antibioottia, mutta ns. neste korvassa kestää palautua n. 2-3 viikkoa, ennenkun korva on täysin terve.[/QUOTE]

En suoraan sanottuna oikein tiedä, koska lapsi on enimmäkseen ollut ihan terveenä. Joskus muutama kk sitten veimme pojan viikonloppuna päivystykseen, mutta korvat olivat täysin puhtaat ja terveet. Joskus taas ilmeni ihan muussa yhteydessä, että pojalla oli ollut tulehdus korvassa ja tärykalvo puhjennut itsestään, emmekä olleet edes huomanneet...

Pari tuntia sitten annoin Panadolia ja toistaiseksi ainakin poika nukkuu tyytyväisenä. Taidan tehdä niin, että vien päiväkotiin jos yö menee ok eikä aamullakaan ole surkeana.

Mä veisin lääkäriin, ihan varalta. Miksi lapsen pitää kärsiä kivusta, jos on mahdollisuus käydä tarkistuttamassa.. En ymmärrä.. mieluummin sitten vaikka turha reissu, mutta saisipa ainakin varmuuden.

Mä veisin lääkäriin, ihan varalta. Miksi lapsen pitää kärsiä kivusta, jos on mahdollisuus käydä tarkistuttamassa.. En ymmärrä.. mieluummin sitten vaikka turha reissu, mutta saisipa ainakin varmuuden.

:D Niin, että kun lääkäri työntää korvalampun korvaan, niin *pim* - kipu on poissa? Ja vaikka siellä tulehdus oliskin, niin ei antibioottikaan heti auta, eli kipulääkettä se lääkärikin käskee syödä ja kuten sanottu - moni korvatulehdus paranisi ihan itsestäänkin...

Ei tässä mistään kivusta kärsimisestä ole kyse. Kivun voi saada pois särkylääkkeellä ja jos ei saa niin sitten lääkäriin. Mä en kannata noita turhia reissuja koska siinä ei ainakaan lapsi saa levätä ja noissa paikoissa on hyvät mahdollisuudet saada tuliaisena joku muu tauti, esim. joku kiva oksennustauti... Lääkäriin jos lapsella kipu pahenee, kuume nousee tai kipu jatkuu vielä muutaman päivän päästä. Mä en olisi antanut myöskään automaattisesti yöksi särkylääkettä koska se nyt vääristää sitä miten yö menee (kun ap miettii veisikö huomenna hoitoon).

[QUOTE="vieras";23358261]:D Niin, että kun lääkäri työntää korvalampun korvaan, niin *pim* - kipu on poissa? Ja vaikka siellä tulehdus oliskin, niin ei antibioottikaan heti auta, eli kipulääkettä se lääkärikin käskee syödä ja kuten sanottu - moni korvatulehdus paranisi ihan itsestäänkin...[/QUOTE]

Joo ei viekään heti kipua pois, mutta miksi pitkittää. Ap kysyi rehellistä mielipidettä, annoin omani. Kuinka moni aikuinen miettisi omalla kohdallaan, että menisikö lääkäriin hakemaan saikkua?

Pari tuntia sitten annoin Panadolia ja toistaiseksi ainakin poika nukkuu tyytyväisenä. Taidan tehdä niin, että vien päiväkotiin jos yö menee ok eikä aamullakaan ole surkeana.

Me tehtiin eilen näin ja tänäaamuna poika 9v meni kouluun. Nyt illalla alkoi taas valittamaan, eikä ollut koulussakaan ollut kokonaan terve ja kuuloakin haittaa, joten minä ainakin huomenna vien (ellei sitten aamulla sano ihan pirteänä ettei satu enää yhtään). Meil on kaksosilla toisella märkivä tulehdus ja toisella "pelkkä virustulehdus" mutta tämä jälkimmäinen valittaa paljon enemmän kuin toinen (joka ei oikeastaan edes valittanut, mutta yskän takia otettiin mukaan lääkäriin), joten ei siitäkään aina voi päätellä miten pahasti on kipeä.

Me tehtiin eilen näin ja tänäaamuna poika 9v meni kouluun. Nyt illalla alkoi taas valittamaan, eikä ollut koulussakaan ollut kokonaan terve ja kuuloakin haittaa, joten minä ainakin huomenna vien (ellei sitten aamulla sano ihan pirteänä ettei satu enää yhtään). Meil on kaksosilla toisella märkivä tulehdus ja toisella "pelkkä virustulehdus" mutta tämä jälkimmäinen valittaa paljon enemmän kuin toinen (joka ei oikeastaan edes valittanut, mutta yskän takia otettiin mukaan lääkäriin), joten ei siitäkään aina voi päätellä miten pahasti on kipeä.

No mä vähän niinku odotan et lapsi oppis puhumaan, ja näin myös kertomaan selvästi jos hällä on esim. korva kipeänä..
Tuota puhumana oppimist oon odottanu kahden ekankin lapsen kohdalla.Mikään ollu ärsyttävämpää ku miettii et onks hää ny kipee, vai eikö oo..

Todellkin vien sit lääkäriin.Vai mitä tos tilantees pitäis tehdä..?

Mä veisin lääkäriin, jotta saan sairaslomalapun lapsen hoitoa varten. Pyytäisin varuilta reseptin ab-kuuriin, minkä aloittaisin jos korvatulehdus ei itsestään lähtisi paranemaan parissa päivässä.

[QUOTE="minä";23358275]Ei tässä mistään kivusta kärsimisestä ole kyse. Kivun voi saada pois särkylääkkeellä ja jos ei saa niin sitten lääkäriin. Mä en kannata noita turhia reissuja koska siinä ei ainakaan lapsi saa levätä ja noissa paikoissa on hyvät mahdollisuudet saada tuliaisena joku muu tauti, esim. joku kiva oksennustauti... Lääkäriin jos lapsella kipu pahenee, kuume nousee tai kipu jatkuu vielä muutaman päivän päästä. Mä en olisi antanut myöskään automaattisesti yöksi särkylääkettä koska se nyt vääristää sitä miten yö menee (kun ap miettii veisikö huomenna hoitoon).[/QUOTE]

Kai nyt jonkin sortin kipua on, jos lapsi on päiväkodissa ja sen jälkeenkin ollut itkuinen...

No turha kai täällä on kinastella veisikö ap lapsensa lääkärille vai ei, jokainen päättäkööt oman lapsen puolesta (kun lapsi ei voi päättää).

Onpa vaikeaa. Sairauslomatodistuksen takia ei tarvitse mennä lääkäriin, voin olla kotona 4 päivää omalla ilmoituksella. Töistä pois oleminen on kuitenkin aina vähän hankalaa, kokoukset jäävät pitämättä ja hommat kasaantuvat.

Yöksi halusin antaa Panadolia, koska poika kerran puhui kivusta ja viime yökin oli tosi levoton (nuha ja tukkoinen nenä pitivät hereillä, ehkä korvatkin sitten vaivasivat jo silloin?).

No, seuraavat tunnit ja aamu varmaan näyttävät, miten kannattaa toimia. Ainakin jos poika aamulla vaikutaa yhtään kipeältä, vien ilman muuta lääkäriin.

Mä oon sitä mieltä, että jos kerran mietityttää lapsen kunto, niin vie. Kyllä sä lapsesi tunnet. Mutta sun ei tarvitse tietää, mikä sillä on.. se on lääkärien tehtävä päättää tarviiko lapsi esim antibioottia vai ei.

Jos yö menee ihan normaalisti, eikä aamullakaan kipeä, niin sitten päivähoitoon. Pääseehän sitä tarvittaessa kesken päivän hakemaan kotiin ja viemään lääkäriin.
Kirjoitit että nuhaa on, olisiko se syy olla jo pois hoidosta? Joskus nuha aiheuttaa korvan lukkoisuutta, mikä tuntuu kipuna vaikkei olisikaan tulehdusta.

Jos yö menee ihan normaalisti, eikä aamullakaan kipeä, niin sitten päivähoitoon. Pääseehän sitä tarvittaessa kesken päivän hakemaan kotiin ja viemään lääkäriin.
Kirjoitit että nuhaa on, olisiko se syy olla jo pois hoidosta? Joskus nuha aiheuttaa korvan lukkoisuutta, mikä tuntuu kipuna vaikkei olisikaan tulehdusta.

Totta, pitää sanoa aamulla hoitajille, että soittavat heti jos poika alkaa vaikuttaa kipeältä. Nuha on ollut jo jonkin aikaa ja sekin varmasti kiusaa lasta, kun nukkuminenkin on niin hankalaa. Ehkä sekin tosiaan jo riittäisi syyksi olla pois hoidosta. Jotenkin vaan olen ajatellut, ettei pelkkä nuha ihan riitä syyksi (muuten poissaoloja tulisi tosi paljon).