3-vuotiaalla ensi viikolla nielu- ja kitarisojen poisto. Syynä periodinen kuume.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minua hirvittää aivan kamalasti.
On ollut tiedossa asia jo pitkään, mutta nyt kun saatiin vihdoin tuulta purjeisiin ja aika leikkaukseen, jännittää kamalasti.
Eniten pelottaa lapsen nukutus ja se kuinka kipeä tuleekaan olemaan ja että ei voi toista edes auttaa. Kuin antamalla lääkettä ja olla lähellä.
Ja kuinka ihmeessä saan kulumaan ajan jonka lapsi on leikkauskessa ja itse huolesta soikeana??!!

Mutta terveet päivät ovat todellakin tervetulleita!
Ja ehjät yöunet!

Miten tuo periodikuume on yhdistetty risoihin? Meillä oli keskimmäisellä tytöllä periodikuumetta, kun aloitti päiväkodin 3 vuotiaana. Viihtyi siellä hyvin, mutta päivät oli pitkiä, jonka seurauksena väsymys aiheutti tuon kuumeen. Tai niin arvelemme. Päivän huilaaminen kotona vei kuumeen pois, eikä muita oireita ollut. Päädyimme ottamaan au pairin, jolloin hoitopäivät lyhenivät merkittävästi. Sen jälkeen ei periodikuumetta enää esiintynyt. Tämä siis vain meidän kokemus, varmasti sinun lapsesi kohdalla on kyse jostain muusta. Mutta minua kiinnostaa kuulla.

Häneltä sittemmin toistuvien korvatulehdusten vuoksi leikattiin kitarisat (vai kumpi se ny olikaan taas se pahempi leikkaus). Oli kyllä viikon verran sen jälkeen tosi kipeä, sai kolmea eriä, vahvaa särkylääkettä limittäin, joista yksi aiheutti oksentelua. Tämäkin varmaan yksilöllistä, kuinka kipeä on leikkauksen jälkeen. Esikoiselta on leikattu nielurisat (tai se helpompi), eikä ollut siitä oikein millään.

[QUOTE="Viinipyräle";26969342]Miten tuo periodikuume on yhdistetty risoihin? Meillä oli keskimmäisellä tytöllä periodikuumetta, kun aloitti päiväkodin 3 vuotiaana. Viihtyi siellä hyvin, mutta päivät oli pitkiä, jonka seurauksena väsymys aiheutti tuon kuumeen. Tai niin arvelemme. Päivän huilaaminen kotona vei kuumeen pois, eikä muita oireita ollut. Päädyimme ottamaan au pairin, jolloin hoitopäivät lyhenivät merkittävästi. Sen jälkeen ei periodikuumetta enää esiintynyt. Tämä siis vain meidän kokemus, varmasti sinun lapsesi kohdalla on kyse jostain muusta. Mutta minua kiinnostaa kuulla.

Häneltä sittemmin toistuvien korvatulehdusten vuoksi leikattiin kitarisat (vai kumpi se ny olikaan taas se pahempi leikkaus). Oli kyllä viikon verran sen jälkeen tosi kipeä, sai kolmea eriä, vahvaa särkylääkettä limittäin, joista yksi aiheutti oksentelua. Tämäkin varmaan yksilöllistä, kuinka kipeä on leikkauksen jälkeen. Esikoiselta on leikattu nielurisat (tai se helpompi), eikä ollut siitä oikein millään.[/QUOTE]

Siinäpä sulle miettimistä. ;)

Tsemppiä ap! Hyvin se menee!
Ja ajattele niin että sitten arki helpottuu.

[QUOTE="Viinipyräle";26969342]Miten tuo periodikuume on yhdistetty risoihin? Meillä oli keskimmäisellä tytöllä periodikuumetta, kun aloitti päiväkodin 3 vuotiaana. Viihtyi siellä hyvin, mutta päivät oli pitkiä, jonka seurauksena väsymys aiheutti tuon kuumeen. Tai niin arvelemme. Päivän huilaaminen kotona vei kuumeen pois, eikä muita oireita ollut. Päädyimme ottamaan au pairin, jolloin hoitopäivät lyhenivät merkittävästi. Sen jälkeen ei periodikuumetta enää esiintynyt. Tämä siis vain meidän kokemus, varmasti sinun lapsesi kohdalla on kyse jostain muusta. Mutta minua kiinnostaa kuulla.

Häneltä sittemmin toistuvien korvatulehdusten vuoksi leikattiin kitarisat (vai kumpi se ny olikaan taas se pahempi leikkaus). Oli kyllä viikon verran sen jälkeen tosi kipeä, sai kolmea eriä, vahvaa särkylääkettä limittäin, joista yksi aiheutti oksentelua. Tämäkin varmaan yksilöllistä, kuinka kipeä on leikkauksen jälkeen. Esikoiselta on leikattu nielurisat (tai se helpompi), eikä ollut siitä oikein millään.[/QUOTE]

Näin papereihin kirjoitettiin.
Syynä kuitenkin arpiset ja peitteiset, suuret risat. Puolentoista vuoden joka kuukautinen kova kuumeilu. (kova kuume 40-41 astetta ja kestää 3-4päivää)

Että ei ole kyllä mistään päiväkoti päivistä kiinni meidän lapsen sairastelut.

[QUOTE="Viinipyräle";26969342]Häneltä sittemmin toistuvien korvatulehdusten vuoksi leikattiin kitarisat (vai kumpi se ny olikaan taas se pahempi leikkaus). Oli kyllä viikon verran sen jälkeen tosi kipeä, sai kolmea eriä, vahvaa särkylääkettä limittäin, joista yksi aiheutti oksentelua. Tämäkin varmaan yksilöllistä, kuinka kipeä on leikkauksen jälkeen. Esikoiselta on leikattu nielurisat (tai se helpompi), eikä ollut siitä oikein millään.[/QUOTE]

No se pahempi on tietysti nielurisaleikkaus. Kitarisan poisto ei ole temppu eikä mikään. Ja ihmisellä ei tosiaan ole mitään kitarisoja vaan kitarisa.

[QUOTE="aloittaja";26969416]Näin papereihin kirjoitettiin.
Syynä kuitenkin arpiset ja peitteiset, suuret risat. Puolentoista vuoden joka kuukautinen kova kuumeilu. (kova kuume 40-41 astetta ja kestää 3-4päivää)

Että ei ole kyllä mistään päiväkoti päivistä kiinni meidän lapsen sairastelut.[/QUOTE]

ja jatkuva kuumeilu = periodinen kuumeilu johtuu noista risoista. Ja siksi ne leikataan.
Leikataan myös kitarisat koska lapsella kipeänä hengitys vaivalloista ja kuorsaa kovaa.
Kun lapsi kipeänä, hänen tulehdusarvonsa jo ensimmäisenä päivänä lähellä sataa.

Yleensä toi leikkaus voi vaivaan auttaa, tsemppiä ap! Mun pojalla kans pohdittiin samaa (tasan kolmen viikon välein, yhden kevään ajan 3-4 päivän kuume kurkkukivulla), mut sitten loppui itsestään yhtäkkiä. No nyt poika on reilu kolme ja parin viikon päästä mennään toisen kiveksen korjausleikkaukseen. Nukutus tietty ja omat juttunsa edessä. Kyllä jännittää ihan kauheasti, mutta lapsen edessä oltava reipas. Leikkaus kestää meillä noin 1,5 tuntia + nukutukset ja heräämiset siihen päälle. Ajattelen niin, että pikkujuttu ja pakko tehdä, joten vaihtoehtoja ei ole. Onneksi ei ole vakavampaa!

Yleensä toi leikkaus voi vaivaan auttaa, tsemppiä ap! Mun pojalla kans pohdittiin samaa (tasan kolmen viikon välein, yhden kevään ajan 3-4 päivän kuume kurkkukivulla), mut sitten loppui itsestään yhtäkkiä. No nyt poika on reilu kolme ja parin viikon päästä mennään toisen kiveksen korjausleikkaukseen. Nukutus tietty ja omat juttunsa edessä. Kyllä jännittää ihan kauheasti, mutta lapsen edessä oltava reipas. Leikkaus kestää meillä noin 1,5 tuntia + nukutukset ja heräämiset siihen päälle. Ajattelen niin, että pikkujuttu ja pakko tehdä, joten vaihtoehtoja ei ole. Onneksi ei ole vakavampaa!

Kiva että teillä meni ohi.
Meillä tosiaan jatkuntu tätä 1,5vuotta eikä loppua näy. Välit vain tihentyneet ja viimeiset neljä tautia tullut kahden viikon välillä :(
Lapsi ei ole kasvanutkaan aikoihin yhtään.

Tsemppiä teillekin!

Oikeassa olet, lapsen edessä vain pakko olla reippaana!

Joo aika erilaiselta kuulostaa teidän tilanne. Mulla vaan tarttui silmään tuo periodikuume, kun sellainen meillekin diagnosoitiin, enkä ole muilta kuullut. Meillä kuume saattoi nousta viikonkin välein, ja sitä jatkui puolisen vuotta, kunes au pair tuli helpottamaan tilannetta. Emmekä tietty tienny et kuumeilu heti loppuu siihen, ajateltiin vaan ettei tulisi töistä niin pal poissaoloja. Ja jotenkin epäilin stressiä hoitopäivistä.

Ja anteeks ei ollut tarkoitus peloitella leikkauksen jälkeisistä kivuista, mut itse ajattelen et ihan realistinen tieto on hyväksi niin tietää varautua. Esim toisen vanhemman on syytä olla kotona aika pitkään. Hyvin kaikki menee, Suomessa saa kuitenkin niin hyvää hoitoa!

[QUOTE="Viinipyräle";26970229]Joo aika erilaiselta kuulostaa teidän tilanne. Mulla vaan tarttui silmään tuo periodikuume, kun sellainen meillekin diagnosoitiin, enkä ole muilta kuullut. Meillä kuume saattoi nousta viikonkin välein, ja sitä jatkui puolisen vuotta, kunes au pair tuli helpottamaan tilannetta. Emmekä tietty tienny et kuumeilu heti loppuu siihen, ajateltiin vaan ettei tulisi töistä niin pal poissaoloja. Ja jotenkin epäilin stressiä hoitopäivistä.

Ja anteeks ei ollut tarkoitus peloitella leikkauksen jälkeisistä kivuista, mut itse ajattelen et ihan realistinen tieto on hyväksi niin tietää varautua. Esim toisen vanhemman on syytä olla kotona aika pitkään. Hyvin kaikki menee, Suomessa saa kuitenkin niin hyvää hoitoa![/QUOTE]

edelleen puhut aivan eri asiasta kuin ap.

Hyvin se menee. Ostat itsellesi karkkia ja juomaa ja kolikoita kahvin ostoon. Uusia lehtiä, kirjoja, e-kirja tietsikalle. Meidän muksuilla oli mp-soittimilla mielimusiikkia ja satuja, aika vähän niitä kuuntelivat.

Ohjeiden mukaan ostettiin lapselle kotiin lääkkeitä etukäteen ja lisäksi kävin hakemassa nestemäistä Buranaa kun tabletit eivät meinanneet mennä kurkusta alas.

Yhteistyössä