3-vuotiaalla aterian syöminen kestää 2 h kerralla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä ihmettä voin tehdä? Meidän 3-vuotiaamme (melkein 4 v) on todella hidas syömään. Kun laitan hänelle pienehkön annoksen ruokaa (syö aika valikoiden vain tiettyjä ruokia, enkä tarjoa mitään hankalasti syötävää. Tykkää kyllä ruuan mausta sinänsä), hän syö sitä auttamattoman hitaasti. Haaveilee vaan ja istuu lusikka kädessä ja ruokailu edistyy todella etanan vauhtia. Jos hänen antaa syödä omaan tahtiinsa, voi olla että 2 h aloituksesta ei ole vielä valmis.

Olen yrittänyt kaikkea mitä keksin. Olen kokeilut aikarajan asettamista, esim. 30 min ja ruoka pois. Ei auta, ei ole syönyt paljon mitään, tulee ummetusta ja maha kamalan kipeäksi, ei pysty enää leikkimään kun on niin voimat poissa kun ei ole syönyt.

Toinen keino on huutaa hänelle vihaisesti, jolloin hän ottaa ruokaa nopeasti, ja saattaa saada alle puolessa tunnissa annoksen syötyä. Ruokailu on silloin yhtä itkua, mutta tulee kylläiseksi ja ruuan jälkeen ehdimme leikkiä ja on taas hyvällä tuulella. Tuntuu vaan kamalalta huutaa hänelle, mutta toistaiseksi ainoa toimiva keino. Ystävällinen puhe tai maanittelu ei vaikuta mitään.

Voin myös syöttää häntä, jolloin menee myös ruoka nopeasti (puoli tuntia). Tuntuu vaan ihan älyttömältä syöttää melkein 4-vuotiasta! Lisäksi kun syöttämiseen kerran ryhtyy, tuntuu että lapsen oma motivaatio käyttää lusikkaa vain laskee, ja seuraavalla aterialla se on tavallistakin hitaampaa, odottaa vain että syöttäisin taas.

On tosiaan kokeiltu eri ruokalajeja, hän saa itse auttaa ruuan teossa ja kattaa pöydän ja välillä saa valita mitä syö. Ei mitään eroa.

Olemme kokeilleet syömistä eri hoitopaikoissa, (hän on vielä kotihoidossa) esim. toisten lapsiperheiden luona, muutaman kerran pph:lla kokeilumielessä, ilman minua toisten aikuisten valvomana, ei mitään apua. Yhtä hidasta joka paikassa. Ainoa konsti on joko huutaa naama punaisena lapselle tai sitten syöttää.

Olisko kenelläkään mitään vinkkiä mitä ihmettä voin tehdä. Emme voi päivän aikana tehdä mitään muuta kuin istua pöydässä jos annan hänen syödä omaan tahtiinsa. On siis pakko saada rajoitettua ruokailuun menevä aika alle tuntiin.

Nuoremmat sisarukset syövät nätisti ja alle puolessa tunnissa. Pääsevät aina leikkimään kun esikoinen jää pöytään istumaan tuntikausiksi. Multa alkaa olla jo keinot vähissä.

Kiitos! Nuo molemmat kuulostavat hyviltä vinkeiltä, voisin kokeilla molempia! Kaikki uudet ideat ovat hyvin tervetulleita! Olen oikeasti niin epätoivoinen tämän asian kanssa, ja omat ideat tuntuvat loppuvan. Harmittaa kamalasti huutaa lapselle vihaisesti mutta tosiaan millään muulla ei (syöttämisen lisäksi) ole toistaiseksi ollut ruokailua nopeuttavaa vaikutusta. Kokeilen ehdottomasti noita sun ideoita!

Ja lisääkin vinkkejä mielellään!

hankkikaa metronomi tai joku muujoka tahdittaa syömistä, louskuttaa tahdin mukaan, tai keksikää joku loru; pure pure ja nielaaase...

nNo mä en halua ikinä tehdä syömisestä numeroa. Eli siis syödään elääksemme eikä eletä syödäksemme. Siispä tekisin niin, että lapsi syö muun perheen kanssa samaan aikaan samaa ruokaa (ei koskaan ainoa ruokailija) ja jos ei valmista tullut perheen tahdissa, niin sitten ruoka-aika vain päättyy eikä siitä tehdä mitään ohjelmanumeroa pakottamisineen tai syöttämisineen. Uskon, että viikossa oppii syömään muiden tahdissa. Eli siis yhteiset ruoka-ajat käyttöön eli lapsi syö samaan aikaan samassa ajassa. Samalla sitten hyvät pöytätavat ja 3-vuotiaalle sopivaa "pöytäkeskustelua". Lautasta ei ole tietenkään pakko syödä tyhjäksi.

Joo, täähän se oli itselläkin ensimmäinen ajatus silloin kun ruvettiin miettimään asiaa. En nytkään halua tehdä syömisestä isoa numeroa, eikä olla käytetty mitään viihdykkeitä, palkintoja tai erityisesti kehuttu syömisestä eikä moitittu syömättömyydestä.

Mutta tuo, että antaisi syödä sen (esim 30 min) mitä muutkin, ja sitten pois, ei toimi sen takia että lapsi ei sitten syö juuri mitään. Saattaa ottaa esim. yhden lusikallisen ekan puolen tunnin aikana jos ei millään lailla siihen kehota. Siis jos ei sano koko ajan että syö, syö, syö. Eihän siinä muuten mitään, mutta kuten jo aluksi kirjoitin, hänelle tulee syömättömyydestä ummetus. Jo 2-3 päivää jos pitää tuollaista, hän vain makaa tuskissaan, kakka ei tule, ja maha ja pylly on kamalan kipeänä. Ja ruokahalua ei tule siitä huolimatta. Kiukuttaa ja itkettää vain koko ajan eikä pysty mitään muuta tekemään kuin itkemään sitä kipeää mahaansa. Hän siis ei ala syömään sillä lailla kun ajattelisi, että lapsi alkaa kyllä syödä kun nälkä tulee. Tai sitten ehkä alkaisi, mutta kun vatsa menee niin kovalle niin ummetus estää syömisen. Tätä on kokeiltu todella monet kerrat näiden vuosien aikana. Ei vain valitettavasti meillä taida toimia muu kuin säännöllinen syöminen jolloin on syötävä se pieni annoksensa kokonaan.

[QUOTE="vieras";26057695]nNo mä en halua ikinä tehdä syömisestä numeroa. Eli siis syödään elääksemme eikä eletä syödäksemme. Siispä tekisin niin, että lapsi syö muun perheen kanssa samaan aikaan samaa ruokaa (ei koskaan ainoa ruokailija) ja jos ei valmista tullut perheen tahdissa, niin sitten ruoka-aika vain päättyy eikä siitä tehdä mitään ohjelmanumeroa pakottamisineen tai syöttämisineen. Uskon, että viikossa oppii syömään muiden tahdissa. Eli siis yhteiset ruoka-ajat käyttöön eli lapsi syö samaan aikaan samassa ajassa. Samalla sitten hyvät pöytätavat ja 3-vuotiaalle sopivaa "pöytäkeskustelua". Lautasta ei ole tietenkään pakko syödä tyhjäksi.[/QUOTE]

No itse en ainakaan antaisi istua kahta tuntia lautasen ääressä.

Olen syöttänyt meidän perheessä jokaista satunnaisesti 3-vuotiaana ja ihan nopeisksi syöjiksi ovat oppineet. Ja kummasti ovat osanneet hoidossa aina syödä reippaasti. Eivät ne lapset enää kouluiässä halua tulla syötetyiksi :) Eli itse varmaan antaisin syödä itse ja välillä toisella lusikalla kuitenkin lappaisin jotain suuhun. Miten siihen syömiseen menee puoli tuntia, vaikka syötetään. Onko nielemisen/purennana kanssa oikeasti jotain ongelmaa, onko tutkittu?

Meillä on juuri 4v täyttänyt hidas syöjä. Meillä toimii se että ruoka-aika on rajoitettu. eli kun kaikki muut ovat syöneet niin pöytä tyhjennetään ja ruokaa saa vasta seuraavalla aterialla. Hidas syöjä syö ruualla tosi vähän, mutta yleemsä syö sit seuraavalla kerralla vähän nopeammin kun on nälkä. Mitään ylimääräisiä välipaloja ei saa vaikka valiitaisi ruuan välissä nälkää.

Joo, on tutkittu, mitään vikaa ei ole löytynyt.
Kiitos kokemuksestasi, ehkä siis syöttäminen ei ole niin paha juttu sitten, jos ei teilläkään ole haitannut menoa? Harmittaa vain, kun 2-vuotias pikkusisarus kyllä syö itse syöttämättä, jos sitten melkein 4-vuotiasta pitäisi syöttää. Lisäksi tosiaan tuntuu, että se passivoi lasta lisää, kun ei edes tarvitse itse yrittää.

Se 30 min aika on niin, että syötän pienintä, autan keskimmäistä hieman (syö kyllä muuten itse mutta sotkee välillä) ,syön itse samalla, ja samalla kauhon sitten esikoiselle sen minkä ehdin. Sillä lailla menee se 30 min meidän kaikkien syömiseen. En nyt osaa sanoa onko tuo pureminen/nieleminen hänellä erityisen hidasta. Ei hän ainakaan hotki, jotkut lapsethan melkein nielaisevat purematta, ja ovatkin nopeita. Tähän ei minusta tarvitsekaan ryhtyä, saahan sitä purra aikansa. Ehkä hän sitten pureekin keskimääräistä kauemmin, mutta se ei minusta ole mikään ongelma, vaan se, että suu on ihan tyhjä, ja hän vain istuu ja haaveilee, eikä tee elettäkään ottaakseen lusikalla lautaselta ruokaa, ennen kuin hänelle siitä ärähtää vihaisella äänellä. Nätillä äänellä sanottuna ei mitään vaikutusta.

[QUOTE="minä";26057751]No itse en ainakaan antaisi istua kahta tuntia lautasen ääressä.

Olen syöttänyt meidän perheessä jokaista satunnaisesti 3-vuotiaana ja ihan nopeisksi syöjiksi ovat oppineet. Ja kummasti ovat osanneet hoidossa aina syödä reippaasti. Eivät ne lapset enää kouluiässä halua tulla syötetyiksi :) Eli itse varmaan antaisin syödä itse ja välillä toisella lusikalla kuitenkin lappaisin jotain suuhun. Miten siihen syömiseen menee puoli tuntia, vaikka syötetään. Onko nielemisen/purennana kanssa oikeasti jotain ongelmaa, onko tutkittu?[/QUOTE]

Onkohan täällä jo ehdotettu tarrataulua? Laita seinälle joku iloisenvärinen paperi ja hanki tarroja lapsen mieliaiheesta. Sitten laitat kelloon vaikka sinitarramöykyn tiettyyn kohtaan (esim. 40 min) ja ilmoitat, että jos lautanen on siinä kohtaa tyhjä, saa lapsi tarran. Ruoka-annos kannattaa tietty pitää sen verran pienenä varsinkin aluksi, että lapsella on hyvät mahdollisuudet onnistua tehtävässään.

Tarraa sitten kehutaan kovasti. Aikaa myöten tarrat ja taulut voi sitten jättää pois, kun syöminen on reipastunut.

Pienet annokset vaikka vaan lusikallinen(että saa onnistumisen kokemuksia jos/kun on syönyt lautasen tyhjäksi)vartti tunti ja lautanen pois.Lapsi ei varmasti itteään nälkään tapa jos ruokaa on säännöllisesti nokan alla.Kaikki ylimääräiset välipalat pois.Viikon sisällä varmasti syö normaalissa ajassa.Mun mielestä siitä ruokailusta on turha tehä mitään sirkus numeroa millään palkinnoilla,jotka saa lapsen temppuilemaan sitten muissakin normi toiminnoissa palkinnon toiveessa.

Meillä neidillä syöminen kanssa kestääääääääääää.

En tiiä, kauanko sitä söisi, puhallan pelin poikki jossain vaiheessa. Syö kyllä suht' reippaasti, jos joku menee ja syöttää, mutta en ala kolmen vanhaa yht' äkkiä uudelleen syöttämäänkään.

Se vaan istuu ja haaveilee. Vaikka ruoasta tykkäisikin.

Että joku on tullut kauhistelemaan, kuinka mun kolmevuotiaani syö kaksi tuntia. Tuo seuraava lainaus kuvaa hyvin, että joillakin ei todellakaan ole minkäänlaista käsitystä asiasta.

Pienet annokset vaikka vaan lusikallinen(että saa onnistumisen kokemuksia jos/kun on syönyt lautasen tyhjäksi)vartti tunti ja lautanen pois.Lapsi ei varmasti itteään nälkään tapa jos ruokaa on säännöllisesti nokan alla.Kaikki ylimääräiset välipalat pois.Viikon sisällä varmasti syö normaalissa ajassa.Mun mielestä siitä ruokailusta on turha tehä mitään sirkus numeroa millään palkinnoilla,jotka saa lapsen temppuilemaan sitten muissakin normi toiminnoissa palkinnon toiveessa.

Ei lapsi varmaan "itseään nälkään tapa", mutta kasvuun syömättömyys vaikuttaa ja juuri tuo ap:n mainitsema vähän syömisen aiheuttama ummetus vaan jatkaa huonon syömisen kierrettä.

Mitkä ihmeen ylimääräiset välipalat! Tuntuu, että koko päivä menee pelkästään pääruokien syömiseen...

"Viikon sisällä varmasti syö normaalissa ajassa." Hei haloo, tervetuloa yrittämään. Kolme vuotta olen yrittänyt saada tuota lasta syömään, jopa tuo mainitsemasi keino on kokeiltu huonolla menestyksellä. Mitä haluat palkkioksi, jos saat lapseni syömää? Nyt on kulunut lisäravinteisiin sen verran rahaa, että palkkiosi saa olla ihan tuntuva. Asenteesi saat kyllä muuttaa inhimillisemmäksi, ennen kuin tähän taloon astut.

Oisko mikään munakello systeemi mitään? Siis niin että on puoli tuntia aikaa syödä ja jos 2/3 ruoasta on siihen mennessä hävinnyt lautaselta niin saa tarran jonka voi laittaa esim keittiön seinällä olevaan "tauluun". Sellaisia tarroja missä lapsen suosikkihahmoja. Jos ei ole ehtinyt syödä paljon mitään, ei saa tarraa.

professorityyppiä.

uskooko se muuten ystävällisiä ohjeita? mitä jos et kiinnitä asiaan huomiota? juttelette vaan mukavia, ja autat lusikalla sillointällöin, eleettömästi.

eli onko syömistilanne lapsen mielestä nykyisin miellyttävä kokemus? voihan se haaveilu olla nimenomaan sulkeutumisreaktio? silloin ystävälliseksi tarkoitettu hoputuskin saattaa ahdistaa.

http://www.livtv.fi/ohjelmat/supernannyn-uudet-opit/etusivu/video/supernannyn-uudet-opit-kausi-1-jakso-1-2 supenannyn uudet opit sarjassa oli juuri aiheena syömisongelmainen lapsi, lähinnä sitä haen että siinä annetaan vinkkejä lapsen ruokailuun yleisestikin. Yhdessä viestissä kerrotiin tuosta ettei tehdä syömisestä isoa ongelmaa ja tässäkin haetaan sitä..

[QUOTE="Toinen";26059773]Että joku on tullut kauhistelemaan, kuinka mun kolmevuotiaani syö kaksi tuntia. Tuo seuraava lainaus kuvaa hyvin, että joillakin ei todellakaan ole minkäänlaista käsitystä asiasta.

Ei lapsi varmaan "itseään nälkään tapa", mutta kasvuun syömättömyys vaikuttaa ja juuri tuo ap:n mainitsema vähän syömisen aiheuttama ummetus vaan jatkaa huonon syömisen kierrettä.

Mitkä ihmeen ylimääräiset välipalat! Tuntuu, että koko päivä menee pelkästään pääruokien syömiseen...

"Viikon sisällä varmasti syö normaalissa ajassa." Hei haloo, tervetuloa yrittämään. Kolme vuotta olen yrittänyt saada tuota lasta syömään, jopa tuo mainitsemasi keino on kokeiltu huonolla menestyksellä. Mitä haluat palkkioksi, jos saat lapseni syömää? Nyt on kulunut lisäravinteisiin sen verran rahaa, että palkkiosi saa olla ihan tuntuva. Asenteesi saat kyllä muuttaa inhimillisemmäksi, ennen kuin tähän taloon astut.[/QUOTE]

Onko lääkäri todennut lisäravinteiden tarpeen ja lapsen syömättömyyden vaikuttavan kasvuun? Jos on niin teillä on varmaan sitten sairaala jaksotkin koettu?ja olette lääkärin hoidossa?Vai olisko sittenkin ihan vaan itse diagnosoituja?
Kyllä se vaan niin tahtoo olla että TERVEILLÄ lapsilla nämä syömisongelmat on aikuisten kehittämiä,kun hössötetään ja tehdään ISO numero kun ei meidän pertti syö(Äidin mielestä) tarpeeksi.Terve lapsi ei varmasti kuole nälkään eikä jää "kitukasvuiseksi" jos monipuolista ruokaa on säännöllisesti tarjolla.Ihan varmasti lapsi syö sen minkä tarvii vartissakin ja jos sekin aika menee vaan haaveiluun niin lautanen pois ilman kummempaa hössötystä ja seuraavalla ruualla sama homma.Vaikka ei tänään söisikään mitään niin huomenna jo varmasti maistuu edes jokin.Uskokaa vaan kun itse hölläätte ja luotatte luontoon niin ongelma häviää itsestään.

Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tuon aloituksen!!!! Meillä mysö kohta 4v tyttö ja koko ajan on saatu tapella syömisen kanssa. Nimen omaan hitauden ja haaveilun vuoksi. Meillä tyttö on kaikkiruokainen ja ihan oikeasti tykkää syömisestä (ja usein on myös tosi nälkäinen syömään ryhtyessään). Mutta sitten ekan suupalan jälkeen jälkeen syöminen unohtuu ja keskittyminen herpaantuu. Muutaman kerran kuussa tyttö kuitenkin pistelee ruuan "vahingossa" nopeasti, joten tiedämme, että kyllä hän osaa reippaastikin syödä. Mikä osaltaan lisää turhautumista.

Olemme tämän syömisasian kanssa aika lailla "loppu" ja valitettavan usein ruokahetket menee tytölle ärisemiseen :( Juu tiedän ettei saisi, mutta pinna ei veny määräänsä enempää. Olemme puhuneet asiasta neuvolassa, tuttujen terkkojen kanssa (perheystäviä), tutun lastentarhanopen kanssa, muiden äitien kanssa ja uskokaa tai älkää, kaikki mahdolliset keinot on kokeiltu...Ja mitä tulee näihin "loistaviin" ohjeisiin siitä, että kun ottaa ruuan edestä pois niin kyllä se lapi viikon päästä jo osaa syödä kunnolla, niin totean minäkin että tulkaapa sitten näyttämään kuinka se tehdään! Meillä tehtiin tuota kolme kuukautta (vaikka pahaa teki koska lapsi saattoi syödä kolme lusikallista koko päivänä) sillä seurauksella, että olemme yhä neuvolan painokontrolleissa. lapsen paino laski niin radikaalisti noiden kuukausien aikana. Eikä varaa olisi ollut, sillä paino oli jo alkuunkin noin 10% suositusten alla. Turhista välipaloista ei voi karsia, koska välipaloja ei ole meillä koskaan syöty (ei ehditä, koska ateriavälit jää pakostakin niin lyhyiksi). Ruokavalioon ei kuulu myöskään makeiset, jugurtit, vanukkaat, einekset tms. joten niillä ei saada aikaan täyteyden tunnetta. Ja kuten sanoin, lapsi itse tuntee itsensä nälkäiseksi. Syöttämällä meilläkin tahtia saa hieman nopeutettua, mutta on tosiaan turhauttavaa syöttää noin isoa lasta. ja tiedän, että päiväkodissa ei siihen ole hoitajilla aikaakaan (lapsi menossa päikkyyn kohta). Meidän muut lapset syövät reippaasti ilman ongelmia, joten on vaikea kuvitella, että kyseessä olisi vanhempine päänsisäinen tai itse aiheutettu ongelma, niin kuin LL ystävällisesti yllä kommentoi. Palkitseminen (tarrat tms) tai rankaiseminen (ei pääse ruokailun jälkeen muiden kanssa ulos tms) ei vaikuta ongelmaan millään tavalla. Ei munakellot, ei vieressä istuminen ja ruuan suuhun viemisestä tai pureskelusta muistuttaminen. Neuvottomia olemme mekin tilanteen edessä...

Minusta tuntuu oudolle ongelmalle. En väitä ettei tämä olisi erittäin todellinen ja vakava ongelma.
Minä muistelisin lapsuudestani että tuossa tilanteessa äiti olisi syyttänyt ruualla leikkimisestä tms ja suuttunut. Voi olla ollut jotain turhautunutta puuron vatkailuakin siinä.....
Eiköhän se muutaman suuttumiskerran jälkeen osaa sit?

Tarviiko lapselle huutaa? Eikö tavallisella äänellä muistuttaminen riitä. Meillä on vähän vanhempi haaveilija jolta syöminen meinaa unohtua pöydässä, mutta onnistuu kun huomauttaa välillä ja hetkeksi saa vauhtia kun kertoo vaikka mitä kivaa on luvassa ruuan jälkeen.

Täällä painitaan saman ongelman kanssa melkein 4 vuotiaan tytön kanssa. Päiväkodin täditkin tuskailevat kun tyttö keskittyy vaan haaveiluun eikä syömiseen. Tyttö kyllä syö kun on oikeasti kova nälkä joten tiedän että ei nälkään kuole. Eilen juttelin tytölle että miksi se lounaan syöminen on niin takkuista hoidossa ja kertoi että kun maha on aamupuurosta vielä niin täysi niin ei vaan ole nälkä.

Kotona olen sitten tehnyt vaan silleen että jos ei ruoka uppoa niin lautanen pois ja sitten uusi yritys seuraavana ruoka-aikana. Ja ei mitään välipaloja siinä välissä. Seuraava ruoka sitten kyllä yleensä maistuu. Mutta melkoista vääntöä on kyllä meilläkin tuon syömisen kanssa eikä yhtään helpota että tarhan tädit melkeen joka päivä raportoivat samaa ongelmaa ja miettivät mitä voisivat tehdä asialle.

Alkuperäinen kirjoittaja sellvä;26062798:
Minusta tuntuu oudolle ongelmalle. En väitä ettei tämä olisi erittäin todellinen ja vakava ongelma.
Minä muistelisin lapsuudestani että tuossa tilanteessa äiti olisi syyttänyt ruualla leikkimisestä tms ja suuttunut. Voi olla ollut jotain turhautunutta puuron vatkailuakin siinä.....
Eiköhän se muutaman suuttumiskerran jälkeen osaa sit?

No niitä suuttumisia on tullut tässä vuosien varrella hieman enemmän kuin muutama :whistle: Eikä ole vielä ainakaan vaikuttanut mitenkään. Paitsi että juuri sillä kerralla kun korottaa ääntään lapsi saattaa syödä hetken hiukan nopeampaan tahtiin...Kunnes ajatukset taas harhautuvat toisaalle.

[QUOTE="vieras";26063128]Täällä painitaan saman ongelman kanssa melkein 4 vuotiaan tytön kanssa. Päiväkodin täditkin tuskailevat kun tyttö keskittyy vaan haaveiluun eikä syömiseen. Tyttö kyllä syö kun on oikeasti kova nälkä joten tiedän että ei nälkään kuole. Eilen juttelin tytölle että miksi se lounaan syöminen on niin takkuista hoidossa ja kertoi että kun maha on aamupuurosta vielä niin täysi niin ei vaan ole nälkä.

Kotona olen sitten tehnyt vaan silleen että jos ei ruoka uppoa niin lautanen pois ja sitten uusi yritys seuraavana ruoka-aikana. Ja ei mitään välipaloja siinä välissä. Seuraava ruoka sitten kyllä yleensä maistuu. Mutta melkoista vääntöä on kyllä meilläkin tuon syömisen kanssa eikä yhtään helpota että tarhan tädit melkeen joka päivä raportoivat samaa ongelmaa ja miettivät mitä voisivat tehdä asialle.[/QUOTE]

Meillä tyttö käy kerhossa ja kerhon ohjaajat ovat ottaneet puheeksi tämän syömisongelman. Emme siis halunneet puhua asiasta heille etukäteen, jotta emme turhaan leimaisi lasta. Tyttö ei ehdi kerhon evästauolla kuin korkeintaan ottaa yhden suullisen eväistä. Aika usein eväät tulevat täysin koskemattomina takaisin...

Meillä kyse ei ole siitä, että vatsa olisi vielä täysi tai siitä ettei tyttö haluaisi syödä. Tyttö kun itse monasti pyytää ruokaa jo etukäteen ja kertoo olevansa kovin nälkäinen. Hän myös innolla osallistuu ruuan valmistukseen ja nauttii ruuasta + syömisestä (todellinen pieni kulinaristi ;) Ongelmana on vain se, että syöminen kestäääääääää. Tyttö siis HALUAA syödä koko annoksensa loppuun, mutta kun sen annoksen syöminen ottaa sen 2h. Ajatukset kun ovat koko ajan muualla kuin syömisessä. Jos ei omassa mielikuvituksessa, niin sitten muiden vahtimisessa, touhottamisessa, höpöttämisessä. Syöminen ja ruuan suuhun vieminen + pureskelu unohtuvat totaalisesti. tyttö saattaa istua pitkiä aikoja paikallaan ruoka suussa ja vain haaveilla/pohtia jotakin asiaa. Tyypillistä on myös se, että tyttö saattaa olla niin omissa ajatuksissaan, että esim putoaa tuoliltaan parikin kertaa kesken syömisen. Jos ruuan ottaa edestä vaikka 30 min kuluttua (ja asiasta on varoittanut etukäteen), niin tyttö itkee lohduttomasti, että hän haluaa syödä ruuan loppuun kun on vielä niin kova nälkä...Ja vaikka suurin ongelma on tämän syömisen kanssa (toisen puolesta kun ei voi syödä), niin sama ongelma ilmenee esim. pukemisen yhteydessä. Tyttö saattaa alkaa esim leikkiä kesken sukkahousujen pukemisen. Ja kun huomauttaa, että sulla oli pukeminen kesken, niin tyttö itsekin naurahtaa, että hän unohti...Pukea kuitenkin tarvittaessa voi toisen puolesta, niin tämä ei ole niin turhauttava ongelma.

Ja lempeästi huomauttamalla/ystävällisesti pyytämällä ei ruokaa mene sen paremmin suuhun. Kyllähän sitä on tullut yritettyä tässä jo parin vuoden ajan. Ainoastaan ärähtämällä tyttö havahtuu syömään hetken reippaammin...kunnes taas keskittyminen herpaantuu... HUOH*

Yhteistyössä