3-viikkoisen päivärytmit

Meillä pojat 3v 8kk ja uusin tulokas 3vkoa vanha. Ensi la kuukauden. Esikoisen vauva-ajoista on niin kauan et olen jo unohtanut miten vauvat nukkuvat. Esikoisen kanssa hän loi itse rytminsä, huusi kyllä koliikkia ekat 3kk. Mutta nyt kyselisin tästä uudesta vauvasta, on siis 3,5 viikkoa vanha. Ja nukkuu tosi paljon pvällä. Herää suýömään 3-4h väleib ja hiukan jaksaa siinä välissä seurustella. Illall a virkistyy ja viime yönäkin valvoi kl. 2-4 kun olisi halunnut seurustela ja kitisi. Pitääkö vauvan siis antaa nukkua sillon kun haluaa vai kannataako muokata rytmiä näin pienellä?

Minä olen sitä mieltä että ei kannata mennä muokkailemaan rytmiä ja tuskin onnistuisi vaikka yrittäisikin. Tuon ikäinen taitaa nukkua kuin tukki silloin kun nukuttaa eikä sitä pitele hereillä mikään. Voi olla että viime yönä valvottu kaksi tuntia on vain sattumaa, koska minusta tuntuu ettei noin pieni jaksa valvoa noin pitkää valve pätkää putkeen. Syy voi olla röyhtäys joka ei tullut ulos tai masu vaiva tms. mikä viime yönä valvotti. Meillä on molemmat lapset luoneet itse rytminsä muistaakseni muutaman kuukauden vanhana. Varmasti myös meidän rytmeihin on vaikuttanut osaltaa se että minä olen tehnyt iltarutiinit aina samalla kaavalla ja ollut melko kaavoihin kangistunut, mutta tyytyväinen lopputulokseen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja katjanna:
Minä olen sitä mieltä että ei kannata mennä muokkailemaan rytmiä ja tuskin onnistuisi vaikka yrittäisikin. Tuon ikäinen taitaa nukkua kuin tukki silloin kun nukuttaa eikä sitä pitele hereillä mikään.

Meillä on molemmat lapset luoneet itse rytminsä muistaakseni muutaman kuukauden vanhana. )
tätä mieltä kanssa.

Meillä on saman ikäinen vaavi kotona. En ole sen kummemmin alkanut muokkailemaan rytmiä, mutta tiettyjä asioita teemme aina samaan aikaan, esim. aamupäiväulkoilut ja iltarutiinit hoidetaan saman kaavan mukaan joka päivä. Vaavilla on kuitenkin ilmaantunut selkeä päivä-yörytmi. Yöllä hän herää syömään 3-4 kertaa ja jatkaa saman tien uniaan, ilman sen kummempia valvomisia tai nukutteluja. Aamulla heräämme vaavin mukaan, useimmiten n. klo 07 maissa. Sitten syödään, seurustellaan, ulkoillaan jne.Klo 16-19 hän useimmiten valvoo ja on erittäin aktiivinen. Sitten tankkaillaan ja yleensä hän on unten mailla melko tarkasti klo 20. Olen hieman yrittänyt venyttää tuota yöpuvulle siirtymistä, mutten ole siinä kumminkaan onnistunut, koska pieni ihminen nukahtaaa tuolloin, halusipa äiti sitä tai ei. Lapsen tarpeiden mukaan rytmimme on muotoutunut, olen vain yrittänyt ylläpitää sitä tietyillä rutiineilla.

no en minä ainakaan ole kummankaan lapseni rytmiä muokannut, en tuossa iässä..ei sitä pysty koska uni on niin sikeää kun nukkuvat ettet voi väkisin herättää tai pitää hereillä.

itsellä nyt tyttö 4kk ja hänen kanssa on hiemna rytmiä, tosin yörytmi meni just sekaisin hampaiden tulon takia.
mutta sitä kannattaa yrittää että vaikka yöllä yrittää seurustella tms.niin ei puhu tai ota kontaktia.itse pidin vieressä ja kyllä aika pian nukahti takas yöllä kun huomas ettei kukaan seurustele hänen kanssaan

Yhteistyössä